Skłonność do kontuzji przekazywana genetycznie?

Naukowcy z brytyjskiego University College of London prowadzą badania dotyczące wpływu obciążeń genetycznych na ryzyko częstszych kontuzji u niektórych sportowców.

Urazy ścięgien i złamania kości nie są rzadkością u zawodowych sportowców. Dlaczego jednak jedni z nich są kontuzjowani znacznie częściej od innych? Wiadomo, że na ryzyko kontuzji wpływają dieta i zbyt silne obciążenie fizyczne. Jednak zdaniem angielskich naukowców skłonność do kontuzji może mieć również podłoże genetyczne.

Angielscy badacze, na czele z prof. Hugh Montgomerym, odkryli gen, który ich zdaniem może znacząco wpływać na ryzyko złamań spowodowanych nadmiernym obciążeniem organizmu. Możliwe, że ich odkrycie pozwoli na lepsze opracowywanie treningów sportowców poprzez dopasowywanie ich do indywidualnych możliwości i potrzeb zawodnika, a jeśli do urazu mimo wszystko dojdzie – poprawienie skuteczności leczenia.

Sprawdź: Jak uniknąć kontuzji?

Geny a sprawność fizyczna

W latach 90. XX w. profesor Montgomery prowadził przełomowe badania dotyczące wpływu genów na sprawność fizyczną, w czasie których odkrył gen ACE, który zdaniem naukowców wpływa na wytrzymałość fizyczną człowieka.

Dr Ken van Someren, dyrektor English Institute of Sport, z którym współpracował prof. Montgomery, zaprzecza, jakoby badania naukowców miały być prowadzone w celu wyłonienia najbardziej wytrzymałych i najmniej podatnych na zranienia sportowców. Jego zdaniem badania przedstawiają tylko prawdopodobny powód większej podatności na kontuzje niektórych sportowców, który nie może doprowadzić do selekcji i jednowymiarowego określania, kto powinien, a kto nie powinien zajmować się sportem zawodowo.

Zobacz: Jaki uraz czeka każdego biegacza?

Prof. Montgomery dodaje również, że od badania genomu początkującego sportowca w celu przekonania się o jego przyszłej efektywności ważniejsze jest obserwowanie jego zamiłowania i poświęcenia dla sportu.

Czytaj też: Zwichnięcie stawu skokowego, nowa terapia i placebo