Słuchaj efektywnie

Starszy niż rok
W natłoku docierających do nas zewsząd informacji często zdarza nam się przestać słuchać. Wyłączamy uwagę i nie koncentrujemy się na rozmówcy, w wyniku czego kończąc spotkanie tak naprawdę nie wiemy co było ważne.

Zdarza się także sytuacja odwrotna, kiedy mamy poczucie, że to nas właściwie nikt nie słuchał. Warto zatem nauczyć się słuchać efektywnie, skupiając swoją uwagę na rozmówcy i na tym co ma do przekazania. Robiąc tak okazujesz mu szacunek i spowodujesz, że on także będzie słuchał ciebie.

Efektywne słuchanie ma na celu:

- dowiedzenie się ważnych rzeczy;
- dokładne zrozumienie drugiej osoby;
- utrzymanie kontaktu z drugim rozmówcą;
- okazanie uwagi rozmówcy.

Cechy efektywnego słuchania

Aby pokazać, że jesteś dobrym słuchaczem, pamiętaj iż efektywne słuchanie powinno cechować się:
- empatią – staraj się wyczuwać rozmówcę, jego nastrój i stan uczuć, postaraj się postawić na jego miejscu, aby poznać powody dla których zadaje pytania lub kwestionuje twoje zdanie;
- aktywnością – długie, milczące słuchanie może peszyć tego, który mówi, traci pewność czy słuchasz go naprawdę, czy twoje myśli nie  błądzą w tym czasie gdzieś daleko. Staraj się okazywać gestami (kiwnięcia głową, mimika twarzy), że słuchasz, zadawaj pytania i doprecyzuj kwestie, które nie do końca są dla ciebie zrozumiałe;
- otwartością – bądź otwarty na rozmówcę, nie wyrażaj dezaprobaty, irytacji i zniecierpliwienia wygłaszanymi przez niego opiniami, wybierz wątki, które są ci najbliższe i postaraj się poprowadzić rozmowę w tę stronę;
- świadomością – nie oceniaj rozmówcy swoją miarą, rozmawiając wykaż szacunek dla jego poglądów, nawet jeśli są ci obce, obserwuj mimikę rozmówcy, ton jego głosu, gesty. Dzięki temu będziesz wiedział, które momenty wywodu są dla niego ważne i w którym momencie oczekuje od ciebie szczególnej reakcji.

Słuchaj i bądź słuchanym

Aby dać poczucie rozmówcy że słuchasz go uważnie, pamiętaj o mowie ciała:
- utrzymuj z rozmówcą kontakt wzrokowy;
- pochyl nieznacznie sylwetkę w kierunku rozmówcy;
- utrzymaj odpowiedni do sytuacji dystans pomiędzy tobą a rozmówcą;
- wyrażaj akceptację poprzez kiwnięcie głową lub parafrazowanie;
- zadawaj pytania aby doprecyzować ciekawą kwestię;
- oddal od siebie wszystko co mogłoby cię rozpraszać: telefon komórkowy, długopis i kartka na której możesz bezwiednie rysować, usiądź tyłem do okna, postaraj się nie mieć w zasięgu wzroku monitora komputera itp.

Stosując powyższe zasady sprawisz, iż rozmówca poczuje, że go szanujesz i w ten sposób będziesz mógł liczyć na taką samą reakcję z jego strony.

Czytaj też: Niedosłuch można ograniczyć

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA