Szkodzą nam wszystkie rodzaje soli

Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Sól kamienna i sól morska nie różnią się w ogóle od zwykłej soli kuchennej, pomimo poglądów dużej grupy konsumentów, że te pierwsze są bardziej naturalne i zdrowe. Najlepiej jest jednak nie używać soli wcale

Spis treści

Badania dla „Which?” i „Action on Salt and Health” nie udowodniły różnicy w zawartości substancji chemicznych pomiędzy zwykłą solą a kosztownymi i markowymi produktami dla smakoszy. Producenci tych droższych oczywiście oprotestowali wyniki badań. Stwierdzili, że nie dają one pełnego obrazu sytuacji.

Szkodzimy sami sobie

Większość dorosłych Brytyjczyków je zbyt dużo soli. Spożywane ilości są znacznie większe niż zalecana, jedna mała łyżeczka soli dziennie. Wynikiem prowadzenia diety wysokiej w sól jest wysokie ciśnienie krwi, zwiększenie ryzyka wystąpienia udaru mózgu, niewydolność i choroby serca.

Badania polegały na wykonaniu dokładnej analizy składu chemicznego soli zwykłej kuchennej, soli morskich i soli kamiennej. Ich wyniki były jednoznaczne – wszystkie rodzaje soli zawierają prawie 100 proc. chlorku sodu i są równie szkodliwe dla zdrowia w zbyt dużych ilościach.

Nie dosalać!

Szefowie kuchni, restauracji i sami kucharze nie mają już żadnych podstaw, by zalecać stosowanie droższych soli, niż ta najzwyklejsza. Ale tak naprawdę, nie powinni używać jej wcale. „To haniebne, że robią to nadal” – podsumował profesor Graham MacGregor. „Najważniejsza informacją jest jednak, że wcale nie musimy dodawać soli do żywności. Jedzenie bez chlorku sodu smakuje lepiej. Jest jej wystarczająco w owocach, warzywach, mięsie i rybach” – dodał.

Sprawdź: Dlaczego lepiej jeść mniej soli?

W raporcie napisano również, że dzięki prowadzeniu zbalansowanej diety zalecane dawki soli możemy uzupełnić w sposób naturalny.

Naukowcy napisali także, że twierdzenia producentów drogich i markowych rodzajów soli, iż w ich produktach jest więcej niezbędnych minerałów, są mylące i nieprawdziwe.


Sól kuchenna – to artykuł spożywczy. W prawie 100 proc składa się z chlorku sodu. Stosowana jest jako przyprawa czy też środek konserwujący żywność. Często wzbogaca się ją o niewielkie ilości związków jodu – dla zapewnienia odpowiedniej ilości tego pierwiastka w pożywieniu.

Jej nadużywanie jest przyczyną wielu chorób cywilizacyjnych – jak na przykład nadciśnienia tętniczego. Dziennie zaleca się spożywanie do 6 g  soli kuchennej.

Sól kamienna – to minerał; skała znana jako halit. Używano go już w starożytności. Jego głównym składnikiem jest również chlorek sodu. Używa się go w przemyśle chemicznym i spożywczym. Jest używany do rozmrażania lodu na drogach podczas surowych zim i dużych opadów śniegu. Jako kryształ, wykorzystuje się go także do budowania urządzeń pomiarowych. W Polsce wydobywało się go kiedyś w Wieliczce, Bochni i Baryczy.

Sól morska – to sól wydobywana z kopalń, gdzie kiedyś znajdowało się może. Jest to właściwie rodzaj soli kamiennej. Główny jej składnik to oczywiście chlorek sodu. Często stosuje się ją w kuchni, ale także do zabiegów pielęgnacyjnych. Na talerzu jest równie niebezpieczna co zwykła sól kuchenna.

Sprawdź: Ukryte źródła soli. Czy na pewno wiesz, które produkty mają jej najwięcej?


Czy wiesz, że:

  • Nie zaleca się solenia posiłków dla małych dzieci
  • 80 proc. matek dosala posiłki swoim rocznym dzieciom
  • U 87 proc. ludzi w wieku poniżej 45 lat nadmierne spożycie soli jest przyczyną nadciśnienia
  • Nadużywanie soli sprzyja powstawaniu wrzodów
  • Sól zatrzymuje wodę w organizmie
  • Dzięki soli świetnie rozwija się cellulit u kobiet
  • Sól sprzyja obrzękom
  • Trudniej zrzucić zbędne kilogramy soląc potrawy
  • Sól wypłukuje z naszego organizmu cenne minerały i mikroelementy, by mogła zostać przyswojona

BBC

Czytaj też: Sól jest odpowiedzialna za nadciśnienie