Najzdrowsze miejsce w internecie

Warzywa i owoce, które powinieneś jeść w kwietniu

Kwiecień to sezonowa mieszanka i łatwo w tym czasie o obniżenie odporności, katar czy przeziębienie. Jakie warzywa i owoce warto zatem w tym czasie jeść?
Główki czosnku leżące na stole
Źródło: 123RF
Spis treści

Stało się! Mamy wiosnę! Nie tylko w kalendarzach, ale też w nastrojach, w sercach i w planach na przyszłość. Dłuższe, cieplejsze i słoneczne dni zachęcają do wyjścia z domu, aktywności na świeżym powietrzu i snucia wakacyjnych planów. W dodatku nadchodzące Święta, a wraz z nimi kilka wolnych dni spędzonych z rodziną, to również powód do radości.

W tym wiosennym entuzjazmie łatwo zapomnieć o starym ludowym porzekadle. A przecież mądrość ludowa przestrzega: kwiecień-plecień, bo przeplata, trochę zimy, trochę lata! Z takiej sezonowej mieszanki krótka droga do obniżonej odporności, kataru i przeziębień. Niemniej jednak niemal równie blisko jest już do gorących dni, w których odsłonimy nieco ciała. Warto zatem naszą prezencję wspomóc od wewnątrz. Aby obie misje – ratowania zdrowia i urody – zakończyły się sukcesem, w kwietniu nie odwracajmy się od czosnku, fasoli i awokado.

Fenomenalny czosnek

W wielości zastosowań leczniczych czosnek nie ma sobie równych. Znanych jest ich bowiem ponad sto. Wśród nich najbardziej popularne są właśnie te związane z zapobieganiem infekcjom i wzmocnieniem układu immunologicznego. Warto również wiedzieć, że czosnek wykazuje działanie antynowotworowe, obniża ciśnienie krwi, chroni przed udarem i zawałem serca, wspomaga trawienie. Ponadto zawarte w nim antyoksydanty, witaminy i składniki mineralne cudownie wpływają na kondycję i wygląd skóry. Jego korzystne działanie na naczynia krwionośne poprawia jej ukrwienie, a właściwości odkażające pomagają w walce z wypryskami. Po ciężkich zimowych bojach takie wsparcie dla cery to absolutny mus. 

Sprawdź: Dlaczego warto jeść czosnek?

Egzotyczne awokado

Choć dostępne na polskim rynku jest już od dawna, to nie do końca zdążyliśmy się do niego przekonać. Zupełnie niesłusznie! Ma ono przecież nawet polską nazwę: smaczliwka. Ten owoc pełen jest składników zbawiennych dla zdrowia i urody. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy z grupy B, witamina E, luteina, polifenole to nieocenieni sprzymierzeńcy w starciu z rakiem, starzeniem się, demencją i nadciśnieniem. Świetnie wspomagają również pracę mózgu i serca. Jedno awokado od czasu do czasu pozwoli nam powitać wiosnę tak, jak ona na to zasługuje.

Fasola niejedno ma imię

Istnieje ponad 400 gatunków fasoli, więc nawet najmniej przychylnie do niej nastawieni powinni wśród tej różnorodności znaleźć coś dla siebie. Obwiniana o wzdęcia i inne nieprzyjemne zjawiska związane z układem pokarmowym zdecydowanie za rzadko gości na naszych stołach. Szkoda, bo jest cennym źródłem białka – powinni o tym pamiętać szczególnie sportowcy – i daje uczucie sytości na długo – to coś dla wiecznie odchudzających się. Poza białkiem znajdziemy w fasoli nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminę E i witaminy z grupy B, fosfor, żelazo, magnez, wapń i potas. Wszystko to by zapobiegać nowotworom, miażdżycy, nadciśnieniu i zgadze.

W oczekiwaniu na pełną dostępność nowalijek i pierwszych letnich owoców sięgajmy po sprawdzone i wartościowe produkty. Skutecznie pozwolą nam one bez szwanku na zdrowiu przetrwać pogodową huśtawkę i podratować urodę po zimowych zmaganiach.

Paulina Owsińska - dietetyk, psycholog. Doświadczenie zawodowe zdobywała m.in. w Poznańskim Ośrodku Zdrowia Psychicznego, Poradni Leczenia Uzależnień i Współuzależnień czy w Poradni Dietetycznej. Uczestniczka konferencji, prowadząca warsztaty i szkolenia psychologiczne i dietetyczne. Popularyzuje psychoedukację i wiedzę o zdrowym odżywianiu, współpracuje z osobami w różnym wieku i statusie. Podkreśla znaczenie kształcenia i rozwoju przez całe życie. Obecnie psychoterapeuta w trakcie szkolenia w Szkole Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej.

Czytaj również
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Więcej z kategorii Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Czy cukinię można jeść na surowo?
Surowca cukinia
Przeczytaj artykuł
Ile czosnku dziennie?
Dzienna dawka czosnku
Przeczytaj artykuł
Kiszone buraki - właściwości i zastosowanie. Jak je kisić?
Buraki w słoikach w czasie kiszenia
Podobne artykuły
Czy cukinię można jeść na surowo?
Ile czosnku dziennie?
Kiszone buraki - właściwości i zastosowanie. Jak je kisić?
Sok z buraka - jak go zrobić? Przepis i właściwości
Sok z selera naciowego - jak zrobić i na co pomaga?

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Clear Aligner - działanie i efekty. Jaka cena całego leczenia?
Analiza składu ciała - waga i normy. Na czym polega BIA?
Zapaść serca - objawy i przyczyny. Jak wygląda leczenie?
Spanie nago - czy jest zdrowe? W pojedynkę i z partnerem

Reklama