Warzywa i owoce, które powinieneś jeść w marcu

Mówią, że w marcu jak w garncu. Mówią, że to jeszcze zima, ale wprawiony i stęskniony nos w powietrzu wyczuje już wiosnę. Mówią i mają rację. Zresztą, nie tylko pogoda przypomina nam o tym, że zimne i krótkie dni powoli odchodzą w niepamięć. Również i na straganach zauważyć można pewne zmiany. Nieśmiało zaczynają pojawiać się tak długo wyczekiwane pierwsze świeże warzywa. Może od razu zawrotu głowy od tego nie dostaniemy, ale to niewątpliwy znak, że ma się ku dobremu.
 

Co zatem jeść w marcu? Przede wszystkim warto sięgnąć po takie produkty, które pozwolą nam uchronić się przed zasadzkami zastawionymi przez przewrotną aurę. Nietrudno bowiem przeziębić się, gdy raz jest ciepło, raz zimno, za chwilę wieje, potem świeci słońce, a na końcu pada rzęsisty deszcz. W tym miesiącu postawmy zatem na rzodkiewkę, dymkę i pomelo.

Czytaj też: Warzywa i owoce, które powinieneś jeść w lutym

Rzodkiewka na piękne włosy

To małe niepozorne warzywo o ostrym smaku kryje w sobie moc cudownych właściwości. Przede wszystkim ze względu na dużą zawartość witamin z grupy B i witaminę C dba o dobrą kondycję włosów. Kombinacja składników mineralnych, których dostarcza, sprawia natomiast, że staje się ono niezastąpione w zmaganiach z niedokrwistością – korzystnie bowiem wpływa na procesy krwiotwórcze. Ponadto stymuluje apetyt, zapobiega niestrawności, likwiduje zgagę, pobudza wydzielanie żółci i działa antybakteryjnie. Niepolecane jest jednak wrzodowcom i osobom cierpiącym na inne choroby przewodu pokarmowego.

Dymka na obniżenie poziomu cukru i cholesterolu

Popularna dymka jest po prostu młodą cebulą zwyczajną. Niemniej jednak smakuje wiosną. W jej składzie znajdziemy niemal wszystko, czego nasz organizm potrzebuje: żelazo, miedź, kobalt, siarkę, fluor, cynk, jod, potas, fosfor, mangan, witaminę C i te z grupy B. Dzięki temu posiada niewątpliwe właściwości wzmacniające i stosowana jest jako naturalny antybiotyk. Obniża również poziom cholesterolu i cukru we krwi. Bez obaw zatem dodawajmy ją do kanapek na kolację.

Zobacz: Suszone owoce. 5 zdrowych propozycji

Olbrzymia bomba witaminowa

Pomelo nazywane jest pomarańczą olbrzymią – nic dziwnego, skoro jedna sztuka może ważyć do dwóch kilogramów. To najbogatsze wśród cytrusów źródło witaminy C, która w połączeniu z zawartymi w nim pektynami zwiększa elastyczność naczyń krwionośnych i skutecznie chroni przed miażdżycą. Pomelo ponadto reguluje pracę serca i obniża ciśnienie krwi. Świetnie sprawdza się też w unieszkodliwianiu wolnych rodników i w profilaktyce przeciwnotworowej. Co więcej, okazuje się ten owoc jest niezastąpiony w odchudzaniu – obniża wchłanianie się skrobi, a pektyny pęczniejąc w żołądku dają uczucie sytości. Sięgajmy zatem po niego śmiało!

Bardzo łatwo jest uwierzyć, że pierwsze cieplejsze dni są niezaprzeczalnym końcem zimy, i dać się nabrać pogodzie. Aby takich wiosennych porywów nie przypłacić zdrowiem, zadbajmy o naszą odporność bardziej niż zwykle. Matka Natura służy nam w tym względzie niezastąpioną pomocą. Skorzystajmy z niej!

Zobacz: Jak żywić się zimą? Porady dietetyka

Paulina Owsińska - dietetyk, psycholog. Doświadczenie zawodowe zdobywała m.in. w Poznańskim Ośrodku Zdrowia Psychicznego, Poradni Leczenia Uzależnień i Współuzależnień czy w Poradni Dietetycznej. Uczestniczka konferencji, prowadząca warsztaty i szkolenia psychologiczne i dietetyczne. Popularyzuje psychoedukację i wiedzę o zdrowym odżywianiu, współpracuje z osobami w różnym wieku i statusie. Podkreśla znaczenie kształcenia i rozwoju przez całe życie. Obecnie psychoterapeuta w trakcie szkolenia w Szkole Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej

Oceń artykuł

(liczba ocen 16)

Pytanie: Gdzie najczęściej kupujesz produkty ekologiczne?

  Na targu

  W Internecie

  W supermarkecie

  W sklepie ze zdrową żywnością

  Od lokalnych dostawców

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA