Pulchny maluch może stać się otyłym dorosłym!

Otyłość
Artykuł sponsorowany

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Otyłość nie jest tylko problemem natury estetycznej, to poważna choroba, która wiąże się z olbrzymim ryzykiem rozwoju kolejnych schorzeń m.in. cukrzycy typu 2. Maluchy z nadwagą czy otyłością bardzo często zmagają się z tymi problemami także w życiu dorosłym. Z badania Instytutu Matki i Dziecka „Kompleksowa ocena sposobu żywienia dzieci w wieku od 5. do 36. miesiąca życia – badanie ogólnopolskie 2016 rok” wynika, że nieprawidłowa masa ciała dotyczy już co trzeciego polskiego dziecka między 5. miesiącem a 3. rokiem życia . Jak zapobiec nadmiarom i niedoborom ważnych składników odżywczych w diecie maluchów, aby nie stały się otyłe?

Spis treści

Przyczyny

Możemy szukać usprawiedliwienia dla nieprawidłowej masy ciała dziecka i obwiniać czynniki genetyczne, jednak największe znaczenie dla rozwoju otyłości mają czynniki środowiskowe. Jeśli małe dziecko jest nieprawidłowo żywione, zwiększa to prawdopodobieństwo, że w przyszłości wystąpią u niego objawy otyłości[1]. Cytowane badanie pokazuje, że polscy rodzice napotykają wiele trudności w układaniu jadłospisu. Okazuje się, że zaledwie 54% mam karmi piersią przynajmniej do 6. miesiąca życia, 2/3 niemowląt ma rozszerzaną dietę zbyt wcześnie, przed 5. miesiącem życia, 83% dzieci po 1. roku życia otrzymuje posiłki dosalane, a 75% z nich spożywa nadmierną ilość cukru[2]. Wymienione błędy niestety mogą prowadzić do problemów z otyłością.

Skutki

W Polsce sytuacja jest naprawdę poważna. W 2015 roku ponad 22% uczniów szkół podstawowych i gimnazjów miało nadmierną masę ciała[3]. Pod koniec 2016 roku 18% ośmiolatków miało nadwagę, a 12% cierpiało z powodu otyłości[4]. Coraz więcej otyłych dzieci wyrasta na pulchnych dorosłych. Szacuje się, że już 49% kobiet w Polsce ma nadmierną masę ciała (wskaźnik BMI powyżej 25). W przypadku mężczyzn odsetek ten sięga 64%![5]

Programowanie żywieniowe

Właściwa dieta przyszłej mamy oraz prawidłowy sposób żywienia dziecka na etapie 1000 pierwszych dni życia, okresie liczony już od poczęcia, mogą minimalizować ryzyko wystąpienia otyłości. Już w życiu płodowym rozpoczyna się bowiem proces tzw. programowania żywieniowego. Składniki odżywcze, jakie w tym czasie otrzymuje dziecko, wpływają na stan jego zdrowia – nie tylko teraz, ale także w przyszłości. Ich nadmiary lub niedobory skutkują m.in. predyspozycją do otyłości w późniejszych latach. Warto edukować rodziców na temat roli właściwego żywienia dziecka w pierwszych latach jego życia, ponieważ to okres najintensywniejszego rozwoju i wzrostu w ciągu całego życia, który nigdy więcej się nie powtórzy. Należy więc zacząć od podstaw, takich jak niedosalanie posiłków dla maluchów, wyeliminowanie cukru, nieprzekarmianie dzieci, monitorowanie i pilnowanie prawidłowej masy ciała. Co więcej – równie ważna jak ilość posiłków, jest ich jakość. Dlatego dla niemowląt należy wybierać produkty z oznaczeniem wieku na opakowaniu, gdyż zgodnie z prawem polskim i europejskim spełniają o wiele bardziej rygorystyczne normy jakości. Również po ukończeniu przez dziecko 1. roku życia należy komponować jego dietę tak, aby odpowiadała na wymagania wciąż rozwijającego się organizmu. Więcej informacji na temat prawidłowego żywienia kobiet w ciąży, kobiet karmiących piersią oraz najmłodszych dzieci znaleźć można na stronie edukacyjnego programu 1000 pierwszych dni dla zdrowia www.1000dni.pl.

To ważne – aktywność fizyczna jest równie ważna jak dieta

Nie bez powodu w 2016 eksperci postanowili uzupełnić Piramidę Zdrowego Żywienia. Do jej podstawy dodano aktywność fizyczną, która obok właściwej diety daje szansę na utrzymanie właściwej masy ciała i prawidłowy rozwój mózgu[6], czyli na zdrowie teraz i na przyszłość! Dorośli często prowadzą siedzący tryb życia, ale niestety także maluchom brakuje ruchu. Tymczasem badania wskazują, że wczesne dzieciństwo jest kluczowym momentem, by rozpocząć zdrowy, aktywny styl życia[7]. Niemowlakom zaleca się stałe zapewnienie warunków do bezpiecznego i aktywnego poznawania świata przez zabawę, a małym dzieciom przynajmniej 90 minut dziennie aktywności fizycznej, zarówno tej zorganizowanej, jak i luźnej zabawy, np. na dworze. Dziecko nie powinno przebywać bez ruchu, w pozycji siedzącej dłużej niż 1 godzinę (oczywiście z wyłączeniem czasu na sen).[8]. Warto, by cała rodzina dbała o odpowiednią dawkę aktywności fizycznej na co dzień!

 

Bibliografia:

[1] Cheng TO: Obesity is a global challenge. The American Journal of Medicine 2006; 119, 6: 11. 

[2] Raport z badania „Kompleksowa ocena sposobu żywienia dzieci w wieku od 5. do 36. miesiąca życia – badanie ogólnopolskie 2016 rok”, Weker H., Socha P., wsp., Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2017.

[3] Badanie „Zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej” Instytutu Żywności i Żywienia zrealizowane w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, 2011-2016 http://www.izz.waw.pl/pl/strona-gowna/3-aktualnoci/aktualnoci/541-musimy-zatrzymac-epidemie-otylosci

[4] Fijałkowska A. i wsp., Badanie European Childhood Obesity Surveillance Initiative (COSI), WHO oraz Instytut Matki I Dziecka, Warszawa 2017, źródło: http://www.imid.med.pl/pl/aktualnosci/konferencja-otylosci-wsrod-dzieci-efektywna-polityka

[5] Badanie „Zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej” Instytutu Żywności i Żywienia zrealizowane w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, 2011-2016 http://www.izz.waw.pl/pl/strona-gowna/3-aktualnoci/aktualnoci/541-musimy-zatrzymac-epidemie-otylosci

[6] Carson V., Systematic review of physical activity and cognitive development in early childhood, J Sci Med Sport. 2016 Jul;19(7):573-8.

[7] Jones R. i wsp., Tracking physical activity and sedentary behavior in childhood: a systematic review, Am J Prev Med. 2013 Jun;44(6):651-8.

[8] National Association for Sport and Physical Education. Active Start: A Statement of Physical Activity Guidelines for Children Birth to Five Years. 2nd ed. Reston, VA: NASPE; 2009.

Pytanie: Skąd czerpiesz inspirację na potrawy wigilijne?

  z internetu

  od kogoś bliskiego z rodziny

  z głowy

  z książki kucharskiej

  z prasy kobiecej

  od znajomych