Sprawdź, co robić gdy boli nas kręgosłup

Kręgosłup to najważniejsza część naszego organizmu, a jego deformacja grozi nieprzyjemnymi konsekwencjami dla całego ciała. Jednak pewnym zmianom można zapobiegać - trzeba tylko energicznie się do tego zabrać, najlepiej od zaraz!



Kręgosłup reaguje na każdy nasz ruch i nic nie pozostaje bez echa - wszelkie nadwyrężenia, przeciążenia czy uderzenia dadzą o sobie znać jeżeli nie od razu, to z pewnością za jakiś czas. Nawet urazy z dzieciństwa mogą spowodować zniekształcenie kręgosłupa, które boleśnie odczujemy dopiero po latach, kiedy kręgosłup nie jest już tak elastyczny i giętki. Jeżeli "czujemy" kręgosłup to znaczy, że dzieje się z nim i naszym całym organizmem coś niepokojącego. Na pewno nie można tego zlekceważyć. Problemy z kręgosłupem mogą być też przyczyną takich dolegliwości, jak bóle głowy,
brzucha, szum w uszach, nudności, wahania ciśnienia i inne.

Zobacz: Jak zadbać o kręgosłup? 7 skutecznych sposobów



Zobacz wideo: Jak wygląda leczenie zachowawcze chorób kręgosłupa

Pamiętaj o zasadach

Pamiętajmy więc o kilku zasadach, które pomogą nam lepiej zadbać o nasz kręgosłup.
Po pierwsze - jeśli pracujesz lub odpoczywasz przez dłuższy czas w pozycji siedzącej - oderwij się co 45 minut od biurka, komputera czy telewizora, rozprostuj plecy, wykonaj parę wymachów rąk do tyłu czy nad głową, zrób kilka skrętów w talii czy po prostu wygnij się w łuk. Ocalisz w ten sposób kręgosłup od zesztywnienia, bo wieloletnie "zasiedzenia" powodują
zwyrodnienie kręgów.



Po drugie - nie śpij na wysokich poduszkach! Taki sposób snu może doprowadzić do przykrej i bolesnej deformacji szczególnie w szyjnym odcinku kręgosłupa. Wobec takich zagrożeń najkorzystniejszy okazuje się odpoczynek na średnio twardym materacu, z leczniczą poduszką z gąbki tym bardziej, że poranna sztywność karku potrafi być bardzo dokuczliwa.
Niestety, kark jest miejscem dosyć wrażliwym, ponieważ kumuluje się w nim całe nasze napięcie. Im częściej i poważniej się stresujemy, tym częściej cierpimy na zesztywnienie karku, odrętwienia tego miejsca, pojawiają się też kłopoty z poruszaniem szyją, co prowadzi nawet do poważnych problemów z wykonywaniem prostych ruchów. Poza tym bardzo ważna dla naszego organizmu jest prawidłowa praca nerwów umieszczonych w rdzeniu kręgosłupa szyjnego, bo odpowiadają one za cyrkulację krwi i funkcjonowanie narządów wewnętrznych.

Sprawdź: Co pomaga na ból pleców? 5 domowych sposobów

O czym musimy pamiętać

Jak więc dbać o kręgosłup i nadmiernie go nie obciążać? Na pewno nie garbić się i nie nosić ciężkich siatek z zakupami. Jeżeli nie mamy innego wyboru, to trzeba ciężary rozłożyć równomiernie na obie ręce tak, aby żadna z połówek kręgosłupa nie była bardziej przeciążona. Nie zaleca się też noszenia toreb - szczególnie tych większych i wypchanych - na jednym ramieniu. Warto także ciężkie przedmioty podnosić blisko ciała, przy wyprostowanych plecach i zgiętych kolanach. Przy pracach domowych starać się trzymać pozycję pionową i unikać wykonywania czynności w pozycji nachylonej.
Wreszcie próbujmy regularnie ćwiczyć, biegać, tańczyć pamiętając, że osoby z wysportowaną sylwetką rzadziej narzekają na bóle kręgosłupa, ponieważ dłużej utrzymują jego elastyczność. Kobiety rzadziej odczuwają także napięcie menstruacyjne.

Skonsultuj wysiłek fizyczny



Jeżeli zdecydujesz się na zapisanie się do siłowni czy fitness klubu, to pamiętaj o konsultacji z trenerem w zakresie odpowiednich dla ciebie ćwiczeń. Nie decyduj o tym sama, ponieważ możesz sobie bardziej zaszkodzić niż pomóc! Nie zapominaj też o wygodnych butach. Drogie panie, szpilki - chociaż ładnie wyglądają na nogach - na ogół przyczyniają się do powstawania zniekształceń kręgosłupa. Najwygodniejsze będą buty z grubszą, elastyczną podeszwą. Jeżeli masz czas, możesz też oddać się w ręce specjalisty, który rozciągnie i wzmocni twój kręgosłup. Może to być tradycyjny masażysta, fizykoterapeuta, który leczy przy użyciu ultradźwięków, pola magnetycznego i hydroterapii, kinezyterapeuty leczącego gimnastyką czy osteopaty leczącego masażem rozluźniającym i dotykiem...

Gdy dopadnie nas ból

Gdy boli nas kręgosłup należy wybrać się do lekarza i z nim ustalać, jak powinna przebiegać nasze leczenie. Jednorazowe bóle kręgosłupa spowodowane przeciążeniem, stanem zapalnym możemy łagodzić. Warto sięgnąć po plastry rozgrzewające ACTIVPLAST, które powinny znaleźć się w Twojej domowej apteczce.

ACTIVPLAST Termo to plastry rozgrzewające, które przynoszą ulgę w bólach mięśni pleców, ramion, szyi, nerwobólach, bólach reumatycznych, stawowych. Redukują stan zapalny, wzmagają miejscowe krążenie krwi i łagodzą ból.
Plaster ACTIVPLAST Termo rozgrzewa się stopniowo do temperatury ok. 55°C. Plaster można utrzymywać na skórze przez 12 godzin.

Producent: Medica Sp.J., ul. Przemysłowa 4a, 59-300, Lubin Dystrybucja: Tarchomińskie Zakłady Farmaceutyczne „Polfa” Spółka Akcyjna, ul. A. Fleminga 2, 03-176 Warszawa.

Artykuł sponsorowany.

Zobacz także: Szyja - łatwo może zdradzić twój wiek

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA