Suplementy diety - co warto wiedzieć, by sobie nie zaszkodzić?


 
Starszy niż rok
Producenci suplementów diety obiecują, że wystarczy połknąć tabletkę, by wzmocnić odporność, schudnąć czy poprawić wygląd cery. Jednak gdy przyjrzymy się opakowaniu bądź ulotce, znajdziemy informację: suplementy diety nie powinny być stosowane jako substytut zróżnicowanej i zbilansowanej diety oraz zdrowego stylu życia… To prawda. Owszem, suplementy są przydatne, ale - jak sama nazwa wskazuje - jako dodatek.

Półki w sklepach i aptekach uginają się pod ciężarem środków znanych jako suplementy diety. Nie wszystkie z nich jednak warto kupować. Niektóre z nich są zwyczajnie nieskuteczne i ich przyjmowanie niczego w twoje życie nie wniesie. Bywa jednak - i jest to o wiele gorsza sytuacja - że niektóre specyfiki nie tylko nie działają, ale wręcz szkodzą.

Czytaj: Suplementy diety - co warto wiedzieć, by sobie nie zaszkodzić?

Trening, odchudzanie i seks

Uważaj na środki, które wzmacniają efekty treningów, wspomagają odchudzanie i potęgują libido. Mogą one zawierać m.in. sibutraminę - związek hamujący łaknienie i zwiększający wydatek energetyczny organizmu. To pochodna amfetaminy. Produkcja i sprzedaż preparatów zawierających sibutraminę jest obecnie zakazana w Unii Europejskiej czy Stanach.

Droższe nie zawsze oznacza lepsze

Witamina D to witamina D, magnez to magnez… Witaminy i minerały to przecież nie długo dojrzewający ser czy piwo, żeby ciągle polepszać ich skład czy proces produkcji. Dlaczego więc jedne tabletki są tak znacząco droższe od innych? Często bywa, że płacimy za markę. Reklama i marketing kosztują, zatem za suplementy tych producentów, o których najwięcej słyszymy i których produkty najbardziej rzucają się w oczy, musimy zapłacić więcej.

Zobacz: Suplementy jako lekarstwo?

Uwaga na made in China

Chińskie produkty - od telewizorów po ubrania - nie od dziś cieszą się złą sławą jako gorsze jakościowo. Nie dzieje się tak bez powodu. Sprawdź przed zakupem, czy wybrany przez ciebie suplement nie pochodzi od chińskiego producenta. Mało restrykcyjne zasady wytwarzania i braki w regulacjach prawnych powodują, że suplementy z Chin mogą być zanieczyszczone szkodliwymi substancjami typu ołów.

Unikaj substancji podejrzanych/uchodzących za zdrowe

To, że czemuś nie udowodniono (jeszcze) szkodliwego działania, nie znaczy, że warto to brać. Lepiej nie ryzykować z niepewnymi substancjami. Nie bierz też wszystkiego, co od zawsze uważa się za zdrowe i naturalne. Nie wszystko jest dla każdego.

Kava - ma być cudownym środkiem na poprawę nastroju i obniżenie stresu. Może jednak uszkadzać wątrobę.

Wapń - organizm raczej go nie przyswaja w formie tabletek. Grozi problemami z nerkami i sercem.

Dziurawiec - uspokaja i wspomaga trawienie. Potrafi jednak przyspieszać rozpad niektórych leków, np. antydepresantów.  Uważaj z nim, jeśli się na coś leczysz.

Witamina A - występuje naturalnie w wielu produktach spożywczych. Jeśli przyjmujesz ją dodatkowo w formie tabletek, możesz ją łatwo przedawkować. Nadmiar szkodzi wątrobie.

Czytaj też: Suplementy diety – za a może przeciw?