Suplementy diety szkodzą starszym

Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Przyjmowanie niektórych suplementów w starszym wieku zwiększa ryzyko wcześniejszej śmierci. Nie szkodźcie sobie! Wystarczy witamina D

Spożywanie suplementów diety - takich jak żelazo, miedź, multiwitaminy i kwas foliowy - jest związane z wyższym ryzykiem śmiertelności u starszych kobiet. Wyjątkiem są suplementy wapnia. Te kontrowersyjne wyniki badań opublikowano w październikowym numerze amerykańskiego "Archives of Internal Medicine". Czytaj też: Suplementy diety - co warto wiedzieć, by sobie nie zaszkodzić?

Badania na tysiącach kobiet

Zespół prowadzący badania miał za zadanie zweryfikować związek pomiędzy spożywaniem suplementów witaminowo-mineralnych a śmiertelnością u starszych kobiet. Testy oparto na danych z Instytutu Zdrowia Kobiet w stanie Iowa. Były to łącznie 38 772 kobiety ze średnią wieku 61,6 lat, które zgłaszały spożywanie suplementów w kwestionariuszach w 1986, 1997 i 2004 roku.

15 594 kobiet (czyli 40,2 proc. wszystkich uczestniczek badań) zmarło około 19 lat po pierwszej obserwacji (wypełnienie kwestionariusza w 1986 roku).

Z ankiet wynika, że spożycie suplementów najbardziej wzrosło pomiędzy 1986 i 2004 rokiem. W 1986 roku 62,7 proc. kobiet spożywało suplementy diety co najmniej raz dziennie. W 1997 roku było to już 75,1 proc. A w 2004 roku aż 85,1 proc.

Żelazo szkodzi najbardziej

Analiza danych wskazała, że większość suplementów nie wpłynęła na wydłużenie życia u starszych kobiet. Wręcz przeciwnie. Spożywanie niektórych suplementów łączyło się z wczesną śmiertelnością.

Naukowcy wprowadzili więc małe zmiany w planach badawczych i odkryli, że spożywanie multiwitamin, witaminy B6, kwasu foliowego, żelaza, magnezu, cynku i miedź jest związane z ryzykiem wystąpienia wcześniejszego zgonu w badanej populacji. Wyjątkiem są suplementy wapnia, których spożywanie zmniejsza ryzyko wczesnego zgonu.

Najbardziej niebezpieczne okazały się - z wyżej wymienionej grupy - suplementy żelaza. Autorzy raportu wyraźnie napisali: spożywanie suplementów żelaza w starszym wieku zwiększa ryzyko wczesnej śmierci.

Dla pewności, naukowcy powtórzyli badania nad suplementami żelaza i wapnia. Sporządzili krótkoterminowe analizy (obserwacja po 4, 6 i 10-ciu latach). Wyniki były takie same.

Eksperci: nie jedzcie suplementów

"W oparciu o dowody, widzimy niewielkie uzasadnienie dla ogólnego i powszechnego spożywania suplementów diety. Zalecamy ich stosowanie w przypadkach z silnym medycznym uzasadnieniem, jak np. niedobór składników odżywczych z objawami." – napisali autorzy badań.

"Suplementy używamy dziś do promowania zdrowego stylu życia i zapobiegania chorobom. Do niedawna dane na temat ich niepożądanego działania były ograniczone. Dziś wiemy, że tzw. "im więcej tym lepiej" jest błędem!" – czytamy w raporcie.

Suplementy diety – za a może przeciw?

"Nie możemy zalecać stosowania suplementów diety witaminowo - mineralnych jako środka zapobiegawczego; a przynajmniej nie w populacjach dobrze odżywiających się. Starsze kobiety (a może i mężczyźni) mogą przyjmować witaminę D3 - zwłaszcza, gdy mają niedobór witaminy D ze słońca czy z diety. Kwestia spożywania suplementów wapnia wymaga dalszych badań" – podsumowali eksperci.

Warto zauważyć, że spożycie suplementów znacznie wzrosło w Stanach Zjednoczonych w ciągu ostatnich 10 lat. W Polsce także.


Żelazo - bierze udział w wielu przemianach wewnątrz komórek organizmu i zapewnia ich właściwe funkcjonowanie. Wpływa na poziom czerwonych krwinek, pracę serca, gospodarkę hormonalną, sprawność mięśni, odporność. W okresie niedoboru żelaza organizm ludzki korzysta z jego zapasów w wątrobie, śledzionie i szpiku. W grupie ryzyka na niedobór żelaza znajdują się: dzieci, młodzież w okresie intensywnego rozwoju i kobiety w ciąży oraz w czasie menstruacji (związane z utratą krwi).

Archives of Internal Medicine

Przeczytaj więcej o suplmentach: Suplementy są lekarstwem?

szo

Temat miesiąca: Skuteczne sposoby na ból gardła