Skąd czerpiemy witaminę D3

Skąd czerpiemy witaminę D3
Starszy niż rok
Człowiek w naturalny sposób pobiera witaminę D3 z dwóch źródeł - syntezując w skórze pod wpływem promieni słonecznych lub przyswajając ją z pożywienia.

Niestety, ani klimat w którym żyjemy w Polsce - tylko kilka słonecznych miesięcy w roku - ani stosowanie nawet mocno urozmaiconej diety nie zaspokoją naszego zapotrzebowania na witaminę D3. Dlatego jej braki, zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym i wiosną możemy uzupełnić tylko dzięki regularnemu stosowaniu odpowiednich preparatów, czyli suplementacji.

Przeczytaj także: Witaminy – co o nich wiemy?

Czy zjesz 50 jajek na dobę???

Tylko ograniczona ilość pokarmów zawiera znaczące ilości witaminy D3. Należą do nich m.in. dziko żyjące tłuste morskie ryby:

- łosoś - ok. 650 j.m. na 100 g,
- sardynki - ok. 300 j.m. na 100 g,
- śledzie - od 800 j.m. na 100 g,
- węgorz - od 1200 j.m. na 100 g,
- tuńczyk - ok. 250 j.m. na 100 g;

Bogate w witaminę D3 są tran uzyskiwany z wątroby ryb morskich, niektóre produkty mleczne - masło (ok. 50 j.m. na 100 g), margaryna, jaja kurze (ok. 40 j.m. na jedną sztukę). Niestety, w diecie nie jesteśmy dostarczyć odpowiedniej dawki witaminy D3, która wynosi dla dorosłego człowieka od 800 do 2000 j.m. Taka dieta wiązałaby się z koniecznością spożywania ryb i ich przetworów co najmniej 2 razy dziennie. A w przypadku jajek musielibyśmy zjeść ich... 50 na dobę.

Zobacz: Witamina D ochroni płuca palacza

Słońce, słońce!

Pod wpływem promieni słonecznych w skórze człowieka dochodzi do syntezy witaminy D3, która następnie w wątrobie i nerkach przekształcana jest do aktywnej formy. Od niedawna wiadomo także, że aktywna hormonalnie jest także w wielu innych narządach, tkankach i komórkach naszego organizmu. Aby ekspozycja na słońce była skuteczna, nasze przedramiona i nogi muszą być odsłonięte i nie posmarowane kremem z filtrem. Niestety, wystarczająca dawka promieni UV-B występuje w Polsce tylko od kwietnia do września. Przez pozostałe miesiące promienie słoneczne są zbyt słabe, aby zapewnić wystarczającą produkcję witaminy D3.

Materiały prasowe

Przeczytaj także:

Polakom brakuje witaminy D3

Witamina D chroni przed rakiem i wydłuża życie chorych

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: W którym z produktów znajduje się najwięcej witaminy C?

  w cytrynie

  w czerwonej papryce

  w wątróbce

  w marchewce

  w ogórku

  nie wiem

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA