Wapń - niezbędny w naszym organizmie

Wapń to istotny składnik kości i zębów oraz minerał odgrywający kluczową rolę w przekazywaniu informacji za pomocą nerwów. Niezbędny jest do prawidłowego wzrostu i rozwoju organizmu, niezbędny do budowy komórek, wspomaga układ nerwowy, reguluje ciśnienie krwi, bierze udział w jej krzepnięciu i ułatwia gojenie ran.

Powszechnie uważa się, że najcenniejszym źródłem wapnia jest mleko i jego przetwory. A to nieprawda. Oto w kolejności przedstawione produkty, które zawierają go najwięcej:
- ser żółty,
- sardynki,
- migdały,
- amarantus,
- orzechy laskowe,
- pietruszka,
- orzechy nerkowca,
- nasiona słonecznika,
- czarna fasola,
- pistacje,
- kapusta włoska,
- jogurt,
- mleko.

Zobacz też: Dieta bogata w wapń

Wchłanianie wapnia

Okazuje się, że wapń nie jest łatwo wchłaniany do organizmu. Aby został przyswojony, potrzebna jest odpowiednia ilość zawartego w pożywieniu magnezu, fosforu, witaminy A, C i D. Czynniki hamujące wchłanianie wapnia:
- kawa, słodkie napoje, środki moczopędne,
- nadmiar białka, szczególnie mięsa,
- rafinowany cukier lub zbyt duże ilości jakiejkolwiek substancji słodzącej w pożywieniu,
- nadmiar soli,
- zbyt duża lub zbyt mała ilość ćwiczeń fizycznych,
- alkohol, marihuana, papierosy,

Osoby mające kłopoty z niedoborem i wchłanianiem wapnia nie powinny spożywać dużej ilości warzyw z rodziny psiankowatych - szczególnie pomidorów, ale także ziemniaków, bakłażanów i słodkiej papryki. Zawierają one solaninę, która jest inkubatorem wchłaniania wapnia. Wystrzegać się też trzeba produktów zawierających kwas szczawiowy - rabarbaru, botwiny, żurawiny, szpinaku - który wiąże se sobą wapń. Jeśli jadasz nabiał, zdecyduj się na produkty fermentowane takie jak jogurt, maślanka, kefir. Stosuj też produkty z mleka koziego.

Okresy wzmożonego zapotrzebowania na wapń:

1. Podczas procesu wzrostu: dzieciństwo, okres dojrzewania, w trakcie ciąży i karmienia, w czasie szybkiego rozwoju umysłowego.
2. Wraz z wiekiem - starsi ludzie przyswajają wapń w mniejszej ilości.
3. Kobiety w okresie po menopauzie.
4. Przy chorobach serca, naczyń krwionośnych, włączając w to nadciśnienie tętnicze.
5. Osłabienie kości, osteoporoza.

Zonacz: 7 produktów bogatych w wapń

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Gdzie najczęściej kupujesz produkty ekologiczne?

  Na targu

  W Internecie

  W supermarkecie

  W sklepie ze zdrową żywnością

  Od lokalnych dostawców

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA