Sezon narciarski bez kontuzji


 
Starszy niż rok
Narciarstwo uprawiają ludzie w różnym wieku i poziomie sprawności. Niestety, często się zdarza, że poziom przygotowania zarówno pod względem technicznym, jak i fizycznym jest niewystarczający, żeby uchronić nas przed kontuzją. Brak odpowiednich umiejętności, zdrowej samooceny i wiara w swoją sprawność fizyczną tylko dlatego, że uprawiało się inne dyscypliny sportu, jest najkrótszą drogą prowadzącą do spędzenia reszty urlopu w pozycji siedzącej. Pamiętaj też, że odpowiednie buty, zapięcia i ćwiczenia pozwolą uchronić Cię przed niespodziewaną kontuzją.



Narciarstwo uprawiają ludzie w różnym wieku i poziomie sprawności. Niestety, często się zdarza, że poziom przygotowania zarówno pod względem technicznym, jak i fizycznym jest niewystarczający, żeby uchronić nas przed kontuzją. Brak odpowiednich umiejętności, zdrowej samooceny i wiara w swoją sprawność fizyczną tylko dlatego, że uprawiało się inne dyscypliny sportu, jest najkrótszą drogą prowadzącą do spędzenia reszty urlopu w pozycji siedzącej. Pamiętaj też, że odpowiednie buty, zapięcia i ćwiczenia pozwolą uchronić Cię przed niespodziewaną kontuzją.



Przede wszystkim należy poprawić naszą ogólną wytrzymałość. W warunkach górskich nasze serce i płuca muszą wykonać cięższą pracę. Przed wyjazdem w góry eksperci zalecają wykonanie treningu 30-minutowego 2-3 razy w tygodniu. Spróbuj zatem:

- spaceru;

- jazdy na rowerze;

- pływania;

- biegania;

- ćwiczeń na stoperach;

- ćwiczeń na trampolinie;

- ćwiczeń na desce równoważnej.

Ćwiczenia siłowe nóg rozpocznij od większej ilości powtórzeń (do 20 powtórzeń) przy małych obciążeniach (do 60% naszych możliwości). W ten sposób można najłatwiej zbudować wymaganą siłę i zapewnić wytrzymałość mięśni nóg.



Buty – ich odpowiedni rozmiar powinien zapewniać swobodne poruszanie palcami przy stabilnej piecie.
Narty i kijki narciarskie – odpowiednia długość i rodzaj powinny być uwarunkowane naszymi umiejętnościami. Zwykle długość nart powinna odpowiadać naszemu wzrostowi.
Zapięcia – musi być dobrane do naszej wagi i umiejętności. Złe dobrane zapięcie może skończyć się bowiem bolesnym w skutkach skręceniem nogi lub kontuzją kolana.



Przed zjazdem obowiązywać powinna Cię rozgrzewka. Pamiętaj też, że największy procent kontuzji odnotowany jest podczas pierwszego i ostatniego zjazdu;

- Rób przerwy – ale nie na tyle długie, by nasz organizm uległ wychłodzeniu.

- Wraz z ilością dni na stoku zwiększaj intensywność. Nie rozpoczynaj od razu pierwszego dnia od dużej ilości zjazdów.

- Pamiętaj, by po całym dniu jazdy na nartach wykonać ćwiczeniach rozciągające.



- Nie dopuść do odwodnienia organizmu i zaopatrz się w odpowiednią ilość wody; jeśli chcesz się skusić na herbatkę po góralsku, to wypij ją po zakończeniu zjazdów!

- Trzeciego dnia weź zrób sobie solidną przerwę obiadową i skończ wcześniej. W tym dniu – po intensywnych pierwszych dwóch dniach – poziom naszej sprawność spada najbardziej.

- Kontroluj prędkość! Uważaj, by nie zdobić krzywdy innym!