Waga łazienkowa z pomiarem tkanki tłuszczowej – czy warto kupić?

Mężczyzna stoi na wadze łazienkowej z pomiarem tkanki tłuszczowej
Źródło:123RF
Chcąc prowadzić zdrowy tryb życia często zwykła waga łazienkowa do kontrolowania masy ciała nie wystarcza. Dużo lepszym rozwiązaniem monitorującym obraz całego organizmu jest waga łazienkowa z pomiarem tkanki tłuszczowej, która mierzy także ilość tkanki mięśniowej, kostnej oraz wody. Czego jeszcze można się dowiedzieć korzystając z urządzenia analizującego skład masy ciała?

Waga łazienkowa a waga z pomiarem tkanki tłuszczowej

Zwykła waga łazienkowa mierzy jedynie masę ciała, podczas gdy waga łazienkowa z pomiarem tkanki tłuszczowej poza określeniem kilogramów odmierza także inne parametry, takie jak np. procentowy udział:

  • tkanki tłuszczowej, 
  • mięśniowej, 
  • kostnej,
  • wody w organizmie. 

Co więcej sporo modeli takich wielofunkcyjnych urządzeń wyznacza również współczynnik BMI (polegający na porównaniu wagi ze wzrostem), AMR (aktywną przemianę materii), a także ustala wiek metaboliczny ważonej osoby (czyli szybkość przemiany materii oraz ogólną kondycję) i podaje informację o tym jakie jest zapotrzebowanie kaloryczne danego organizmu. 

Zwykła waga łazienkowa może być mechaniczna lub elektroniczna, natomiast wagi analizujące skład ciała są wyłącznie elektroniczne. Można je sparować ze smartfonem lub komputerem i przy pomocy specjalnych aplikacji śledzić postępy zmierzające do zdobycia i utrzymania zdrowej masy ciała. Niektóre urządzenia do ważenia i dokonywania analizy składu ciała posiadają też możliwość zapamiętywania wyników osób ważących się. Dzięki odpowiednim ustawieniom profilowym można na bieżąco kontrolować przemiany zachodzące w ciele. 

Waga łazienkowa z analizatorem składu ciała staje się przydatna wówczas, gdy pragniemy prowadzić zdrowy tryb życia i uzyskać zadowalającą masę ciała, w którym ilość tłuszczu w stosunku do ilości mięśni, wody oraz kości będzie optymalna.

Profesjonalny pomiar i przegląd składu ciała można też przeprowadzić np. w gabinecie dietetycznym. 

Jak działa waga z pomiarem tkanki tłuszczowej?

Waga łazienkowa z pomiarem tkanki tłuszczowej, mięśniowej, kostnej i wody działa na zasadzie przewodzenia prądowego. Oczywiście emitowane przez urządzenie pomiarowe fale prądowe są niskie i nie wyrządzają szkód w organizmie osoby ważonej. Ważący się nawet ich nie czuje.

Dzięki wiedzy z zakresu fizyki wiadomo, że woda przewodzi prąd i to bardzo dobrze. Tkanka mięśniowa zbudowana jest w 70% z wody, podczas gdy tkanka tłuszczowa zawiera niewiele wody (maksymalnie około 30 %). Wykorzystując tę informację waga analizuje jak szybko prąd pokonał trasę całego ciała i „czyta” procentowy udział poszczególnych tkanek w składzie ciała danej osoby. To metoda o nazwie bioimpendancja elektryczna (BIA – Bioelectrical Impendance Analysis).

Waga z analizatorem składu ciała ma wbudowane elektrody, na których staje osoba ważona, które odmierzają ile tłuszczu, mięśni, masy kostnej oraz wody znajduje się w organizmie. Niektóre modele są wyposażone dodatkowo w elektrody, które trzyma się w dłoniach. Te przyrządy są bardziej precyzyjne.

Zakres błędu wynosi zazwyczaj w tym typie wag od 1 do 4%.

Jak ważyć się na wadze mierzącej tkankę tłuszczową?

Ważenie się na wadze dokonującej pomiaru tkanki tłuszczowej, mięśniowej, kostnej oraz wody nie powinno stanowić codziennego rytuału, nie powinno być też czynnością wykonywaną „na biegu”. Należy poświecić jej kilka spokojnych minut. Wystarczy, że taki pomiar będzie wykonywany raz na 2 tygodnie, wielu dietetyków i trenerów personalnych zaleca nawet rzadsze korzystanie z analizatora składu ciała (co 3-4 tygodnie). 

Na urządzenie wchodzi się rano, po odpoczynku, przed śniadaniem, po skorzystaniu z toalety, w samej bieliźnie (lub nago) oraz boso. Na wadze stoimy prosto, tak żeby stopy były całe na platformie i zakrywały elektrody. Jeśli waga jest wyposażona także w elektrody zamieszczone w uchwytach ręcznych, podczas ważenia trzymamy je w dłoniach.

Z pewnością nie jest dobrym pomysłem ważenie się w ubraniach, butach, po niedawno zjedzonym posiłku, czy zaraz po treningu lub innym intensywnym wysiłku fizycznym (w tym przypadku zaleca się odczekanie nawet 12 godzin). Warto pamiętać, że kobiety w drugiej fazie cyklu menstruacyjnego mogą mieć wagę wyższą nawet o 2-4 kg, zatem dokonywanie pomiarów w tym okresie nie jest wiarygodne. Ponadto nie powinno się wchodzić na wagę jeśli mamy podwyższoną temperaturę (wyniki pomiaru masy ciała będą wówczas zafałszowane) oraz kiedy organizm jest odwodniony, czy przejedzony (np. po dużej uroczystości). 

Jakie są idealne parametry dotyczące wagi?

Zgodnie ze współczynnikiem BMI idealna waga opiera się na stosunku masy ciała do wzrostu. Jednak nie jest on miarodajny, szczególnie w przypadku bardzo wysportowanych osób, u których dominuje masa mięśniowa, a ta dużo waży. Dlatego bardziej dokładny będzie pomiar masy ciała z uwzględnieniem procentowego udziału tłuszczu, mięśni, kości oraz wody. 

Dla kobiet idealny poziom tkanki tłuszczowej w organizmie mieści się między 15 a 25 procent, u mężczyzn natomiast między 10 a 20 %. Tkanka mięśniowa powinna zaś stanowić u pań 60-65 % składu ciała, a u panów – 65-80 %. Statystyczne ciało kobiece składa się w około 45-60 % z wody, a ciało przeciętnego mężczyzny zawiera około 50-65 % wody. Waga kobiecego szkieletu wynosi około 10 kg, męskiego – około 12 kg.

Oczywiście podane parametry będą nieco inne m.in. w zależności od wieku (np. z wiekiem masa kości maleje), stanu zdrowia, trybu życia, płci, itp. 

Którą wagę łazienkową z pomiarem tkanki tłuszczowej wybrać?

Waga łazienkowa z pomiarem tkanki tłuszczowej powinna spełniać wymagania, które nas interesują. Jeśli oprócz masy ciała oraz ilości tłuszczu pragniemy badać jaki udział procentowy w naszym ciele zajmują także mięśnie, woda i kości, a ponadto chcemy na bieżąco kontrolować swój wiek metaboliczny, otrzymywać informacje o tym jakie jest nasze zapotrzebowanie kaloryczne, itp., powinniśmy wybrać taki model, który zaspokoi te potrzeby.

Z pewnością powinniśmy się też kierować praktycznością urządzenia. Taki przyrząd powinien być zbudowany z solidnego materiału (np. ze szkła hartowanego, metalu, drewna, itd.), odpornego na wilgoć. Poza tym powinien posiadać antypoślizgową powierzchnię i mieć stabilne podłoże. Czytnik powinien być duży, a cyfry pojawiające się na nim czytelne z poziomu wzroku. Niektóre wagi są wyposażone w odbiorniki, które można postawić przed oczami i bez kłopotu odczytywać wyniki pomiarów. 

Ogromnie ważne są też kolejne dwa wskaźniki: precyzja ważenia oraz maksymalny tonaż wagi (czyli dopuszczalna ilość kilogramów, jaka może stanąć na wadze).

Czytaj:

 

Bibliografia

  • https://pl.wikipedia.org/wiki/Układ_kostny_człowieka
  • https://www.magazynbieganie.pl/waga-z-analiza-skladu-ciala-jaka-kupic/

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA