Serce a aktywność fizyczna

Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że serce jest mięśniem i jak każdy inny mięsień ludzkiego ciała wymaga regularnego treningu, aby być w dobrej formie. Wysiłek fizyczny połączony z ćwiczeniami relaksacyjnymi poprawia bowiem przepływ krwi, reguluje jej ciśnienie, czyli działa przeciwko miażdżycy.
 

Jakie ćwiczenia wybrać? Szczególnie polecane są nordic walking, jogging, pływanie, jazda na rowerze, aerobik czy joga. Nie można się jednak już na samym początku przeforsować – dlatego powinno się dostosować wysiłek do kondycji i wydolności organizmu. Wysiłek powinien być względnie mały, ale regularnie powtarzany. Jego intensywność należy z czasem zwiększać aż do 3 sesji treningowych w tygodniu po 30 minut każda. Tak prowadzony regularny wysiłek fizyczny pozwala utrzymać serce w dobrej kondycji!

Czytaj: Zadbaj o serce. O czym warto wiedzieć i co zrobić?

Ćwiczenia poprawiające pracę serca

Ruch jest także wskazany w leczeniu otyłości, która nie sprzyja zdrowemu sercu. Ćwiczenia fizyczne bowiem wyrównują zaburzenia metaboliczne, obniżają ciśnienie krwi oraz zapobiegają występowaniu kłopotliwego efektu jo-jo. Osoby z nadwagą muszą jednak pamiętać o przestrzeganiu kilku zasad podczas treningów:

  • ćwiczenia nie powinny nadmiernie obciążać i tak już przeciążonych bioder, kolan i kręgosłupa – najlepszy będzie basen;
  • intensywność ćwiczeń należy dopasować do wydolności krążeniowo-oddechowej organizmu i rozkładu dnia osoby odchudzającej się;

Zobacz wideo: Choroby serca - niepokojące objawy

Pacjenci powinni się jednak najpierw skonsultować z lekarzem, czy w ich przypadku aktywność fizyczna na pewno jest wskazana.

Nadciśnienie

Podwyższone ciśnienie tętnicze krwi (powyżej 140/90 mmHg) to nic innego jak nadmierna siła, która działa na ściany tętnic. Im dłużej trwa, tym poważniejsze zmiany powoduje – prowadzą one do rozmaitych powikłań narządowych. Szczególnie narażone są serce, mózg, nerki oraz inne duże naczynia. Nieleczone nadciśnienie tętnicze prowadzi do przerostu i niewydolności lewej komory serca, jest także przyczyną arytmii. Głównymi czynnikami ryzyka są wiek powyżej 60 lat, palenie papierosów oraz obciążenia rodzinne. Nadciśnieniu sprzyja także picie alkoholu, brak aktywności fizycznej, otyłość i dieta bogata w sól, a także nadmierny stres.

Najczęściej choroba ujawnia się po 40. roku życia, a jej objawami są poranne bóle głowy, uczucie niepokoju, szum w uszach czy zaczerwienienie twarzy. Choroba przebiega zazwyczaj bez żadnych objawów klinicznych, pacjenci bardzo często nie wiedzą nawet, że są chorzy. Dlatego tak ważne jest rutynowe mierzenie ciśnienia krwi podczas wizyt u lekarza albo w aptece, gdzie coraz częściej pojawiają się aparaty do samodzielnego wykonywania pomiarów. Można poprosić o pomoc aptekarza, który zinterpretuje wynik – jeśli będzie on przekraczał 140/90 mmHg, to koniecznie należy się skonsultować z lekarzem.

Leczenie nadciśnienia rozpoczyna się zazwyczaj od terapii niefarmakologicznej, która polega na opracowaniu odpowiedniej diety i planu ćwiczeń fizycznych, odstawieniu alkoholu i papierosów. Są jednak sytuacje, gdy niezbędne okazuje się podawanie leków przepisanych przez lekarza specjalistę. Należy jednak pamiętać o tym, że ich przyjmowanie nie zwalnia z zachowania odpowiedniej diety i nie kończy się, gdy ciśnienie chwilowo się unormuje. Samowolne odstawienie leków, może bowiem doprowadzić do pogorszenia się stanu zdrowia i samopoczucia.

Nieleczona lub niewłaściwie leczona cukrzyca wiąże się z wieloma powikłaniami zdrowotnymi, w tym z chorobami serca, zaburzeniami metabolicznymi oraz miażdżycą. Tymczasem śmiertelność związana z chorobami układu krążenia jest u chorych z cukrzycą średnio 3 razy większa, niż u pacjentów bez cukrzycy. Na całym świecie obserwuje się obecnie wyraźną tendencję wzrostową w częstotliwości występowania cukrzycy – w krajach rozwiniętych wynosi ona już 2-5% populacji. Szansa zachorowania wzrasta wraz z wiekiem i dlatego osoby, które ukończyły 45 lat powinny przynajmniej raz w roku profilaktycznie kontrolować poziom cukru we krwi (norma to od 3,3 do 5,6 mmol/l). Jeśli istnieje podejrzenie cukrzycy, lekarz zleci wykonanie doustnej próby obciążenia glukozą, która polega na oznaczeniu poziomu cukru we krwi na czczo, a następnie 120 minut po wypiciu szklanki wody z 75 g glukozy.

Zobacz: Sztuczne serce prawie jak prawdziwe. Przełomowy przeszczep

Doskonałym sposobem na zmniejszenie ryzyka zachorowania na cukrzycę jest, poza regularnym badaniem poziomu cukru, prowadzenie zdrowego trybu życia, czyli odpowiednia dieta w połączeniu z aktywnością fizyczną, gwarantującą utrzymanie prawidłowej masy ciała. Według badan amerykańskich specjalistów interwencja podjęta już w momencie wystąpienia czynników ryzyka może opóźnić pojawienie się cukrzycy. Pamiętajmy jednak o tym, że nie ma recepty na całkowite zabezpieczenie się przed tą chorobą.

Stres jest nieodłącznym elementem naszego życia – powodując wydzielanie adrenaliny i hormonów stymuluje nas do działania. Stres powoduje przyspieszenie rytmu serca, podnosi ciśnienie krwi i zwęża naczynia krwionośne. Im bardziej jesteśmy narażeni na stres, tym większym obciążeniom poddajemy nasze serce i naczynia krwionośne. Dlatego warto znaleźć chwilkę w ciągu dnia na relaks – rozładować stres i napięcie poprzez ćwiczenia oddechowe, ulubiony sport, długi spacer z psem czy pracę w ogródku.

Należy pamiętać o tym, że styl życia człowieka w znaczący sposób wpływa na jego sytuację zdrowotną i może zmniejszyć występowanie czynników ryzyka chorób serca. O własne zdrowie, czyli wartość najcenniejszą, powinniśmy codziennie dbać sami – porzucić złe przyzwyczajenia takie jak tłuste jedzenie, brak ruchu, palenie papierosów. Ważna jest także regularna kontrola stanu zdrowia, która może pomóc w wykryciu nadciśnienia tętniczego czy cukrzycy. Przede wszystkim jednak zachowajmy uśmiech i radość życia, które są najlepszym ze znanych leków.

Czy wiesz, że: Serce uleczą jego komórki macierzyste

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA