Wegetarianizm w ciąży

Czy wykluczenie produktów mięsnych z diety kobiety ciężarnej ma szkodliwy wpływ na rozwój płodu? Dziś już wiemy, że nie – badania naukowe tego nie dowiodły. Mimo to środowisko medyczne jest podzielone co do obaw na temat stosowania diety bezmięsnej w ciąży.

Każda kobieta, także wegetarianka, powinna przed planowaną ciążą skonsultować się z lekarzem na temat najlepszej diety i wynikających z niej zagrożeń. Niemniej dobrze zbilansowany, opracowany przez dietetyka jadłospis wegetariański jest w stanie dostarczyć organizmowi przyszłej mamy tyle samo niezbędnych substancji odżywczych, co dieta zawierająca mięso.

W porównaniu z kobietami spożywającymi mięso, statystyki nie wykazują ani rzadszych, ani częstszych przypadków poronień u wegetarianek. Podobnie jest z łatwością zajścia w ciążę i płodnością. Nie ma tu znaczących różnic, jednak znane są przypadki, kiedy dieta bogata w białko zwierzęce powoduje wydłużenie cyklu miesięcznego, co skutkuje rzadszą owulacją. Innymi słowy – dieta wegetariańska nie obniża płodności, jednak powoduje wydłużenie czasu pomiędzy momentami, kiedy może dojść do zapłodnienia. Wegetarianki powinny wziąć pod uwagę możliwość wydłużenia cyklu, jeśli starają się o dziecko.

Zobacz też: Czy dieta wegetariańska może być niebezpieczna dla zdrowia?

Zobacz wideo: Przepis na pyszne danie dla kobiet w ciąży

Braki w diecie

Warto pamiętać, że podczas ciąży zwiększa się zapotrzebowanie na niektóre składniki odżywcze – istnieją także produkty, które należy ograniczyć lub wyeliminować. Dlatego przyszłe mamy, które nie jedzą mięsa, muszą szczególnie dobrze zaplanować swoją dietę. Jaja i mleko dostarczają pełnowartościowego białka, przez co są dobrym substytutem mięsa. Jeśli jednak i te produkty są wyeliminowane z jadłospisu, kobietom mogą grozić w ciąży niedobory wapnia, białka, żelaza i witamin. Będąc weganką, trzeba też pamiętać o spożywaniu wzbogaconych w te składniki produktów (soki, płatki, mleko sojowe) lub zażywać suplementy farmaceutyczne. Podobnie jest w przypadku niedoboru witamin D i B12, których brak może powodować u dziecka krzywicę.

Internetowa Szkoła Rodzenia MedMe.pl

Dieta przyszłej mamy stosującej dietę wegańską powinna zawierać w dużych ilościach: pełnoziarniste pieczywo, kiełki, brązowy ryż, owoce i warzywa, soki owocowe, warzywa strączkowe, orzechy, ziarno sezamowe, drożdże piwne, pestki dyni i słonecznika, tofu, soja i jej przetwory, oleje roślinne, suszone owoce.

Zobacz też: Jakie są zalety wegetarianizmu?

Plusy diety wegetariańskiej

Produkty roślinne mają wysoką zawartość żelaza i kwasu foliowego, które są niezbędne w prawidłowym rozwoju płodu, można je znaleźć w: fasoli, rodzynkach, zielonych warzywach liściastych, owocach cytrusowych, bananach, owocach suszonych, drożdżach piwnych. Żelazo z produktów roślinnych jest trudniej przyswajalne niż to z znajdujące się w mięsie, dlatego aby poprawić jego przyswajanie, należy tak komponować dietę, by żywności bogatej w żelazo towarzyszyły produkty zawierające witaminę C (cytrusy, truskawki, kiszona kapusta, pomidory).

Zobacz też: O co chodzi w wegetarianizmie?

Zobacz też: Mity na temat wegetarianizmu.

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Czy według Ciebie bankowanie krwi pępowinowej to dobra inwestycja?

  Tak. Jej późniejsze wykorzystanie może uratować życie.

  Nie sądzę, ale na wszelki wypadek warto się zabezpieczyć.

  Nie. Uważam, że nie zostanie wykorzystana.

Patronem sondy jest Polski Bank Komórek Macierzystych

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA