Skuteczny sposób na zgagę

Starszy niż rok
Każdy z nas choć raz doświadczył uczucia pieczenia i palenia za mostkiem lub odbijania po ciężkim posiłku. Niekiedy obserwujemy również poranną chrypkę, suchy kaszel i świszczący oddech.

To wszystko jest objawem refluksu żołądkowo-przełykowego, czyli cofania się kwasu solnego z treścią pokarmową z żołądka do przełyku, co potocznie zwiemy zgagą. Według badań na zgagę cierpi już co dziesiąty osoba. Schorzenie to może być wywoływane przez nieodpowiednie odżywianie, palenie papierosów czy stresujący tryb życia. Nadwaga i otyłość także przyczyniają się do wystąpienia refluksu.

Zobacz też: Co nam w brzuchu burczy?

Jak uniknąć zgagi

Na szczęście dzięki odpowiedniej diecie możemy zminimalizować zgagę lub całkowicie poradzić sobie z tym przykrym i niekiedy krępującym dla nas schorzeniem. Jak zatem powinnyśmy się odżywiać? Najlepsze efekty przy refleksie żołądkowo-przełykowym daje dieta łatwostrawna, czyli taka, która nie obciąża naszego żołądka.
Oto 10 prostych kroków, które można zastosować już dziś:

  1. Spożywajmy 5-6 małych posiłków, powoli i dokładnie przeżuwając każdy kęs.
  2. Ograniczymy spożycie tłuszczów do minimum. Unikajmy smażonych potraw, dań z dużą ilością sosów, wędlin, ciastek z kremem oraz czekolady.
  3. Ograniczmy spożycie soli do jednej płaskiej łyżeczki dziennie, a najlepiej wyeliminujmy ją całkowicie.
  4. Ograniczmy spożycie ostrych przypraw.
  5. Nie pijmy napojów gazowanych, ponieważ zwiększają one ciśnienie w żołądku.
  6. Ograniczmy do minimum napoje z kofeiną, czyli kawę, herbatę oraz colę.
  7. Ograniczymy spożycie alkoholu bądź wyeliminujmy go całkowicie.
  8. Zredukujmy jedzenie dużych ilości środków stymulujących wydzielanie śliny, np. gumy do żucia czy landrynek.
  9. Kontrolujmy naszą masę ciała – ryzyko wystąpienia zgagi jest większe u osób z nadwagą oraz otyłością.
  10. Zaprzestańmy palenia papierosów, ponieważ nikotyna pobudza wydzielanie kwasu solnego.

Zobacz też: Jak sobie radzić ze zgagą?

Jeżeli mamy trudności z połykaniem, możemy zastosować dietę płynną lub papkowatą. Kobiety w ciąży lub planujące dzieci powinny pamiętać, że pod koniec ciąży zgaga pojawia się często. Możemy ją jednak łatwo ograniczyć, jeśli zastosujemy się do powyższych zaleceń. 

Jeżeli zgaga dokucza dłużej niż 3 tygodnie, idźmy do lekarza. Powracająca zgaga doprowadzić może bowiem do innych schorzeń, w tym choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy.

Anna Dworaczyńska, dietetyk

Czytaj też: Dolegliwości żołądkowe

Zobacz: Jak poradzić sobie z niestrawnością?

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA