Renesans oleju rzepakowego

Renesans oleju rzepakowego
Wiele lat temu olej rzepakowy zyskał złą sławę. Jej przyczyną był kwas erukowy znaleziony w jego składzie. Obecnie olej produkowany z rzepaku jest już wolny od tej substancji.

Kwas erukowy, który sprawił, że olej rzepakowy był w niełaskach, wywołuje zaburzenia w gospodarce lipidowej, otłuszczenie mięśnia sercowego, gromadzi się w tkance wątrobowej, a nawet zaburza przebieg procesów wzrostowych. Te właściwości sprawiły, że tłuszcz ten postrzegano jako zagrożenie dla zdrowia człowieka. To właśnie wtedy zalecono stosowanie oliwy z oliwek jako najlepszej alternatywy dla oleju rzepakowego.

Sprawdź: Jaki olej jest najzdrowszy? Kiedy najlepiej je używać?

Rzepak już bez kwasu

"W efekcie innowacyjnych prac w latach 60. XX wieku udało się wyhodować rzepak bezerukowy „0”, a następnie odmiany podwójnie ulepszone “00”. To właśnie z nich jest obecnie produkowany olej rzepakowy" – mówi specjalista z firmy produkującej olej rzepakowy.

Zalety oleju

"Znany jako “oliwa Północy” lub “oliwa Europy Północnej” jest dobrym źródłem steroli roślinnych, które wspomagają nasz organizm w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi oraz naturalnych antyoksydantów, takich jak polifenole czy tokoferole potocznie nazywane witaminą E" – mówi dietetyk Dorota Osóbka.
Największą jego zaletą jest rodzaj i ilość zawartych w nim kwasów
tłuszczowych. Zawiera przede wszystkim jednonienasycone kwasy tłuszczowe, dzięki czemu świetnie nadaje się do smażenia. Prawie 60 procent zawartych w oleju rzepakowym kwasów tłuszczowych to jednonienasycony kwas oleinowy.

Świetna proporcja kwasów

Znajdziemy w nim też cenne dla  zdrowia nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT): kwas linolowy – z grupy omega-6, oraz alfa-linolenowy – z grupy omega-3. Obu grup potrzebujemy do prawidłowego funkcjonowania organizmu, jednak nie potrafimy ich sami wytworzyć. "Optymalny i zalecany w profilaktyce chorób serca i układu krążenia stosunek spożycia kwasów omega-6 do omega-3 wynosi 2:1" - tłumaczy Dorota Osóbka. Właśnie takie proporcje w składzie kwasów tłuszczowych ma olej rzepakowy. Lepiej wypada tylko olej lniany, posiadający znacznie więcej omega-3 niż omega-6, jednak ten jest bardzo nietrwały i nie nadaje się do smażenia czy pieczenia. W zestawieniu z oliwą z oliwek olej rzepakowy jest od niej ponad dziesięć razy bogatszy w kwasy omega-3.

Zobacz: Olejowanie – sposób na piękne lśniące włosy

Zalety kwasów omega-3

Zdaniem dietetyk Doroty Osóbki zdrowotne właściwości zawartych w oleju rzepakowym kwasów tłuszczowych omega-3 są liczne: "Zmniejszają poziom triglicerydów i złego cholesterolu (LDL) we krwi, a podnoszą poziom dobrego cholesterolu (HDL). Mają działanie przeciwzapalne, zmniejszają aktywność prozakrzepową krwi zapobiegając powstawaniu zakrzepów i zatorów, regulują pracę układu krwionośnego, zapobiegając chorobom serca. Jednocześnie wspomagają prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i narządu wzroku oraz pozytywnie wpływają na skórę. W wielu badaniach wykazano też korzystną rolę kwasów omega-3 w
profilaktyce chorób nowotworowych.

Czytaj też: Olej z czarnuszki - na włosy, skórę, wrzody i alergie

Sałatka z sosem na bazie oleju rzepakowego, idealna do potraw z grilla

Składniki:
1 sałata lodowa, 2 pomidory, 1 papryka żółta, 1 ogórek, 1 awokado, pęczek rzodkiewki, kiełki słonecznika, garść uprażonych płatków migdałowych

Składnik na sos:
2 łyżki soku z cytryny, 6 łyżek oleju rzepakowego „Beskidzki”
1 łyżeczka musztardy, 1 łyżeczka miodu, 1-2 ząbki wyciśniętego czosnku, szczypta soli i pieprzu

Sałatę porwij, pomidory pokrój w łódeczki, paprykę, ogórki i awokado w paski, a rzodkiewkę w cienkie plasterki. Wymieszaj składniki w misce, dodaj kiełki słonecznika. Posyp płatkami migdałowymi, które wcześniej upraż przez minutę na suchej patelni. W osobnym naczyniu połącz składniki na sos – olej, cytrynę, musztardę, czosnek, pieprz i sól. Polej sosem sałatkę. Będzie idealna do mięsa z grilla.

Materiały prasowe

Czytaj też: Olej winogronowy - odmładzający balsam na ciało

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Jak często pijesz kawę?

  wcale

  raz na kilka dni

  codziennie

  2-3 dziennie

  więcej niż 3 dziennie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA