Nowy sklep

już ON-LINE

Telemedycyna: szybko, wygodnie i dyskretnie

Bez kolejek, bez stresu, wstydu i skrępowania. Dodatkowo bez wychodzenia z domu, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Szybko, wygodnie, a także znacznie taniej niż w tradycyjnym gabinecie. Z jej pomocą można zdiagnozować najbardziej intymny problem zdrowotny i uzyskać receptę na niezbędny lek. W ten właśnie sposób działa telemedycyna.
Pacjent korzystający z przychodni online
Źródło: 123RF

Spis treści

Telemedycyna, w powszechnej opinii ekspertów, stanowi przyszłość rynku usług opieki zdrowotnej, przynosząc przełom w leczeniu w szczególności chorób przewlekłych oraz uznawanych za wstydliwe i intymne. Choć w Polsce tego typu innowacyjne rozwiązania stanowią nowość, na świecie stały się już uznanym standardem.

Pionierem i niekwestionowanym liderem w tej dziedzinie są Stany Zjednoczone, gdzie telemedycyna rozwija się już od lat pięćdziesiątych XX wieku. W USA większość szpitali wykorzystuje różnego rodzaju narzędzia teleinformatyczne w procesie leczenia pacjentów. A na dynamicznie rozwijającym się rynku wciąż pojawiają się nowe patenty, m.in. kioski telemedyczne, które umożliwiają zdalną konsultację z lekarzem. 

Czym jest telemedycyna?

Telemedycyna to nie tylko rozwiązanie techniczne. To rewolucja w filozofii kontaktu pacjenta z lekarzem. Definiowana jest jako ogół świadczeń medycznych wykonywanych za pomocą narzędzi teleinformatycznych (telefon, internet), bez konieczności osobistej wizyty w gabinecie lekarskim.

Wymienić w tym kontekście można usługi takie jak:

  • telekonsultacje – pacjent omawia problem zdrowotny z lekarzem za pomocą komunikatora internetowego lub przez telefon. W ten sposób uzyskuje diagnozę oraz zalecenia odnośnie konieczności przyjmowania określonych leków, tudzież wykonania badań diagnostycznych (ich wyniki, po przesłaniu do poradni drogą internetową, również można omówić online lub telefonicznie),
  • recepta online – na podstawie telekonsultacji, lekarz przepisuje receptę (jeśli stwierdzi taką zasadność), a pacjent otrzymuje receptę do domu.
 

Dla kogo telemedycyna?

Telemedycyna oferuje wygodne rozwiązania dla szerokiej grupy pacjentów.

  1. Osoby cierpiące na choroby uchodzące za wstydliwe, takie jak zaburzenia erekcji, przedwczesny wytrysk, schorzenia weneryczne, grzybica narządów płciowych, depresja, czy różnego rodzaju nieestetyczne dermatozy. 
  2. Pacjenci cierpiący na choroby przewlekłe, takie jak nadciśnienie, cukrzyca, miażdżyca, łuszczyca, trądzik, których leczenie trwa miesiącami, latami, a nawet przez całe życie i wymaga stałego przyjmowania leków na receptę. 
  3. Kobiety korzystające z antykoncepcji hormonalnej lub hormonalnej terapii zastępczej.
  4. Mieszkańcy mniejszych miejscowości, oddalonych od większych ośrodków, dla których dotarcie do placówki medycznej stanowi duże obciążenie.
  5. Osoby niemobilne: starsze, niepełnosprawne, leżące w łóżku z powodu choroby.
  6. Pacjenci ceniący swój czas – konsultacje telemedyczne można odbyć w każdej chwili, nie tracąc czasu w oczekiwaniu na umówioną wizytę.

Reklama

Gdzie się leczyć przez internet?

Na całym świecie działają dziesiątki placówek telemedycznych wyspecjalizowanych w świadczeniu usług medycznych online. Łącznie obsługują miliony pacjentów, a roczna wartość ich usług szacowana jest obecnie na 13 miliardów dolarów i wciąż rośnie (przyrosty rzędu 12-13 proc. w skali roku). Wiele z nich ma zasięg międzynarodowy, znacznie wykraczając zakresem działania poza macierzysty rynek.

Jako przykład tego typu konceptów, które osiągnęły sukces w Europie, podać można takie internetowe poradnie, jak:

  • LloydsPharmacy Online Doctor – jedna z pierwszych na świecie przychodni online, na rynku obecna od 2002 roku (początkowo jako DrThom.com).
  • Zava – przychodnia świadcząca usługi medyczne online od 2010 roku, założona w Wielkiej Brytanii, jako DrEd.com. Obecnie działa w wielu innych krajach, między innymi we Francji, Niemczech czy Austrii. 
  • Euroclinix – poradnia założona w roku 2004, obecnie świadcząca usługi telemedyczne online w 12 językach na terenie całej Europy.
  • Dimedic – przychodnia online zarejestrowana w Wielkiej Brytanii, działająca na terenie UK oraz krajów Unii Europejskiej. Dimedic jest pionierem usług telemedycznych na rynku polskim. Zatrudnieni w poradni lekarze na co dzień praktykują w Anglii, są zarejestrowani w General Medical Council (odpowiednik Naczelnej Izby Lekarskiej). Usługa dostępna jest w języku polskim oraz angielskim, niebawem pojawią się też inne wersje językowe.

Dlaczego warto skorzystać z oferty przychodni online? 

Przychodnie internetowe oferują szeroki zakres konsultacji telemedycznych w wielu dziedzinach.

  1. Problemy z potencją, przedwczesny wytrysk i inne zaburzenia seksualne - powszechne choroby cywilizacyjne. W przychodni online można omówić swój problem komfortowo i dyskretnie, otrzymać receptę na najskuteczniejsze leki poprawiające jakość współżycia, w tym „niebieską tabletkę” i podobne środki.
  2. Grzybica narządów płciowych, choroby weneryczne (kiła, rzeżączka, chlamydia) oraz infekcje intymne (m.in. zapalenie pochwy oraz układu moczowego) – zasięgając porady przez internet, istnieje szansa szybkiego wyleczenia wstydliwego problemu.
  3. Nietrzymanie moczu – kolejny ze wstydliwych problemów zdrowotnych, który można skutecznie leczyć, posiadając receptę na właściwy lek.
  4. Antykoncepcja oraz łagodzenie skutków menopauzy – dzięki konsultacjom online, przedłużanie recept na stale przyjmowane środki przestaje być obowiązkiem uciążliwym, czasochłonnym i kosztownym.
  5. Łuszczyca, trądzik, egzema – pacjenci cierpiący na tego typu choroby zamykają się w domu. Dzięki przychodni online zyskują szansę na przełamanie i rozpoczęcie terapii.

Ponadto, w przychodni internetowej można otrzymać pomoc w leczeniu takich przypadłości, jak: niedoczynność tarczycy, otyłość, uzależnienie od nikotyny, migrena, alergia, malaria, zaburzenia cyklu miesiączkowego, grzybica penisa oraz łysienie.

Zalety przychodni online

Niekwestionowane korzyści, jakie oferuje telemedycyna, to:

  • elastyczność- – możliwość odbycia konsultacji w trybie 24/7, czyli non stop,
  • pełna dyskrecja – w czasie konsultacji online nie masz fizycznego kontaktu z personelem medycznym ani innymi pacjentami,
  • komfort – leczenie odbywa się bez konieczności wychodzenia z domu. Pamiętaj, że telemedycyna to nie tylko konsultacja online. To także możliwość otrzymania recepty, a nawet wykupionego leku prosto do domu (po wystawieniu upoważnienia, przychodnia może zrealizować Twoją receptę i dostarczyć wybrany produkt leczniczy pod wskazany adres),
  • krótki czas oczekiwania, w odróżnieniu od wizyty w tradycyjnej poradni, gdzie wolne terminy rezerwować należy z dużym wyprzedzeniem.
  • bezpieczeństwo – lekarz z przychodni skontaktuje się z pacjentem telefonicznie lub mailowo, jeśli będzie mieć jakiekolwiek wątpliwości odnośnie zasadności wystawienia recepty (nie generuje to dodatkowych kosztów)
  • atrakcyjna cena – w przychodni Dimedic konsultacja kosztuje tylko 59,99 złotych. Dla porównania, za prywatną wizytę w tradycyjnym gabinecie lekarskim trzeba zapłacić od 100 do nawet 250 złotych plus koszty dojazdu.

Reklama

Czy telemedycyna jest bezpieczna?

Telemedycyna uznawana jest za skuteczną i w pełni bezpieczną metodę diagnozowania wybranych problemów medycznych.

Rozwiązania tego typu od wielu lat dozwolone są w polskim prawie – stosowne zapisy znajdują się w ustawach o:

  • zawodzie lekarza,
  • systemie informacji w służbie zdrowia,
  • e-recepcie.

Pamiętać należy, że ani w polskim ani jakimkolwiek innym systemie usług medycznych nie istnieje pojęcie „recepty na żądanie”. Lekarz pracujący w przychodni internetowej, podobnie jak specjalista przyjmujący w tradycyjnym gabinecie, wypisuje receptę wyłącznie wtedy, gdy jest to niezbędne w procesie leczenia, a decyzję taką podejmuje na podstawie wywiadu z pacjentem oraz ewentualnie dostarczonych wyników badań. Pamiętać należy, że skuteczność oraz bezpieczeństwo pacjenta w dużej mierze zależą od jego szczerości w udzielaniu odpowiedzi na pytania zawarte w formularzu medycznym. 

Artykuł powstał we współpracy z Dimedic.eu.

Oceń artykuł

(liczba ocen 1)