Ruszaj po zdrowie, czyli 7 zalet biegania

Stres? Niska odporność? Gorsze samopoczucie i ospałość? Jest na to rada - potrzeba ci więcej ruchu! Siłownia i brzuszki przed telewizorem teoretycznie zdają egzamin, ale czy sprawiają jakąkolwiek frajdę? Aktywność fizyczna powinna łączyć w sobie przyjemne z pożytecznym, dlatego też warto zastanowić się nad sportem, który nie tylko uaktywni pracę całego ciała, ale także zafunduje ci trochę świeżego powietrza, wypady w nieznane miejsca oraz szereg innych korzyści. Zgadza się, mamy na myśli coraz bardziej popularne wśród Polaków bieganie! Moda na jogging dopadła nie tylko młodych – biegają też seniorzy, politycy, celebryci i zwykli ludzie. Jeśli jeszcze nie jesteś przekonany, przeczytaj dlaczego warto zacząć uprawiać ten sport.
 



Stres? Niska odporność? Gorsze samopoczucie i ospałość? Jest na to rada - potrzeba ci więcej ruchu! Siłownia i brzuszki przed telewizorem teoretycznie zdają egzamin, ale czy sprawiają jakąkolwiek frajdę? Aktywność fizyczna powinna łączyć w sobie przyjemne z pożytecznym, dlatego też warto zastanowić się nad sportem, który nie tylko uaktywni pracę całego ciała, ale także zafunduje ci trochę świeżego powietrza, wypady w nieznane miejsca oraz szereg innych korzyści. Zgadza się, mamy na myśli coraz bardziej popularne wśród Polaków bieganie! Moda na jogging dopadła nie tylko młodych – biegają też seniorzy, politycy, celebryci i zwykli ludzie. Jeśli jeszcze nie jesteś przekonany, przeczytaj dlaczego warto zacząć uprawiać ten sport.



Bieganie jest proste

Wiele sportów wymaga wieloletnich treningów, podczas których trzeba nauczyć się niezbędnej techniki. Jak trzymać rakietę tenisową? Jak trafić piłką do celu? Jak kontrolować konia za pomocą łydek? Jak zrobić szpagat i nie nabawić się kontuzji? Z bieganiem nie wiąże się żadna większa filozofia i od najmłodszych lat każdy to potrafi. Wystarczy założyć odpowiednie buty, wyjść z domu i najzwyczajniej w świecie ruszyć przed siebie. Nie potrzeba do tego konkretnej pogody, a stosownego ubioru (za dowód mogą poświadczyć biegacze, którzy biorą udział w maratonach na Antarktydzie czy Saharze). Początki są jak zwykle najtrudniejsze, dlatego warto namówić do wspólnego biegania znajomych – w końcu łatwiej mobilizować się nawzajem.



Za regularnym bieganiem przemawia także aspekt finansowy. Wygodne buty to jedyny ewentualny zakup, jaki stoi na naszej drodze do pierwszych treningów. Nie trzeba wynajmować hali albo kortu do ćwiczeń, jogging nie wymaga też nabycia żadnego specjalistycznego sprzętu czy przyrządów. Biegać można na własną rękę lub w towarzystwie przyjaciół, dzięki czemu odpada również koszt związany z trenerem.

Zobacz też: Jak uniknąć kontuzji?



Podczas gdy większość sportów naraża na wyjątkowo bolesne i poważne kontuzje (np. tak zwany łokieć tenisisty, przepuklina czy przeciążenie stawów), rozsądne bieganie nie powoduje niebezpiecznych urazów. Co więcej, na biegaczy czeka lista korzyści zdrowotnych związanych z regularnymi treningami. Do najważniejszych należą m.in. wzmocnienie serca i płuc, unormowanie cholesterolu, wzrost odporności organizmu, poprawa stanu całego układu krążenia, stabilizacja ciśnienia krwi, wzmocnienie układu kostnego i mięśniowego. Nie wspominając o tym, że bieganie pozwala zrzucić zbędne kilogramy.



Korzyści z biegania

Nagromadzony w ciągu tygodnia stres znika podczas treningu na świeżym powietrzu, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Wysiłek fizyczny wzmaga produkcję endorfin, czyli hormonów szczęścia oraz hamuje wytwarzanie substancji powodujących napięcia nerwowe. Ruch odpręża napięte mięśnie, poprawia samopoczucie, „ładuje akumulatory”, pomaga zdystansować się do codziennych problemów i daje szansę na odpoczynek psychiczny. Trudno o lepszy środek antystresowy.

Zobacz też: 10 przykazań na bezstresowe życie w pracy.



Za sprawą zwykłego joggingu dostarczamy do mózgu dodatkową porcję tlenu. Dotleniony organ lepiej i wydajniej pracuje, dzięki czemu łatwiej się skoncentrować. Mózg zaczyna więcej i szybciej zapamiętywać, wytwarza kreatywne myśli i jest zdolny do podejmowania natychmiastowych, trafnych decyzji. Poranne bieganie przed pójściem do pracy lub szkoły znacząco zwiększy naszą efektywność w ciągu dnia.



Z regularnego biegania płyną również korzyści dla osób aktywnych seksualnie. Częsty wysiłek fizyczny wpływa na produkcję testosteronu, który wzmaga libido. Aktywność fizyczna w dużym stopniu warunkuje nasze możliwości seksualne oraz wpływa na nasze samopoczucie w łóżku – zdrowe, umięśnione ciało sprawia, że częściej chcemy pokazywać je partnerowi lub partnerce. Innymi słowy, systematyczny jogging zwiększa naszą ochotę na seks.

Poznaj: Zalety biegania na bieżni



Pożytek, jaki płynie z aktywności fizycznej, nie musi jedynie oddziaływać na nas samych. Bieganie stało się na tyle popularne, że w wielu przypadkach biegacze decydują się na uczestnictwo w różnego rodzaju zawodach dla nieprofesjonalistów. Coraz częściej maratony – bo o nich mowa – umożliwiają połączenie zdrowej rywalizacji z działalnością dobroczynną. Zwykle każdy uczestnik biegu ma możliwość samodzielnego założenia zbiórki biegowej, z której środki zostaną przeznaczone na cele charytatywne. W Polsce taką możliwość oferuje np. Łódź Maraton Dbam o Zdrowie, w ramach którego biegacze gromadzą pieniądze na osoby chore m.in. na mukowiscydozę, zanik mięśni i stwardnienie rozsiane. Za pomocą portalu społecznościowego Siepomaga.pl można pomóc im w osiągnięciu założonego celu oraz śledzić przebieg całej zbiórki.

Zobacz też: Biegaj krócej, żyj dłużej - nowe, zaskakujące badania!

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA