Raport Specjalny: Dieta przyszłej mamy


 
Starszy niż rok
Sposób żywienia w ciąży i w trakcie planowania jest ważny dla rozwoju dziecka

W okresie planowania należy wprowadzić odpowiednie zmiany w sposobie żywienia i trybie życia. Konieczne jest urozmaicenie jadłospisu poprzez korzystanie z jak największej ilości różnych produktów, co zmniejszy ryzyko wystąpienia ewentualnych niedoborów składników odżywczych. Wprowadzenie prawidłowych nawyków żywieniowych (zgodnych z zasadami racjonalnego żywienia) w tym okresie pomoże w późniejszym procesie nauczania dziecka, gdyż matka jest osobą kształtującą nawyki i przyzwyczajenia swojego dziecka. Nauka zaczyna się już w czasie ciąży, kiedy to dziecko za pośrednictwem wód płodowych uczy się rozpoznawać spożywane przez nią pokarmy. Nauka ta trwa także po narodzinach. Dziecko karmione drogą naturalną rozróżnia substancje smakowe i zapachowe, które przenikają do mleka matki z jej diety. Zatem racjonalna oraz urozmaicona dieta przyszłej matki ułatwia niemowlęciu akceptację nowych pokarmów stałych, które w odpowiednim czasie będą wprowadzane do jego diety.

Czytaj więcej: Tak powinna wyglądać dieta młodej mamy

Zadbaj o składniki odżywcze kluczowe dla prawidłowego rozwoju płodu:

Kwas foliowy jest niezwykle istotny, gdyż jego niskie spożycie skutkować może wystąpieniem różnego rodzaju komplikacji w przebiegu ciąży oraz ryzykiem urodzenia dziecka z wadą wrodzoną układu nerwowego. Podaż kwasu foliowego na co najmniej 3 miesiące przed planowaną ciążą jest konieczne, gdyż wady układu nerwowego powstają już w 3-4 tygodniu ciąży.

Zobacz wideo: Przepis na pyszne danie dla kobiet w ciąży

Warto pamiętać, że w okresie ciąży zapotrzebowanie na ten składnik jest 2-krotnie, a w okresie laktacji 1,5 razy większe niż zwykle. Planując ciążę należy zabezpieczyć organizm przed niedoborem kwasu foliowego spożywając poniższe produkty:

Produkt spożywczy Zawartość kwasu foliowego w mg/ 100 g produktu
wątroba 219 - 364
szpinak 155
bób 130
kalafior 120
brokuły 90
brukselka 88 - 170
groch 87
szparagi 75 - 175
jajko 70


jedzenie-mama.jpgŻelazo jest składnikiem mineralnym niezbędnym do tworzenia hemoglobiny, a zatem także do funkcjonowania układu krwiotwórczego mamy i dziecka. Niedokrwistość na tle niedoboru jest częstym objawem u kobiet ciężarnych. Dotyczy ok. 30% Polek oczekujących na dziecko. Prowadzi do niedotlenienia matki i dziecka oraz może prowadzić do przedwczesnego porodu. Dzienna podaż żelaza zabezpieczająca organizm przyszłej matki przed niedoborem wynosi 26 mg na dobę, podczas gdy kobieta ciężarna powinna dwukrotnie zwiększyć jego dzienne spożycie.

Źródłem żelaza w diecie są: mięso wołowe (nerki, serca), wątroba wieprzowa, żółtko jaja, płatki owsiane, sezam, szpinak, buraki, brokuły, fasola, orzechy, suszone owoce, drożdże


Uwaga! Ogranicz nadmierne ilości kawy, herbaty i napojów typu coca-cola, gdyż kofeina ogranicza wchłanianie z przewodu pokarmowego.
Jod to pierwiastek niezbędny do wytwarzania hormonów tarczycy. Niedobory jodu zagrażają właściwemu rozwojowi układu nerwowego i funkcji psychosomatycznych dziecka, a także mogą prowadzić do poronienia oraz śmierci płodu.

Zaleca się spożywanie soli spożywczej wzbogaconej jodkiem potasu w ilości ok. 4-6 g dziennie


Cynk bierze udział w przemianach metabolicznych, rozwoju układu odpornościowego i produkcji niektórych hormonów. Zbyt niskie spożycie tego pierwiastka wpływa na powstawanie wad ośrodkowego układu nerwowego, a także może skutkować występowaniem niskiej masy urodzeniowej, nadciśnieniem ciążowym i komplikacjami okołoporodowymi.

Bogatym źródłem cynku są: ostrygi wędzone, kraby, wątroba, indyk, pestki dyni.


Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe w postaci ryb i owoców morza także powinny stać się obowiązkowym pokarmem przyszłej mamy, z uwagi na dobroczynny wpływ na rozwój mózgu nienarodzonego dziecka. Kwasy omega-3 zwiększają przepływ krwi przez łożysko i wrażliwość na insulinę, ograniczając ryzyko wystąpienia cukrzycy ciężarnych.

Pamiętaj! - Nie jedz „za dwoje”, ale „dla dwojga”.

Internetowa Szkoła Rodzenia MedMe.pl

jw, az

Jak powinien żywić się przyszły tata przeczytasz w  artykule „Dieta przyszłego taty”.

Chcesz wiedzieć więcej o metodzie iv vitro? Czytaj nasz Raport Specjalny

Zobacz: Brakuje Ci energii? Sprawdź, jak walczyć z przemęczeniem