Skąd czerpiemy witaminę D3

Człowiek w naturalny sposób pobiera witaminę D3 z dwóch źródeł - syntezując w skórze pod wpływem promieni słonecznych lub przyswajając ją z pożywienia.
Mężczyzna przytulający kobietę w parku i trzymający jesienne liście
Źródło: 123RF

Niestety, ani klimat w którym żyjemy w Polsce - tylko kilka słonecznych miesięcy w roku - ani stosowanie nawet mocno urozmaiconej diety nie zaspokoją naszego zapotrzebowania na witaminę D3. Dlatego jej braki, zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym i wiosną możemy uzupełnić tylko dzięki regularnemu stosowaniu odpowiednich preparatów, czyli suplementacji.

Czy zjesz 50 jajek na dobę???

Tylko ograniczona ilość pokarmów zawiera znaczące ilości witaminy D3. Należą do nich m.in. dziko żyjące tłuste morskie ryby:

- łosoś - ok. 650 j.m. na 100 g,
- sardynki - ok. 300 j.m. na 100 g,
- śledzie - od 800 j.m. na 100 g,
- węgorz - od 1200 j.m. na 100 g,
- tuńczyk - ok. 250 j.m. na 100 g;

Bogate w witaminę D3 są tran uzyskiwany z wątroby ryb morskich, niektóre produkty mleczne - masło (ok. 50 j.m. na 100 g), margaryna, jaja kurze (ok. 40 j.m. na jedną sztukę). Niestety, w diecie nie jesteśmy dostarczyć odpowiedniej dawki witaminy D3, która wynosi dla dorosłego człowieka od 800 do 2000 j.m. Taka dieta wiązałaby się z koniecznością spożywania ryb i ich przetworów co najmniej 2 razy dziennie. A w przypadku jajek musielibyśmy zjeść ich... 50 na dobę.

Słońce, słońce!

Pod wpływem promieni słonecznych w skórze człowieka dochodzi do syntezy witaminy D3, która następnie w wątrobie i nerkach przekształcana jest do aktywnej formy. Od niedawna wiadomo także, że aktywna hormonalnie jest także w wielu innych narządach, tkankach i komórkach naszego organizmu. Aby ekspozycja na słońce była skuteczna, nasze przedramiona i nogi muszą być odsłonięte i nie posmarowane kremem z filtrem. Niestety, wystarczająca dawka promieni UV-B występuje w Polsce tylko od kwietnia do września. Przez pozostałe miesiące promienie słoneczne są zbyt słabe, aby zapewnić wystarczającą produkcję witaminy D3.

Materiały prasowe

Oceń artykuł

(liczba ocen 16)

16736
Pytanie: Co jest dla Ciebie priorytetem przy wyborze środków chłonnych?

  Skuteczność wchłaniania moczu

  Ochrona przed nieprzyjemnym zapachem

  Idealne dopasowanie

  Wygoda stosowania

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

<-- popup -->