Ruch najlepszą inwestycją w siebie

Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Mądrze zorganizowany trening może okazać się najlepszą inwestycją w życiu. Zyskujemy lata przeżyte w dobrej kondycji, a na starość - dłuższą samodzielność i mniejsze wydatki na leczenie. Bo w sporcie też trzeba zachować umiar.

Spis treści

Na zdrowie wpływ mają 4 grupy czynników:

10% - opieka zdrowotna, czyli porady lekarskie, szczepienia oraz dostępność do badań profilaktycznych i leków

20% - czynniki genetyczne,

20% - środowisko, zanieczyszczenia atmosfery, klimat

50% - szeroko pojęty styl życia, czyli najogólniej: co i ile jemy, jak i ile odpoczywamy, jakie mamy nałogi, a także czy i jaką aktywność fizyczną podejmujemy.

Zobacz: Uprawiasz sport, będziesz spał lepiej

Niebezpieczeństwa i zagrożenia sportu

Długoletnia „rabunkowa” eksploatacja zawodowego sportowca może niestety doprowadzić do tego, że już w wieku średnim jest on inwalidą.

W sporcie trzeba zachować umiar. Organizm w tym przypadku można porównać do samochodu. Rozpoczynając przygodę ze sportem należy pamiętać, że „silnik musi się dotrzeć”, przed każdym treningiem należy się rozgrzać, po treningu wskazany jest stretching. Im mocniej i bardziej bezmyślnie „piłujesz silnik”, tym krócej Ci on posłuży.....

Zalety ruchu, czyli najzdrowszy sport

Ruch może niekiedy zastąpić lekarstwo, ale żaden lek nie zastąpi ruchu.

  • Dla spalania tkanki tłuszczowej najlepsze są długie (kilkudziesięciominutowe) wysiłki o umiarkowanej/małej intensywności. Może to być intensywny marsz (np. nordic- walking), trucht, pływanie, jazda na rowerze, a zimą- łyżwy lub narty. Ten rodzaj ruchu jest jednocześnie najzdrowszy- nie tylko zapobiega rozwojowi chorób cywilizacyjnych, ale także hamuje ich postęp i w niektórych przypadkach odgrywa znaczącą rolę w ich leczeniu.
  • Stosując regularne treningi można doprowadzić do wyregulowania profilu lipidowego, utracić masę ciała, zahamować lub spowolnić postęp degradacji naczyń tętniczych (wieńcowych, mózgowych, kończyn dolnych).
  • Z kolei utrata masy ciała może przyczynić się do unormowania wartości ciśnienia tętniczego i poziomu cukru we krwi. Gęstość mineralna kości wzrasta hamując rozwój osteoporozy i tym samym redukując ryzyko złamań. Badania sugerują, że osoby regularnie uprawiające sport mają zmniejszone ryzyko rozwoju choroby Alzheimera.
  • Sześćdziesięciolatek poświęcający na sport 4 godziny tygodniowo może mieć wydolność czterdziestolatka.
  • Pojedynczy trening może przyczynić się do rozładowania stresu i negatywnych emocji oraz poprawić nastrój. Z upływem czasu, kiedy zaczynamy zauważać postępy, rośnie nasza samoocena i wiara we własne możliwości. Stajemy się pewniejsi siebie i silniejsi psychicznie. Łatwiej i chętniej podejmujemy wyzwania

Zobacz: Chcesz schudnąć – nie zaczynaj od biegania

Postęp, brak ruchu i choroby cywilizacyjne

Postęp cywilizacyjny przyczynił się do znacznego ograniczenia aktywności ruchowej. W efekcie doprowadziło to do gwałtownego wzrostu zapadalności na choroby cywilizacyjne w ostatnim stuleciu. Do schorzeń, w których patogenezie znaczną rolę odgrywa brak ruchu można zaliczyć: otyłość, miażdżycę, nadciśnienie tętnicze, chorobę niedokrwienną serca, udary mózgu, chorobę niedokrwienną kończyn dolnych, cukrzycę typu 2, osteoporozę.

Co wybrać: Spacerowanie czy bieganie

Pytanie: Jak często sprawdzasz swój poziom cukru?

  Kontroluję go regularnie

  Sprawdzam, przy okazji innych badań/zabiegów

  Zdarzyło mi się raz może dwa

  Nigdy nie sprawdzałem/łam