Samokontrola w cukrzycy – podstawa leczenia

glukometr

Artykuł sponsorowany

Artykuł sponsorowany
Zdrowa dieta, aktywność fizyczna i samokontrola, czyli regularne pomiary stężenia glukozy we krwi, to podstawy leczenia cukrzycy typu 2. Cierpią na nią aż trzy miliony Polaków. Przy aktualnym trendzie za cztery lata na cukrzycę będzie chorował już co dziesiąty z nas. Sprawdź, jak kontrolować chorobę.
 

Z danych Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego wynika, że na cukrzycę może chorować aż trzy mln Polaków. Aż 700 tys. o tym nie wiem. Ponad 90 proc. chorych cierpi na cukrzycę typu II. Najczęściej dotyka ona osoby po 50 roku życia i jest konsekwencją niezdrowego trybu życia: nadwagi i braku aktywności fizycznej. Cukrzyca typu II bardzo długo może nie dawać żadnych objawów.

Cukrzyca nazywana jest największą niezakaźną epidemią XXI wieku. Liczba chorych każdego roku wzrasta o 2,5 proc. Jeśli ten trend się utrzyma, to w 2020 roku w Polsce będzie aż 4 mln cukrzyków, a to oznacza, że na tą groźną, a często wręcz śmiertelną chorobę, będzie cierpieć jeden na dziesięciu Polaków. Większość to osoby po 50 roku życia.

Z wiekiem spada produkcja insuliny przez komórki beta trzustki, jednocześnie wzrasta oporność tkanek na działanie insuliny (insulinooporność). Nadwaga i tłusta dieta zmniejszają wrażliwość tkanek na działanie insuliny, dlatego styl życia ma duże znaczenie. Podstawą zarówno profilaktyki, jak i leczenia jest zdrowa dieta, aktywność fizyczna i regularne pomiary poziomu cukru.

Samokontrola cukrzycy

Pacjenci sami muszą badać stężenie glukozy we krwi za pomocą glukometru (np.: Glucomaxx ® ). Regularne pomiary są potrzebne, żeby lekarz mógł dobrać odpowiednie leki i ustawić terapię. Bez tego trudno skutecznie leczyć pacjenta. Codzienne pomiary to też cenna wiedza dla cukrzyka. Chory lepiej się czuje, zmniejsza ryzyko powikłań i wie, ile może zjeść. Regularny pomiar stężenia glukozy we krwi zmniejsza ryzyko wystąpienia niebezpiecznej hipoglikemii lub hiperglikemii.

Choć wszyscy chorzy o tym wiedzą, nie wszyscy stosują się do zaleceń. Dlaczego?

- pacjenci nie mierzą cukru, żeby nie denerwować się złym wynikiem

- kontrola cukru przypomina im o chorobie

- nie chcą ograniczeń w diecie

- pomiar cukru jest dla nich bolesny

- nie rozumieją wyników pomiaru cukru i nie

- obsługa glukometru sprawia im problem

Codzienna samokontrola jest podstawą leczenia cukrzycy typu 2. Bez niej, nie można mówić o skutecznej terapii. Żeby ułatwić sobie pomiary najlepiej postawić na proste w obsłudze glukometry np. Glucomaxx® od Genexo.

Jak wybrać glukometr?

Glukometr powinien być wyposażony w duży ekran z podświetlanymi cyframi, co gwarantuje czytelność wyniku oraz podświetlaną szczelinę, która ułatwia umieszczenie paska testowego. Ważne jest też to, żeby glukometr umożliwał kilka trybów pomiarów: ogólny, przed posiłkiem, po posiłku, pomiar kontrolny, które pozwalają kontrolować glikemię w zależności od posiłku. Jeden przycisk ustawień zapewnia łatwą obsługę.

Glukometr Glucomaxx® spełnia wymogi najnowszej normy EN ISO 15197:2015 co daje gwarancję dokładności, precyzji i powtarzalności pomiarów. Można otrzymać go bezpłatnie od lekarza diabetologa. Z kolei paski testowe Glucomaxx® są refundowane dla pacjentów z cukrzycą (Obwieszczenie w sprawie wykazu refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych na dzień 1 lipca 2016).

Zobacz wideo: Cukrzyca - co powinno nas zaniepokoić

Zrób Test i sprawdź, czy grozi Ci cukrzyca?

Odpowiedź na kilka poniższych pytań i ilość zebranych punktów, pozwoli ocenić, czy jesteś
w grupie ryzyka.

  1. Czy w Twojej rodzinie (rodzeństwo lub rodzice) ktoś choruje na cukrzycę?
    1. TAK – 1 pkt
    2. NIE – 0 pkt
  2. Czy jesteś kobietą, czy mężczyzną?
    1. Kobieta – 0 pkt
    2. Mężczyzna – 1 pkt
  3. Ile masz lat?
    1. poniżej 40 – 0 pkt
    2. od 40 do 49 – 1 pkt
    3. od 50 do 59 – 2 pkt
    4. powyżej 60 – 3 pkt
  4. Jak oceniasz swoją figurę/ posturę, na podstawie wskaźnika BMI?
    1. Poniżej 25 BMI – 0 pkt
    2. Od 25 do 29 BMI – 1 pkt
    3. Od 30 BMI do 34 BMI – 2 pkt
    4. Powyżej 35 BMI – 3 pkt
  5. Czy chorujesz na nadciśnienie?
    1. TAK – 1 pkt
    2. NIE – 0 pkt
  6. Czy jesteś aktywny fizycznie?
    1. Nie uprawiam sportu – 1 pkt
    2. Uprawiam sport – 0 pkt

Masz 5 lub więcej punktów

Podwyższone ryzyko zachorowania na cukrzycę. Porozmawiaj z lekarzem, który zleci Ci dodatkowe badania. Warto zacząć aktywnie żyć. Pozwoli to obniżyć masę ciała i znacznie zmniejszyć ryzyko zachorowania. Mierz cukier kontrolnie, co najmniej dwa razy do roku!

Masz mniej niż 5 punktów

Niskie ryzyko zachorowania na cukrzycę. Utrzymanie prawidłowej masy ciała, aktywność fizyczna oraz zdrowe odżywianie pomogą utrzymać ten stan. Mierz cukier kontrolnie raz
w roku!

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA