Rabarbar to nie tylko smaczny kompot

Rabarbar pochodzi z Chin. Do Polski trafiał przez Rosję. Na świecie uważany jest za warzywo, zaś Stany Zjednoczone jako jedyne uznają go za owoc. Na początku był przede wszystkim rośliną działającą przeczyszczająco, później okazało się, że rabarbar ma o wiele więcej zalet.

Wiele osób lubi kwaskowaty, orzeźwiający smak rabarbaru. Jest warzywem o znikomej ilości tłuszczu i białka, za to zawiera duże ilości błonnika pokarmowego. Posiada właściwości odkażające, antynowotworowe i przeciwzapalne.

Bogactwo składników

Rabarbar jest źródłem witamin A, C, E, a także potasu i kwasu foliowego. Nie jest wskazany dla osób uczulonych na nikiel. Alergikom podajemy go najlepiej w wersji upieczonej. Ponieważ rabarbar zawiera szczawiany, które utrudniają przyswajanie wapnia, nie łączymy go z produktami, które są bogate w wapń. Rabarbar oczyszcza organizm, wzmaga witalność, chroni serce oraz odmładza skórę. Potrafi złagodzić trądzik, wzmacnia włosy i paznokcie, a także uspokaja, pomaga radzić sobie ze stresem i wspomaga odchudzanie. Pojawiły się doniesienia, że pieczony rabarbar może mieć właściwości antynowotworowe. Decyduje o tym poziom polifenoli, które niszczą komórki rakowe. Często spożywany może więc zmniejszać ryzyko zachorowania na raka.

Nie dla każdego

Rabarbar nie jest polecany w każdej diecie. Podobnie jak szczaw posiada dużo szczawianów, przez co nie każdy może go spożywać w dużych ilościach. Zawarte w nim kwasy mogą wpływać na psucie się zębów oraz wypłukiwanie żelaza i wapnia z organizmu. Dlatego rabarbarowych przysmaków powinny unikać osoby cierpiące na reumatyzm, niedokrwistość, chorujące na osteoporozę oraz mające problemy z nerkami.

Rabarbar na talerzu

Rabarbar można gotować, dusić i piec. Dzięki swoim walorom smakowym idealnie nadaje się do przełamywania smaków słodkich. Rabarbar można łączyć z wieprzowiną, kaczką oraz rybą – zwłaszcza łososiem. Znany jest jednak głównie jako dodatek do ciast owocowych i kompotów. Szkoda, bo warzywo to stwarza o wiele więcej możliwości w kuchni.

Czytaj też: Znamy najlepsze przepisy kuchni slow food

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Jak często pijesz kawę?

  wcale

  raz na kilka dni

  codziennie

  2-3 dziennie

  więcej niż 3 dziennie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA