Przestaw się na sezon zimowy

Przestaw się na sezon zimowy
Kiedy za oknem robi się ciemno już o czwartej po południu, dni są pochmurne a ranki mroźne, warto przestawić swoje menu. To wcale nie takie trudne, zwłaszcza że sam organizm podpowiada nam na co ma ochotę. Oto kilka sposobów, jak zmienić swoją dietę, aby w zdrowiu i z dobrą energią przetrwać zimowy czas.

Zima. Dni są krótkie, ciemne, mokre i chłodne, aura ta absolutnie nie sprzyja uprawianiu sportu, czasem nawet trudno wybrać się na spacer. Zostajemy więc w domu: chętnie czytamy książki, oglądamy telewizję lub pitrasimy coś w kuchni. Niestety, dopiero wiosna otworzy nam oczy. Wtedy to bowiem, po raz kolejny, trudno będzie "wbić się" w spodnie, spódniczkę czy żakiet. Zgrozą napawać będzie myśl o zbliżającym się lecie i konieczności odsłonięcia swych wdzięków. Jak zatem należy odżywiać się zimą, aby nie stracić linii, a jednocześnie uchronić się przed częstymi przeziębieniami?

Śniadanie na ciepło

Dzień zaczynaj od śniadania na ciepło. Najlepsza jest owsianka z miodem i suszonymi owocami, ale możesz także zjeść kaszę jaglaną z suszonymi figami i migdałami lub płatki z gorącym mlekiem. Jeśli lubisz jajka, możesz zjeść jajecznicę, jajka sadzone na bekonie lub tosty z serem i szynką. Dzieciom przed wyjściem z domu zrób ciepłe kakao, mleko lub kawę zbożową z mlekiem. Do tego jakiś owoc. Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia, gdyż dostarcza "pierwszej" energii.

Przeczytaj także: Niech Twoje śniadanie da Ci kopa

Owoc lub jogurt

Drugie śniadanie, spożywane najczęściej w pracy lub szkole, powinno być lekkostrawne, ale i treściwe. Niech będzie to jogurt, który zawiera bardzo pożyteczne bakterie. Zabijają one wiele spośród chorobotwórczych drobnoustrojów oraz pobudzają białe ciałka krwi do większej aktywności. I znów jakiś owoc, który, dzięki zawartej w nim witaminie C, znacznie zwiększy odporność organizmu na przeziębienia. Owoce zawierają także tak zwany kwas garbnikowy, który zabezpiecza komórki przed wnikaniem wirusów.

Przecztaj także: Co gwiazdy jedzą na drugie śniadanie?

Witaminy, witaminy

Podstawą obiadu powinny stać się warzywa. Są one główną skarbnicą witaminy C i beta-karotenu. Pozwalają zatem stwarzać naturalną barierę organizmu przed wirusami i bakteriami. Można spożywać warzywa mrożone, gotowane lub (najlepiej) surowe. Warto też spożywać kiszonki. Są one cennym źródłem soli mineralnych, błonnika, witamin. Kwas mlekowy zawarty w soku z kiszonej kapusty czy ogórków pobudza trawienie i niszczy bakterie chorobotwórcze znajdujące się w jelitach. Wszelkiego rodzaju surówki warto skropić łyżką oleju lub oliwy - substancji bogatych w witaminę E, która chroni komórki i białe ciałka krwi (najważniejsze w układzie immunologicznym czyli odpornościowym człowieka).

Czosnek jak antybiotyk

Od czasu do czasu warto także sięgnąć po czosnek. Jest on przecież porównywany do leku uodporniającego. Znany od pokoleń, stanowi bardzo cenne źródło substancji powodujących wzrost aktywności limfocytów. Pamiętajmy, że jego przykry zapach może zneutralizować natka pietruszki. Ta z kolei jest kolejną skarbnicą witaminy C. Warto więc posadzić w doniczce korzeń pietruszki, a gdy wypuści liście dodawać je do posiłków.

Właściwe nawodnienie

Pijmy dużo płynów. Pozwoli to uchronić śluzówkę nosa i gardła przed zbytnim wysuszeniem spowodowanym przez kaloryfery w pomieszczeniach i suche mroźne powietrze na zewnątrz. Jeśli jesteś zwolennikiem wody z miętą i cytryną, zimą zrób sobie przerwę od tego napoju. To świetna propozycja na lato, ponieważ idealnie orzeźwia i wychładza. Teraz pij ciepłą wodę z imbirem i miodem. Taka mieszanka wspaniale cię rozgrzeje. Zimą warto również sięgnąć po preparaty witaminowe dostępne w aptekach. Należy je zażywać ściśle według przepisu podanego na opakowaniu, najlepiej rano, gdyż wtedy organizm najłatwiej je przyswoi. Zamiast zielonej herbaty pij mieszanki o nazwie zimowa herbata, którą przygotujesz z czarnej herbaty, parzonej z goździkami i laską cynamonu. Po zaparzeniu do kubka dodaj cząstki cytryny, pomarańczy i łyżeczkę miodu.

Rozgrzewaj, nie wychładzaj

Zmniejsz ilość potraw surowych, sałatek i surówek na rzecz potraw gotowanych, duszonych oraz warzyw podawanych na ciepło – marchewka z groszkiem, buraki zasmażane, szpinak na ciepło. Jak najczęściej dodawaj do potraw rozgrzewające przyprawy: pieprz, cynamon, świeży imbir, kumin, czosnek, cebulę, chilli, mielone goździki, kardamon. Przyrządzaj gorące zupy na bazie mięsa i warzyw: rosół, krupnik, barszcz ukraiński, żurek. Pij soki „babcine”, najlepiej malinowy, aroniowy lub wiśniowy.

Jadaj pokarmy z witaminą D3 lub zażywaj tę witaminę w kapsułkach.

Aktywność fizyczna i sen

Nie pozwólmy zatem, aby zimą dopadły nas choroby, a nasza aktywność życiowa znacznie zmalała. Odżywiajmy się racjonalnie, uwzględniając zwiększone zapotrzebowanie na witaminy i mikroelementy. Nie wolno nam także zapomnieć o ruchu na świeżym powietrzu oraz odpowiedniej dawce snu i wypoczynku. Wszystko po to, aby zwiększyć siły obronne organizmu i w świetnej kondycji przetrwać do wiosny.

 

Elżbieta Koman

Przeczytaj także: Zima - depresyjna pora

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA