Przestań się zamartwiać!

Zmartwiona kobieta siedząca na kanapie
Źródło: 123RF
Starszy niż rok
Martwimy się. To takie ludzkie i oczywiste. O przyszłość, o zdrowie, o dzieci, o pracę, o pieniądze. I faktycznie, często mamy prawdziwe powody do zmartwień.
 

Jednak nadmierne zamartwianie się, a zwłaszcza gdy nie ma ku temu realnej przyczyny, nic nam nie da. Nie tylko nie doprowadzi nas do skutecznego rozwiązania problemów, ale jeszcze będzie destrukcyjnie działać na nasz organizm.

Umysł człowieka martwiącego się jest rozkojarzony, zdezorientowany, sprawia, że nie potrafimy myśleć szybko i skutecznie. Nadmierne zamartwianie się często nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Poza tym obsesyjne zamartwianie się jest przyczyna wielu chorób, m.in. serca, wysokiego ciśnienia, astmy, bezsenności.

Zobacz: 13 chwil, w których możesz poczuć szczęście

Właściwa analiza i skuteczne działanie

Trzeba nauczyć się rozsądnie patrzeć na swoje życie i pojawiające się w nim problemy, spokojnie je analizować oraz zadać odpowiednie pytania „Czy mam prawdziwe powody do zmartwienia?”, „Skąd się one wzięły?”, „Jak im zaradzić?”. Aby zapanować nad zamartwianiem się, przeanalizuj, co jest przyczyną twoich trosk. Gdy stajesz w obliczu problemu zadaj sobie pytanie: „Co może się zdarzyć najgorszego?” i przygotuj się na zaakceptowanie tego, co najgorsze. Potem jednak przystąp do naprawiania tych aspektów problemu, dzięki którym zniknie on lub stanie się znacznie mniejszy. Zbierz wszystkie ważne informacje dotyczące wydarzeń lub sytuacji, które cię martwią, a potem zrób wszystko, aby temu przeciwdziałać i zaradzić.

Jak pokonać nawyki zamartwiania się:

1. Bądź aktywny, działaj, bądź ciągle zajęty.

2. Nie rób problemów wokół błahostek, drobiazgów.

3. Staraj się nie reagować na sytuacje życiowe, na które nie masz wpływu. Pogódź się z nimi.

4. Nie rozpamiętuj chwil minionych, błędów, które niegdyś popełniłeś. Jeśli już musisz się uporać z przeszłością  – zrób to raz i więcej do tego nie wracaj.

5. Licz chwile szczęśliwe, sukcesy – nawet te najdrobniejsze, a nie problemy i kłopoty, które cię spotkały.

6. Nie pozwól, aby krytyka innych podcinała ci skrzydła. Musisz znać swoją wartość i cel, do którego zmierzasz.

7. Ćwicz wytrwałość z działaniu.

8. Nie naśladuj innych i nie porównuj się z innymi.

9. Gdy martwisz się swoim stanem zdrowia, natychmiast idź do lekarza i zrób badania. Działaj, a nie rozmyślaj.

Zobacz: 10 sentencji Dalajlamy, które mogą być życiowym drogowskazem

Jeśli na przykład zaplanowałeś piknik z przyjaciółmi, ale zapowiada się deszczowy weekend, nie traktuj tego jako powód do zmartwienia. Trudno – najwyżej przełożysz piknik na inny termin Na pogodę nie masz przecież wpływu. Wiele cennych rad dotyczących przeciwdziałaniu zamartwiania się i przezwyciężenia stresu znajdziemy w książce Dale Carnegie „Jak uniknąć błędów, oddalić zamartwianie i przezwyciężyć stres”.

Sprawdź: Co jeść, aby poczuć szczęście?

Iwona Kania

Oceń artykuł

(liczba ocen 16)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA