Ryby jedz z umiarem

Starszy niż rok
Jedzenie ryb jest zdrowe, ale tylko w umiarkowanych ilościach. Jeśli przesadzimy z liczbą spożytych ryb, ryzyko migotania przedsionków niebezpiecznie wzrośnie.

Choć od lat słyszymy o tym, że jedzenie ryb bogatych w kwasy tłuszczowe działa korzystnie na serce, ich nadmierne spożycie może nam tylko zaszkodzić – poinformowano podczas odbywającego się w Atenach kongresu Europejskiego Towarzystwa Rytmu Serca (EHRA EUROPACE).

Zobacz: 5 powodów, dla których warto sięgnąć po owoce morza

Duńscy lekarze z Aalborg University Hospital pod kierunkiem dr. Thomasa Rixa przeanalizowali dane z prospektywnego badania kohortowego (Danish Diet, Cancer and Health Cohort), jakie prowadzone było w latach 1993–1997, sięgnęli także do Narodowego Rejestru Pacjentów. Dzięki temu udało się stworzyć obraz zależności między dietą a ryzykiem zachorowania na migotanie przedsionków (AF).

Ryzyko kwasów omega

Z analiz wynika, że najmniej zagrożona ryzykiem wystąpienia AF jest dieta zawierająca ok. 0,63 g kwasów omega 3 na dobę, co odpowiada posiłkom złożonym z tłustych ryb dwa razy na tydzień. Co ciekawe zarówno niskie, jak i wysokie spożycie ryb zwiększa ryzyko migotania przedsionków serca.

Zobacz też: Rybie ości materiałem na protezy?

Szacuje się, że na AF cierpi blisko 6 mln Europejczyków. Lekarze przypominają, że schorzenia nie należy bagatelizować – migotanie przedsionków wiąże się bowiem nie tylko z obniżeniem jakości życia, ale też zwiększoną śmiertelnością.

Sprawdź: Jakich ryb unikać w czasie ciąży?

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Jak często pijesz kawę?

  wcale

  raz na kilka dni

  codziennie

  2-3 dziennie

  więcej niż 3 dziennie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA