Sport po 50-tce

Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Wysiłek fizyczny poprawia stan naszego zdrowia na różne sposoby. Nie tylko skutecznie zwalcza nadwagę i otyłość, ale także pozytywnie wpływa na zdrowie fizyczne i psychiczne. Czy wiemy jednak, jakie sporty wybrać kierując się kryterium wieku? Jaki rodzaj aktywności fizycznej wykonywać, aby przyniósł pożądany efekt?

Spis treści

Proces starzenia się jest naturalnym i nieodwracalnym nagromadzeniem uszkodzeń wewnątrzkomórkowych. Wraz z upływem lat w organizmie następuje zmniejszenie masy tkanki mięśniowej w  stosunku do masy ciała. Charakterystyczne objawy starzenia się to przede wszystkim zmniejszenie elastyczności skóry, pogorszenie wzroku i  słuchu, zmniejszenie aktywności fizycznej, wydłużenie czasu reakcji.

Czy wiesz, że: Sport pomoże w walce z nadciśnieniem

Te niekorzystne zmiany w organizmie można opóźnić i złagodzić. Zależy to m.in. od wpływu środowiska i od nas samych. Im więcej czasu poświęcimy na aktywność fizyczną, tym później nastąpi proces starzenia się.

Aktywność fizyczna wpływa na nasze zdrowie różnorodnie:  

  • nasila przemianę materii,
  • przyspiesza odchudzanie,
  • pozytywnie wpływa na układ krążenia,
  • zapobiega osteoporozie,
  • obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę,
  • poprawia kondycję fizyczną na wielu płaszczyznach,
  • korzystnie wpływa na układ odpornościowy,
  • wytwarza endorfiny, zwane hormonami szczęścia, które stymulują pozytywną energię,
  • łagodzi stres, poprawia jakość snu.
     

Powyżej 50 lat

W tym wieku zaczyna pojawiać się wiele widocznych zmian, które są naturalnym zjawiskiem zachodzącym w życiu człowieka. Organizm traci swoją równowagę wewnętrzną, co zwiększa ryzyko występowania chorób. Skóra na rękach robi się wiotka, odczuwane są bóle kręgosłupa, postępuje utrata mięśni i kości oraz ogólne zmęczenie organizmu. Bronią na taki stan rzeczy może okazać się aktywność fizyczna, która pozwala ustrzec się przed wieloma chorobami związanymi z brakiem ruchu. Odpowiedni rodzaj aktywności korzystnie wpływa na cały organizm. Polecamy grę w badmintona, stretching i  spokojne spacery.

Badminton

To gra dwu- lub cztero- osobowa, która polega na przebijaniu nad siatką lotki za pomocą rakietki. Jest to sport znany na całym świecie, uprawiany w formie rekreacyjnej jak i profesjonalnej (jest dyscypliną olimpijską). W  Polsce zarejestrowanych jest wiele klubów i związków skupiających miłośników tego sportu. Na poziomie turniejowym badminton wymaga zręczności, siły, refleksu i  szybkości. Prędkość lotki uderzonej przez profesjonalnego gracza może przekroczyć nawet 200 km na godzinę. Badminton polecany jest przede wszystkim jako forma rekreacyjna.
Cena rakietek do badmintona waha się w przedziale od 25 zł do nawet 400 zł za sprzęt używany przez zawodowych graczy. Lotki to wydatek ok. 25 zł za kilka sztuk. Lotkę najlepiej przebijać przez siatkę (lub inną przeszkodę), w niedalekiej odległości między graczami. Oprócz zwiększenia sprawności fizycznej, ważne zalety gry to m.in. poprawienie wydajności organizmu, odciążenie układu kostnego i przeciwdziałanie skrzywieniom kręgosłupa. Sprzęt do gry jest lekki i prosty w użyciu, a  sama gra jest dobrą propozycją na aktywne spędzenie czasu wolnego wśród rodziny lub znajomych.

Stretching, czyli rozciąganie mięśni

Stretching jest zestawem ćwiczeń fizycznych, które polegają na rozciągnięciu mięśni w celu ich uelastycznienia i poprawienia krążenia. Ćwiczenia zapobiegają różnym kontuzjom oraz odprężają organizm. Prawidłowo wykonany stretching powoduje zwiększenie ruchomości mięśniowych i stawowych ciała, zmniejsza napięcie mięśniowe oraz prowadzi do stanu równowagi psychicznej. Rozciąganie sprzyja także utrzymaniu prawidłowej postawy ciała. Przed rozpoczęciem ćwiczeń zaleca się rozgrzanie mięśni, stawów i ścięgien poprzez marsze, wymachy lub bieg. Następnie dochodzi się do trzech faz rozciągania:

 

  • napięcie mięśni – ok. 15-20 sekund,
  • rozluźnienie ich na ok. 2-5 sekund,
  • rozciąganie – przez ok. 10-20 sekund.

Ważne jest, aby nie przeforsowywać się, gdyż mocniejsze napinanie może doprowadzić do zerwania mięśnia. Przy prawidłowym i systematycznym wykonaniu ćwiczeń, efekty będą widoczne już po kilku dniach w postaci lepszego samopoczucia i  zwiększonej chęci do życia.

Zobacz też: Stretching przed i po treningu​

Spacery

Największą zaletą spacerów jest to, że.... nie jest potrzebny żaden specjalistyczny sprzęt. Na spacer można się wybrać o każdej porze i pogodzie, odpowiednio szykując się na panujące warunki atmosferyczne. Warto wybierać miejsca zazielenione i spokojne, aby dotlenić organizm, wyciszyć się i nabrać sił. Świeże powietrze wpływa także na nasze wewnętrzne wyciszenie, ponieważ spacer obniża hormony stresu. Jest to także doskonały i prosty sposób na spalenie kalorii oraz stanowi ochronę przed chorobami serca.
Odmianą spaceru jest popularny także w Polsce nordic walking, czyli dynamiczny marsz z kijkami. Jest on szczególnie polecany osobom zestresowanym, starszym, z różnymi problemami zdrowotnymi. Maszerując z kijami spalamy kalorie, rozwijamy układ mięśniowy, odciążamy kolana, stawy i kręgosłup oraz kształtujemy sylwetkę. Zarówno sam spacer, jak i marsz z kijami stanowią dobrą propozycję aktywnego spędzania czasu wolnego.

Nie można zatrzymać nieuchronnie płynącego czasu. Można natomiast z nim walczyć wybierając taki rodzaj aktywności fizycznej, który opóźni efekty starzenia się organizmu i sprawi, że będziemy odczuwali przyjemność i radość z  aktywnie spędzonego czasu wolnego. Do czego serdecznie Państwa zachęcamy.

Czytaj też: Uprawiasz sport, będziesz spał lepiej

Pytanie: Jak często sprawdzasz swój poziom cukru?

  Kontroluję go regularnie

  Sprawdzam, przy okazji innych badań/zabiegów

  Zdarzyło mi się raz może dwa

  Nigdy nie sprawdzałem/łam