Stres w pracy? Nie daj się zwariować

stres w pracy

 

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Tempo życia rośnie. Choć w wielu kwestiach maszyny wyręczają człowieka, to jednak wciąż brakuje rąk do pracy, a liczba obowiązków rośnie. Stres w pracy to niezwykle powszechne zjawisko. Czasem dotyka pracowników doraźnie, a czasem trwale i wtedy mamy do czynienia ze stresem permanentnym, który może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia. Co więc zrobić, aby wyeliminować stres związany z obowiązkami zawodowymi?

Artykuł partnera

Stres w pracy – skąd się bierze?

Problemy w pracy to najczęstsza przyczyna stresu. Choć są oczywiście kwestie ważniejsze, jak na przykład zdrowie, to życie zawodowe jest również jednym z istotniejszych elementów codziennego życia człowieka. Stres w pracy często jest wynikiem nadmiaru obowiązków, niewłaściwej komunikacji na linii szefostwo-pracownicy oraz pomiędzy współpracownikami, a także przemęczeniem organizmu.

Jedną z najczęstszych przyczyn zmiany pracy jest stres, związany z mobbingiem, innymi formami presji otoczenia bądź samym charakterem stanowiska. „Jeśli problem nie jest poważny, czasami wystarczy zmienić nastawienie i otwarcie porozmawiać z przełożonym, aby wyeliminować pewne stresogenne czynniki.” – mówi Damian, specjalista z portalu Aplikuj.pl. Nie zawsze jest to jednak takie proste, szczególnie, gdy osobą powodującą stres jest sam przełożony. Wówczas warto pamiętać, że prawo jest po stronie pracownika. Nadużycia, poparte odpowiednimi dowodami, można zgłosić do Państwowej Inspekcji Pracy czy sądu. Problemu nigdy nie należy lekceważyć. W zależności od jego nasilenia – można go próbować rozwiązać własnymi siłami albo z pomocą odpowiednich organów.

Atmosfera w pracy – warto o nią zadbać

Coraz więcej pracowników dba o przyjazną atmosferę pracy, bo skutkuje ona wysokimi efektami i ogólnym podniesieniem wydajności. Sami zatrudnieni stają się odważniejsi, wielu woli zmienić posadę, niż męczyć się z nieprofesjonalnym podejściem współpracowników (więcej o problemach zmian kadrowych w artykule ”Rotacja pracowników”).

Jak można poprawić atmosferę w pracy? Czasem najzwyczajniej wystarczy odpuścić z pewnych kwestiach, szczególnie, gdy nieprzyjemny klimat w pracy jest spowodowany wzajemnym konkurowaniem czy drobnymi sprzeczkami. Zejście z tonu być może sprawi, że druga strona postąpi tak samo, a konsekwencją będzie poprawa relacji i atmosfery w firmie. Jeśli natomiast jest się nowym pracownikiem i ma się wrażenie, że atmosfera jest gęsta, warto wówczas zrobić krok naprzód – na przykład przynosząc popularne wkupne, czyli słodkości dla pracowników danego działu albo nawet całej firmy. Atmosferę w pracy może poprawić także spotkanie integracyjne, wspólny wyjazd albo kawa po pracy. Takie przełamywanie barier z innymi współpracownikami często skutkuje poprawą relacji na stopie zawodowej.

Jak niwelować stres w pracy?

Istnieje kilka sposobów, aby stres w pracy był mniejszy lub nie występował w ogóle. Na początku warto dokładnie zapoznać się z zakresem swoich obowiązków, a jeśli wykraczają one poza Twoje kompetencje lub możliwości, porozmawiać z przełożonym o swoich wątpliwościach. Jeśli Twoje dolegliwości stresowe są przyczyną krytyki ze strony innych, spróbuj nie brać ich słów do siebie, ale jednocześnie dokładaj wszelkich starań, aby swoje obowiązki wykonywać z należytą dokładnością. W firmie możesz też korzystać z różnych akcesoriów odstresowujących – na przykład piłek do zgniatania albo popularnych gniotków. Pozwalają one choć na chwilę zapomnieć o danej sytuacji, a czasem też sprzyjają pohamowaniu swoich emocji, które mogłyby przynieść więcej strat niż korzyści. Co więcej, podczas przerw w pracy oddaj się chwili przyjemności – zjedz ulubioną przekąskę, pójdź się przewietrzyć albo porozmawiaj z kimś życzliwym, dzięki temu odczujesz rozluźnienie, a stres zmaleje.

Ze stresem w pracy można walczyć również poza godzinami pracy. Nie od dziś wiadomo, że dawka ruchu, smaczne jedzenie albo wykonywanie przyjemnych czynności redukują stres. Czasem wystarczy godzinny spacer, a czasem seans jogi. Wybór sposobu odreagowywania na stres powinien zostać indywidualnie, sprawiać przyjemność, ulgę i dawać wytchnienie. Taki relaks z pewnością przełoży się na lepszą wydajność w pracy i poprawi ogólne samopoczucie. Odpoczynek jest niezbędny do tego, aby w pracy funkcjonować prawidłowo.

Stres w pracy to zjawisko, które towarzyszy niemal każdemu zatrudnionemu. Pojawia się sporadycznie albo jest trwały. Niezależnie od tego, zawsze warto z nim walczyć i zapewnić sobie spokój. Zlokalizuj więc źródło stresu i dołóż wszelkich starań, aby je wyeliminować. Dzięki temu poczujesz się lepiej, a Twoje zdrowie na tym nie ucierpi.

Najczęściej czytane
  1. Wyprawka dla mamy i noworodka. O czym musisz pamiętać?
  2. Oto najzdrowszy miód na świecie! Dlaczego jest aż taki wyjątkowy?
  3. Lek na ból gardła – jak wybrać ten skuteczny?
  4. 15 zastosowań imbiru, o których nie miałeś pojęcia
  5. Jak prawidłowo zmierzyć długość penisa. Czy centymetry mają znaczenie?

Temat miesiąca: Gardłowa Sprawa, przeziębienie i grypa