Truskawki, poziomki, maliny... Przyjemności dla zdrowia

Dla dbających o linię. Dla uzupełnienia niedoborów. Dla równowagi kwasowo-zasadowej. Dla zdrowia i urody. Sezonowe owoce, takie jak truskawki czy maliny to prawdziwa przyjemność, która służy zdrowiu.

Co roku miliony Polaków z utęsknieniem na nie czekają. Gdy tylko pogoda staje się coraz cieplejsza, a słońca jest więcej i więcej, szczęśliwi właściciele ogródków i działek z niecierpliwością wypatrują pierwszych owoców. Truskawki, poziomki i maliny sprawiają mnóstwo radości wszystkim, bez względu na wiek. Najlepsze, oczywiście, są te polskie. Ich droga z plantacji do naszego podniebienia jest najkrótsza, co sprawia, że nie trzeba ich specjalnie przygotowywać do transportu na duże odległości – są świeże i nieskażone zbędnymi środkami.

Dla dbających o linię

Maliny, poziomki i truskawki komponują się świetnie z każdym deserem, wyśmienite są w formie koktajli, również i same smakują przepysznie. Ze względu na niską wartość energetyczną i wysoką zawartość błonnika (głównie w owocach niepoddawanych żadnej obróbce) bez obaw mogą się nimi rozkoszować osoby dbające o linię. Pamiętać jedynie muszą o tym, żeby nie zasypywać owoców górą cukru czy toną bitej śmietany. Bez wahania za to mogą je zjeść podane z jogurtem naturalnym.

Dla równowagi kwasowo-zasadowej

Owoce sezonowe są polecane zwłaszcza tym, którym często doskwiera zgaga, cierpią z powodu nadkwasoty czy po prostu ich dieta jest bardzo bogata w mięso. Mają one bowiem działanie zasadotwórcze, dzięki czemu sprzyjają równowadze kwasowo-zasadowej. Warto zatem po sytym ciężkostrawnym obiedzie skusić się jeszcze na kilka truskawek.

Dla uzupełnienia niedoborów

Nie można zapominać o tym, że owoce te kryją w sobie ogromne bogactwo witamin, składników mineralnych i innych substancji bioaktywnych. Znaleźć w nich możemy przede wszystkim sporo witaminy C (co znajduje szczególne zastosowanie w zimowych herbatkach z malinami przeciw przeziębieniom). Poza tym zawierają w różnych proporcjach witaminy z grupy B, witaminę A, żelazo, cynk, potas, wapń, mangan, fosfor, jod, krzem, magnez, co sprawia, że ich korzystny wpływ na nasze zdrowie jest wielowymiarowy.

Dla zdrowia i urody

Poziomki i porzeczki działają moczopędnie, co przyspiesza proces usuwania toksyn z organizmu. Truskawki dodatkowo zawierają substancję zwaną bromeliną, która znana jest ze swojego działania antycellulitowego. Bioflawonoidy i fitoestrogeny zawarte w owocach sezonowych pozwalają na dłużej zachować młody wygląd, przeciwdziałają rozwojowi nowotworów, a kobietom w okresie menopauzy pozwalają załagodzić jej objawy. Ponadto wykorzystuje się je w leczeniu infekcji dróg oddechowych, przeziębień, dny moczanowej, niedokrwistości, kamicy żółciowej i nadciśnienia.

Uwaga na alergię!

Przy serwowaniu sobie potężnych ilości owoców, należy mieć na uwadze to, że mogą one wywołać reakcje alergiczne. Małym dzieciom podawajmy je w niewielkich ilościach i bacznie obserwujmy, czy nie pojawia się wysypka, zaczerwienienie czy inne niepożądane objawy. Ze swojego działania uczuleniowego znane są przede wszystkim truskawki.

Róbmy zapasy!

Nie ma najmniejszych wątpliwości, że owoce sezonowe są prawdziwą kopalnią zdrowia. Stanowią najlepsze zaprzeczenie tezy, że to, co zdrowe, jest niesmaczne, a to, co smaczne – niezdrowe. One łączą w sobie wszystkie zalety. Warto zatem zaopatrzyć się w większe ich ilości, gdy nadejdzie szczyt sezonu i będą najtańsze, umyć je i zamrozić. W środku zimy będą miłym wspomnieniem lata.

Czytaj też: Jak komponować posiłki latem?

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Jak często pijesz kawę?

  wcale

  raz na kilka dni

  codziennie

  2-3 dziennie

  więcej niż 3 dziennie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA