Sposoby na wzmacnianie odporności. Sprawdź TOP 5

Okres jesienno-zimowy i wczesna wiosna to szczególne wyzwanie dla odporności. Należy ją wzmacniać, aby nie dopuścić do rozwoju infekcji. Można wykorzystać naturalne sposoby lub sięgnąć po suplementy diety dostępne bez recepty. Sprawdź, co stosować na wzmocnienie organizmu.
Rodzina na nartach
123RF

Spis treści

Osłabienie, zatkany nos, męczący kaszel to tylko niektóre dolegliwości związane z przeziębieniem. Aby mu zapobiegać należy wzmacniać organizm przy pomocy odpowiedniej diety i aktywności fizycznej. Jeśli jednak jest to niemożliwe można skorzystać z suplementów diety. Działanie środków na odporność odpiera się przede wszystkim na stymulowaniu układu immunologicznego do szybszego i silniejszego zwalczania infekcji.

Miód

Miód posiada wiele leczniczych właściwości za sprawą licznych witamin, składników odżywczych, a także właściwości antybakteryjnych. Jednak aby wspierać układ odpornościowy najlepiej spożywać go przez cały rok, a nie tylko przy przeziębieniu. Warto też wybrać odpowiedni rodzaj miodu do występujących dolegliwości:

  • miód lipowy ma wysoką zawartość substancji antyseptycznych, dlatego doskonale sprawdza się przy przeziębieniu i infekcjach dróg oddechowych;
  • miód mniszkowy – wspiera nie tylko układ immunologiczny, ale również moczowy i pokarmowy;
  • miód akacjowy – oprócz odporności wspiera także układ pokarmowy, zapobiegając nieprzyjemnej grypie jelitowej,
  • miód spadziowy – skutecznie przeciwdziała chorobom górnych dróg oddechowych, a dzięki licznym antyoksydantom ma działanie przeciwnowotworowe.

Tran

Tran to znany od lat środek na zwiększanie odporności. Jest koncentratem oleju z wątroby dorsza, który zawiera dużą ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3, omega 6, DHA i EPA. Dodatkowo cechuje się wysoką zawartością witaminy A i D. Wszystkie te składniki biorą udział w budowaniu odporności i stanowią skuteczną barierę przed bakteriami, wirusami i grzybami.

Tran dostępny jest zarówno w płynie, jak i  kapsułkach, dlatego każdy może wybrać odpowiednią dla siebie formę. Można podawać go dzieciom od 3. roku życia i wtedy warto wybrać płynną postać wzbogaconą np. sokiem owocowym, który niweluje niezbyt przyjemny smak i zapach tranu.

Reklama

Witamina C

Witamina C, czyli kwas askorbinowy jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Bierze udział w wielu procesach metabolicznych i biochemicznych, wspomaga regenerację mięśni po wysiłku fizycznym, a także wpływa na prawidłową pracę układu immunologicznego. Jest skutecznym antyoksydantem chroniącym komórki przed stresem oksydacyjnym.

Należy jednak pamiętać, że aby witamina C skutecznie wspierała odporność musi być długotrwale dostarczana do organizmu, a nie tylko doraźnie w czasie przeziębienia.

Witamina C jako suplement dostępna jest m.in. w postaci tabletek, proszku czy tabletek musujących. Przed zastosowaniem preparatu należy zapoznać się z zaleceniami producenta, a najlepiej skonsultować z lekarzem.

Czosnek

Czosnek jest bogatym źródłem witamin i składników mineralnych. Znany jest także jako naturalny antybiotyk dzięki zawartej z nim allicynie, która w połączeniu z witaminą C i PP skutecznie wspierają układ odpornościowy. Biorą udział w produkcji nowych limfocytów odpowiedzialnych za znajdywanie i usuwanie patogenów z organizmu. Te właściwości są szczególnie ważne w czasie wzmożonego ryzyka zachorowania na przeziębienie lub grypę.

Czosnek można spożywać samodzielnie, dodawać do potraw, a także suplementować w postaci tabletek. Jest to rozwiązanie dla tych, którzy nie lubią jego intensywnego smaku i zapachu.

Kurkuma

Kurkuma to popularna przyprawa kuchni indyjskiej, która znalazła zastosowanie także w medycynie, za sprawą zawartej w niej kurkuminie. Jest ona silnym antyoksydantem o działaniu antynowotworowym. Dodatkowo skutecznie wspiera odporność i zwalcza występujące w organizmie stany zapalne.

Jednak w samej przyprawie znajduje się niewiele kurkuminy, dlatego można sięgnąć po suplementy, gdzie zawierające wyciągi z kłącza kurkuminy, dla uzyskania większej dawki. Ze względu na niską wchłanialność do suplementów dodawana jest piperyna. Przed zastosowaniem preparatu warto skonsultować się z lekarzem.

Oceń artykuł

(liczba ocen 1)

16736
Pytanie: Co jest dla Ciebie priorytetem przy wyborze środków chłonnych?

  Skuteczność wchłaniania moczu

  Ochrona przed nieprzyjemnym zapachem

  Idealne dopasowanie

  Wygoda stosowania

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!