Sauna – jesienna porcja zdrowia

Sauna – jesienna porcja zdrowia
Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Wizyta w saunie poprawia stan zdrowia, redukuje stres, zakwasy i kontuzje, zmniejsza cellulit. Ale przede wszystkim daje poczucie odprężenia i nagrzewa zmarznięte w okresie jesienno-zimowym ciało. Pobyty w saunie warto wprowadzić na stałe w rytm naszego tygodniowego harmonogramu.

Spis treści

Sauna jest miejscem, gdzie panuje względnie niska wilgotność, a zarazem wysoka temperatura, mieszcząca się w przedziale od 75 do 110 stopni C. Ciało najpierw zostaje ogrzane w saunie, a następnie  błyskawicznie wychłodzone pod strumieniem zimnej wody. Takie zmiany temperatur zmuszają układ immunologiczny do wytężonej pracy i pobudzają go do wytwarzania przeciwciał. Dzięki temu osoby korzystające z sauny o wiele rzadziej ulegają różnego rodzaju infekcjom i przeziębieniom.

Jak korzystać z sauny?

Z sauny najlepiej korzystać minimum raz w tygodniu. Podczas seansu możesz wchodzić do sauny 2 razy, jedno wejście powinno trwać 15 minut, a gdy wolisz krótsze pobyty w saunie możesz wejść 3 razy na 10 minut. Po wyjściu z sauny należy opłukać się zimnym prysznicem. W trakcie pobytu w saunie organizm traci około 0,5-1,5 litra płynów, dlatego bardzo ważne jest ich uzupełnienie po sesji (nigdy nie pij w trakcie pobytu w saunie). Przed wejściem do sauny trzeba pamiętać o zdjęciu metalowych przedmiotów – nagrzane mogą boleśnie poparzyć. Nigdy nie smaruj twarzy kremami czy żelami. Pamiętaj, aby po seansie odpocząć kilkanaście minut na specjalnych leżakach. Nie wolno wychodzić na mroźne powietrze, gdy jesteśmy rozgrzani. 

Sauna działa korzystnie na nasze zdrowie i urodę:

- pobudza aktywność układu krążenia;

- pobudza pracę serca;

- leczy schorzenia reumatyczne;

- pomaga w pozbywaniu się toksyn;

- uodparnia na infekcje. Badania naukowe udowodniły, że korzystający z sauny chorują 10-krotnie rzadziej na grypę i przeziębienia;

- świetne odpręża psychiczne osoby zestresowane, żyjące w pośpiechu;

- doskonale wpływa na bezsenność;

- stabilizuje ciśnienie krwi;

- odblokowuje zatkane pory, pielęgnuje skórę, świetnie likwiduje cellulit;

- odchudza. Sauna przyśpiesza przemianę materii, a przez to wspomaga odchudzanie. Podczas jednego pobytu w saunie możemy stracić nawet do 400 kcal.

Przeczytaj także: W takiej saunie możesz przebywać o wiele dłużej

Nie dla wszystkich

Niestety, nie każdy może korzystać z dobroczynnego działania sauny. Jest spora grupa ludzi, którzy powinni jej unikać sauny. Należą do nich m.in. chorzy na serce, po przebytym zawale, z chorobami wieńcowymi, miażdżycą, gruźlicą i z nadciśnieniem tętniczym. Ponadto chorujący na nowotwory, ostre infekcje i mający stany gorączkowe, w trakcie choroby zakaźnej, z chorobami nerek i wątroby, a także ludzie z padaczką i cierpiący na psychozy. Pod specjalną kontrolą są także kobiety w ciąży i dzieci. Jeśli chcemy skorzystać z sauny, a mamy jakiekolwiek problemy zdrowotne, lepiej skonsultować to z lekarzem prowadzącym. Tylko specjalista może stwierdzić, czy w danym przypadku korzystanie z sauny nie spowoduje niepożądanych skutków zdrowotnych. Także osoby starsze muszą o chęci skorzystanie z sauny porozmawiać ze swoim lekarzem i ustalić z nim długość seansów i temperaturę, jaka będzie dla nich odpowiednia.

Elżbieta Koman

Przeczytaj także:

Leczenie ciepłem - sauna

Sauna dobra na serce?