Wczesnowiosenne dolegliwości. Na co musisz uważać?

Czas między zimą a wiosną jest okresem, w którym możemy czuć się nie najlepiej. Nieco wyczerpany organizm właśnie teraz narażony jest na szereg różnych dolegliwości. Co może nam dolegać i jak sobie z tym poradzić?

Wiosenne przesilenie

Przedwiośnie jest momentem, w którym czujemy się wyraźnie osłabieni – towarzyszy nam kiepskie samopoczucie, senność, brak energii. To naturalne, że po kilku zimowych miesiącach organizm jest osłabiony, a jego odporność obniżona. W zależności od wieku i stanu zdrowia, mogą przybierać różną postać. Ale bez względu na to potrafią przeszkodzić w wykonywaniu codziennych czynności.

Pierwsze alergie

Wczesną wiosną pojawiają się pierwsze alergie. Niektóre rośliny zaczynają pylić jeszcze w lutym i w marcu – tak dzieje się w przypadku leszczyny oraz olchy. Stąd też alergicy powinni przestrzegać kilku zasad, by nie dopuścić do nasilenia objawów. Przede wszystkim należy spać przy zamkniętym oknie, by pyłki nie dostawały się do wnętrza pomieszczenia. Przydadzą się również leki i preparaty przeciwalergiczne. Po każdym spacerze należy natomiast przemyć twarz wodą oraz zmieniać ubranie.

Lekkie przeziębienia

Po okresie zimowym organizm jest wyraźnie osłabiony. Brak aktywności fizycznej, dieta uboga w witaminy i minerały, a także niedobór słońca spowodowały, że nasz system immunologiczny nie działa tak, jak powinien. W dni, w których aura bardzo szybko się zmienia, bardzo łatwo o złapanie infekcji. Lekkie przeziębienie będzie objawiało się uczuciem zmęczenia, sennością, apatią, bólem głowy oraz katarem.

Zobacz: Leki na przeziębienie, które nie działają. Jak wybierać?

Zajady w kącikach ust

Bardzo częstą, wczesnowiosenną dolegliwością są zajady – drobne pęknięcia w kącikach ust, które przechodzą w stan zapalny, wywołując nieprzyjemne pieczenie oraz zaczerwienienie. Pojawiają się z powodu obniżonej odporności oraz braku odpowiednich witamin, w szczególności B2 i żelaza. Czasem zajady są symptomem anemii, dlatego należy zadbać o odpowiednią dietę, sięgając po pieczywo pełnoziarniste, czerwone mięso, jaja, nabiał, podroby oraz warzywa.

Wypadanie włosów

Po zimie włosy są słabe, łamliwe i pozbawione odpowiednich minerałów. Jeśli do tego pojawią się nagłe wahania temperatur oraz zwiększona wilgotność powietrza – mogą wypadać. Dlatego wczesną wiosną należy zadbać o odpowiednią odżywkę oraz szampon dostosowany do włosów wypadających. Sięgnij również po minerały, włosom brakuje przede wszystkim cynku oraz żelaza.

Krwawienie dziąseł

Brak witamin oraz osłabienie przyczyniają się również do krwawienia dziąseł. Jeśli więc właśnie w okresie wczesnowiosennym zauważasz ten problem podczas mycia zębów, zadbaj o odpowiednie witaminy i minerały, takie jak witamina K oraz C. Po zimie ich poziom znacznie spada, dlatego należy dostarczyć je organizmowi w okresie wczesnowiosennym.

Osłabienie i senność

Za takie dolegliwości, jak zmęczenie oraz nadmierna senność, również odpowiedzialny jest brak witamin. Zmęczeniu sprzyja brak słońca, a zatem witaminy D, którą możemy dostarczyć do organizmu za pomocą działania promieni słonecznych. Odpowiedzialny jest za to również niedobór żelaza oraz magnezu, których brak wzmaga na dodatek uczucie rozdrażnienia.

Zobacz: Wiosna - czas na „porządki” w jadłospisie

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA