Ugaś pragnienie


 
Starszy niż rok
Dietetycy zalecają, aby dziennie wypijać co najmniej 2 litry płynów, w tym 1-1,5 litra wody mineralnej. Oczywiście jedzenie również może być źródłem płynów.

Po co naszemu organizmowi płyny?

Przede wszystkim dlatego, że nasze ciało zawiera od 50 do 75% wody. Jest ona niezbędna m. in. do transportowania składników odżywczych i do prawidłowego przebiegu procesów trawiennych. W środowisku wodnym zachodzą wszystkie procesy życiowe. Woda reguluje również ciepłotę ciała. Organizm człowieka nie może magazynować wody, a do tego codziennie ją wydala poprzez układ moczowy, a czasem nawet więcej przez skórę. Dlatego też musimy ją ciągle uzupełniać. 

Czytaj też: Woda mineralna – pij na zdrowie! Ale jaką?

Dobowy bilans wody w organizmie dorosłego człowieka

Woda dostarczana

ml

Woda wydalana

ml

Napoje

1500

Nerki

1000

Pożywienie stałe

1000

Skóra

600

Utlenianie składników odżywczych

300

Płuca

550

Przewód pokarmowy

150

Razem

2800

Razem

2800


Źródło: „Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu” pod red. J. Gawęckiego i L. Hryniewieckiego

Trudno dokładnie sprecyzować, ile płynów powinniśmy wypić  w ciągu doby. Na ten temat zdania są podzielone. Jedni uważają,  że wystarczy 1,5 litra, inni twierdzą, że należy pić  tyle, ile dyktuje nam pragnienie. Jedno jest pewne - ilość wypijanej wody zależy od klimatu, rodzaju pracy, aktywności ruchowej, spożywanych posiłków, wieku, stanu zdrowia.

Poznaj: 6 powodów, dla których warto pić wodę z sokiem cytrynowym

Warto wiedzieć,  że kobiety powinny pić więcej płynów niż mężczyźni, szczególnie jeśli stosują dietę odchudzającą. Dotyczy to także osób cierpiących na zaparcia, spożywających zwiększone ilości błonnika, a także kobiet karmiących.

Warzywa i owoce stanowią dobre źródło płynów, ponieważ jest w nich około 85-99% wody.

Zobacz wiecej: Czym gasić pragnienie?