Termogeniki dla sportowców. Jak stosować spalacze tłuszczu?

Spalacz tłuszczu to taka substancja, która przyspiesza proces utraty tkanki tłuszczowej. Szczególną rolę w tym kontekście odgrywają tzw. termogeniki, takie jak zielona herbata, czarny pieprz, czy imbir. Poznaj naturalne termogeniki oraz zobacz, jak można suplementować zawarte w nich składniki za pomocą specjalnych odżywek.
Miseczki z różnymi termogenikami dla sportowców
źródło:123RF

Spis treści

Spalacz tłuszczu 

Spalacz tłuszczu – tym mianem określa się wszystkie substancje, które w ten czy inny sposób prowadzą do redukcji tkanki tłuszczowej. Część z nich wymaga współgrania z odpowiednio dużą dawką aktywności fizycznej oraz dietą odchudzającą, inne zaś działają niezależnie od tych czynników. Najczęściej stosowane spalacze tłuszczu, to tak zwane termogeniki, które podnoszą temperaturę ciała, zwiększając tym samym wydatki energetyczne organizmu i przyspieszając metabolizm.

Substancje tego typu dostarczać można do organizmu spożywając określone produkty żywnościowe, albo w bardziej skoncentrowanej formie, w postaci suplementów diety. Należy przy tym pamiętać, że spalacze tłuszczu wykazują zazwyczaj silne działanie ogólnoustrojowe, nie należy zatem ich używać w nadmiarze. 

Termogeniki 

Termogeniki to grupa środków odchudzających, wykorzystujących w swoim działaniu mechanizm tak zwanej termogenezy. Pod pojęciem tym rozumiemy całokształt procesów metabolicznych oraz fizjologicznych, których celem jest wytworzenie ciepła dla utrzymania stałej temperatury ciała. Istnieje kilka typów termogenezy, w tym taka, która jest związana z tzw. indukowaną dietą.

Wzrost ciepłoty następuje w tym przypadku w związku ze spożyciem określonych produktów żywnościowych, zawierających w swoim składzie termogeniki. Ma to o tyle istotne znaczenie, że do wytworzenia ciepła organizm zużywa duże ilości energii. Konsekwencją tego jest wzmożone spalanie tkanki tłuszczowej, nawet w czasie odpoczynku, a co za tym idzie – utrata zbędnych kilogramów. Zobaczmy teraz, jakie substancje powodują wspomniany efekt, w jakich produktach się znajdują i dlaczego warto rozpatrzyć ich przyjmowanie w postaci suplementów diety. 

Reklama

Termogeniki naturalne 

Najbardziej znane termogeniki naturalne, to między innymi: 

  • czarny pieprz - źródło substancji o nazwie piperyna, wykazującej silne działanie termogeniczne, a także lipolityczne i antyoksydacyjne. Piperyna podnosi temperaturę ciała, a także zakłóca aktywność genów odpowiedzialnych za powstawanie komórek tłuszczowych. Nasila też wydzielanie kwasów żołądkowych; 
  • papryczka chili – zawiera tzw. kapsaicynę, alkaloid symulujący wydzielanie m.in. adrenaliny, noradrenaliny i dopaminy. Podnosi temperaturę ciała, przyspiesza utlenianie tłuszczów, poprawia metabolizm, osłabia apetyt; 
  • zielona herbata – bogata w tak zwane katechiny, wpływające na przyspieszenie metabolizmu i osłabienie uczucia głodu. Działanie typowo termogeniczne wykazuje natomiast drugi z kluczowych jej składników, czyli kofeina; 
  • czarna kawa – także działa odchudzająco ze względu na zawartość kofeiny. W napoju tym znajduje się także inny związek o działaniu termogenicznym – teobromina; 
  • imbir – źródło substancji o nazwie gingerol. W istotny sposób podnosi ona temperaturę ciała, zwiększając wydatki energetyczne. Gingerol zwiększa też uczucie sytości, de facto powodując ograniczenie spożycia pokarmów. 

Oprócz tego, efekt redukcji tkanki tłuszczowej na różne sposoby zapewniają między innymi produkty bogate w błonnik (m.in. rośliny strączkowe, pomidor, kalafior, seler) i witaminę C (papryka, dzika róża, owoce cytrusowe), a także produkty o wysokiej zawartości białka przy niskim udziale tłuszczu, w tym m.in. ryby takie jak łosoś, czy filety drobiowe.

Najlepsze termogeniki w odżywkach 

Większość wspomnianych substancji dostarczać można w większych, precyzyjnie odmierzonych dawkach w postaci suplementów diety, przeznaczonych dla sportowców, ale nie tylko. Najlepsze termogeniki, o najsilniejszym działaniu, często wykorzystują sprzężenie kilku substancji czynnych – na rynku dostępne są mieszanki zawierające jednocześnie ekstrakty z zielonej herbaty, kawy, imbiru, pieprzu czarnego oraz chili. Inną substancją, często spotykaną w tego typu odżywkach, jest kwas linolowy CLA, który także ma silne działanie termogeniczne (często w składzie suplementów łączony jest zieloną herbatą, która nasila jego właściwości).

Dodatkowo CLA hamuje procesy prowadzące do rozbudowy komórek tłuszczowych. Uwaga: przyjmując suplementy diety o działaniu termogenicznym, należy restrykcyjnie przestrzegać informacji o dawkowaniu, zawartych na opakowaniach lub w ulotkach, dobrze jest też zasięgnąć konsultacji lekarskiej. Substancje takie, jak kofeina czy teobromina mają działanie silnie pobudzające, wpływają też na podniesienie ciśnienia tętniczego. Nadmierna suplementacja może też powodować niekorzystne zmiany w profilu lipidowym (dotyczy to m.in. CLA) czy ogólne zaburzenie równowagi organizmu. 

Termogeniki – sklep czy z apteki? 

Gdzie kupować termogeniki? Sklep czy apteka? Produkty tego typu dostępne są w różnych miejscach, kupić je można także między innymi w siłowniach. Miejsce zakupu nie ma większego znaczenia w przypadku sprawdzonych środków, o znanym składzie, zawierających precyzyjne informacje na temat dawkowania.

Nie powinno natomiast kupować się suplementów, które zawierają substancje o nic nie mówiących nazwach, tudzież brak jest danych dotyczących zawartych w nich dawek oraz sposobu suplementacji. W razie wątpliwości, należy skonsultować się z lekarzem, dietetykiem czy doświadczonym trenerem lub zakup odpuścić.

Czytaj też:

Bibliografia

  • Maria Dymkowska-Malesa, Zbigniew Walczak, Suplementacja w sporcie, Nowiny Lekarskie 2011, 80, 3,
  • Jolanta Karwat, Paulina Gil-Kulik, Lidia Kotuła, Alicja Niedojadło, Janusz Kocki, Magdalena Sawiuk, CLA – właściwości prozdrowotne, Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2013, Tom 19, Nr 4
  • Marta Stępień, Monika Szulińska, Paweł Bogdański, Danuta Pupek-Musialik, Rola ekstraktu zielonej herbaty w leczeniu otyłości, Forum Zaburzeń Metabolicznych 2011, tom 2, nr 4
  • Ui-Hyun Park, Hong-Suk Jeong, Eun-Young Jo, Taesun Park, Seung Kew Yoon, Eun-Joo Kim, Ji-Cheon Jeong, Soo-Jong Um. Piperine, a Component of Black Pepper, Inhibits Adipogenesis by Antagonizing PPARγ Activity in 3T3-L1 Cells. Journal of Agricultural and Food Chemistry, 2012; 60 (15)

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

Powyższy artykuł prezentuje treści informacyjne i został opracowany wyłącznie przez redakcję serwisu. Artykuł zawiera informacje o wybranych produktach dostępnych w internetowym Sklepie Medme.pl i ma charakter autopromocyjny Sklepu Medme.pl Wybór prezentowanych produktów lub kategorii produktów został dokonany w sposób rzetelny, wyłącznie przez redakcję serwisu.