Sen w czasie ciąży: czy można poprawić jego jakość?

Starszy niż rok
Skąd bierze się sen i po co nam on? Ile tak naprawdę powinniśmy spać? Na czym polega istota procesu, któremu w czasie trwania naszego życia poświęcamy niemal… 25 lat? Na te i inne pytania odpowiadamy w naszym cyklu o zdrowym śnie i bezsenności. Tym razem: o tym, dlaczego kobietom w ciąży trudniej spać i jak mogą sobie pomóc.

Niezmiernie ważne jest, aby ciężarna kobieta poświęcała odpowiednią ilość czasu na sen. Niestety, ze względu na zmiany, jakie przechodzi organizm kobiety w trakcie ciąży, jest to często trudne. Bezsenność ciężarnych może być spowodowana nudnościami, bólami głowy, wymiotami. Wraz ze wzrostem płodu zwiększa się ucisk na pęcherz moczowy, żyłę główną dolną oraz naczynia miednicy.

Czytaj więcej: Znaczenie snu dla organizmu człowieka

Niespokojny sen

Zmniejszenie przestrzeni miednicy mniejszej – spowodowane wzrostem płodu – skutkuje częstym parciem na mocz, co z kolei zmusza kobiety do wielokrotnego wstawania w nocy i nie sprzyja wypoczynkowi.

Ucisk na naczynia powoduje utrudniony odpływ krwi z kończyn dolnych, przez co nogi stają się ociężałe, mogą pojawić się żylaki i bolesność – kolejny powód bezsenności wśród ciężarnych. W trzecim trymestrze mogą dołączyć się bóle kręgosłupa.

Czytaj także: Co się dzieje w naszym mózgu podczas snu?

Do tego często pojawiają się problemy natury psychologicznej: zamartwianie się o prawidłowy rozwój dziecka, o odpowiednie jego późniejsze wychowanie, o poród i stosunki rodzinne.

Choć wszystko to sprawia, że kobiety w ciąży są niejako predysponowane do bezsenności, nie znajduje to potwierdzenia w statystykach. Być może wynika to z tego, że mimo czynników utrudniających spanie kobiety ciężarne otaczane są dostateczną ochroną i opieką, a sen wspomagany jest dodatkowo hormonami ciążowymi (progesteron), które wydłużają fazę REM.

Internetowa Szkoła Rodzenia MedMe.pl

Sposoby na problemy ze snem

Jeżeli jednak występują problemy ze snem w czasie ciąży, istnieje kilka sposobów na radzenie sobie z nimi:

  1. Kobieta ciężarna powinna układać się do snu na lewym boku, co zapewni zarówno jej, jak i jej dziecku odpowiednią pozycję, w której niezaburzony będzie przepływ krwi, a płód otrzyma dobrze natlenianą krew. Jeżeli taka pozycja wydaje się niewygodna, można wspomóc się poduszką włożoną np. między kolana, która dodatkowo ją ustabilizuje i uczyni zdecydowanie wygodniejszą.
  2. Należy pamiętać, że ciąża nie jest przeciwwskazaniem do uprawiania określonych, bezpiecznych aktywności fizycznych, a regularne ich wykonywanie ma nie tylko bardzo dobry wpływ na samopoczucie, ale jest także nie bez znaczenia dla prawidłowego snu. Warto zatem włączyć w rytm dnia aktywność fizyczną, choćby spacer, aby móc cieszyć się dobrym, zdrowym snem.
  3. No i oczywiście nie zapominamy o podstawowych zasadach higieny snu, które obowiązują również wszystkie kobiety ciężarne.

A więc dobrych snów drogie Panie!

Czytaj także: Sen małych i dużych

Zobacz: Skąd nasz mózg wie, że należy iść spać?

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Czy według Ciebie bankowanie krwi pępowinowej to dobra inwestycja?

  Tak. Jej późniejsze wykorzystanie może uratować życie.

  Nie sądzę, ale na wszelki wypadek warto się zabezpieczyć.

  Nie. Uważam, że nie zostanie wykorzystana.

Patronem sondy jest Polski Bank Komórek Macierzystych

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA