Wakacyjne drugie śniadanie - co wybrać dla siebie i dla dziecka

Wakacje to czas odpoczynku, podróży, a także... kulinarnej rozpusty. Aby po urlopie nie wrócić do pracy z kilkoma nadprogramowymi kilogramami, warto zastanowić się nad codzienną dietą podczas wolnych dni.

Spis treści

Aby po urlopie nie wrócić do pracy z kilkoma nadprogramowymi kilogramami, warto zastanowić się nad codzienną dietą podczas wolnych dni.

Czy wiesz, że: Dobre śniadanie to dobre stopnie twojego dziecka

Lody, gofry, frytki...

Lody, gofry, kawa z bitą śmietaną, frytki, hamburgery. Wszystkie te „smakołyki” to niemalże symbole wakacyjnych wojaży. Należy jednak spożywać je z umiarem, a przede wszystkim nie zapominać o racjonalnym, regularnym żywieniu. „Wakacje, to doskonały czas, by popracować nad swoją figurą i zdrowymi nawykami żywieniowymi. Jednym z najważniejszych nawyków żywieniowych jest regularne jedzenie posiłków każdego dnia. Niezależnie od pory roku posiłki powinniśmy jeść regularnie, o stałych porach, co około 3 godziny” – mówi Dorota Osóbka, dietetyk Poradni Żywieniowej Food Line, ekspert ds. żywienia kampanii informacyjnej „Jem Drugie Śniadanie”.

Zobacz wideo: Jaki sport wybrać dla dziecka?

Pamiętaj o drugim śniadaniu

Najwięcej żywieniowych błędów popełniamy na urlopie, gdy wychodzimy z wynajętego domku lub hotelu i spędzamy na dworze niemal cały dzień, od śniadania aż do obiadu czy nawet kolacji. Warto więc pamiętać, by codziennie zabrać ze sobą drugie śniadanie, dzięki czemu nie będziemy aż tak często ulegać kalorycznym pokusom w postaci lodów czy gofrów. Drugi posiłek to jeden z filarów codziennego menu, który ochroni przed napadem głodu w porze obiadu oraz zapewni energię, szczególnie wypoczynku aktywnego wypoczynku. „Idealne drugie śniadanie powinno pokryć ok. 10-15% naszego całodziennego zapotrzebowania na energię – kobiety mogą więc przyjąć około 200-300 kcal, a mężczyźni 300-400 kcal. Jest to posiłek stosunkowo mały, ale bardzo ważny. Powinien być bogaty w błonnik i węglowodany, które znajdziemy w pełnoziarnistych produktach zbożowych, takich jak np. razowe pieczywo czy płatki owsiane” – mówi Dorota Osóbka.

Sprawdź: Jak powinno wyglądać drugie śniadanie dla Twojego dziecka?

Co oznacza "zdrowa przekąska"

Warto pomyśleć o przygotowaniu zdrowej przekąski na czas między śniadaniem a obiadem. Najprostszy przykład to mała i łatwa do zabrania w każdą podróż kanapka - pełnoziarniste pieczywo, dobrej jakości tłuszcz, chuda wędlina oraz jak najwięcej chrupkich warzyw (ogórek, rzodkiewka, papryka). Można także skusić się na pyszne owoce. „Warto korzystać zwłaszcza z owoców sezonowych np. truskawek, malin czy porzeczek. Owoce to świetne źródło nie tylko węglowodanów i błonnika, ale także wielu składników mineralnych oraz witamin, szczególnie witaminy C, która jest silnym antyoksydantem, co ma szczególne znaczenie, kiedy dużo przebywamy na słońcu, którego promienie znacznie zwiększają produkcję wolnych rodników w naszym organizmie. Prawidłowo skomponowane drugie śniadanie powinno też dostarczyć niewielkich ilości tłuszczów, najlepiej w postaci nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz białka, które znajdziemy np. w produktach mlecznych czy chudej wędlinie. Białko umożliwi regenerację pracujących w czasie aktywnego wypoczynku mięśni” – mówi Osóbka.

Zapobieganie chorobom

Celem kampanii „Jem Drugie Śniadanie” jest wyrobienie w Polakach, a zwłaszcza w dzieciach i młodzieży, dobrego nawyku jedzenia drugiego śniadania. Regularne jego spożywanie, a także zwracanie uwagi na to, co wchodzi w jego skład, sprzyja dobrej kondycji psychicznej i fizycznej, zapobiega otyłości i chorobom metabolicznym, serca i hormonalnym. Wyrobienie w najmłodszych dobrych nawyków żywieniowych skutkuje zmniejszeniem prawdopodobieństwa występowania chorób w ich życiu dorosłym. Kampanię wspierają dietetycy i gwiazdy m.in. aktorki Dorota Chotecka, Dominika Gwit, aktor Jacek Kawalec oraz muzycy: Anna Wyszkoni, Andrzej Krzywy i Marek Kaliszuk.

Zobacz: Śniadanie do pracy. 7 smacznych i prostych propozycji

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Czy zdecydujesz się na bankowanie krwi pępowinowej swojego dziecka?

  Tak. Uważam, ze to dobre zabezpieczenie jego zdrowia

  Nie wiem, muszę głębiej zapoznać się z tematem

  Nie. Sądzę, że nie będzie to konieczne

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA