Wellness w pracy. To się opłaca

Starszy niż rok
Ku zadowoleniu pracowników popularny na zachodzie trend corporate wellness również w Polsce ma coraz więcej zwolenników. Firmy zaczynają dbać o zdrowie i dobre samopoczucie swoich pracowników zapewniając konsultacje medyczne, fitness, masaże, dietę i warsztaty trwale zmieniające styl życia na zdrowszy!

Filozofię Wellness stworzył amerykański lekarz dr Halbert Dunn w 1959 r., udowadniając, że systematyczna aktywność fizyczna ma ogromny wpływ na poprawę zdrowia i dobre samopoczucie. Zatem ciało wpływa na umysł i odwrotnie! Dziś wellness to znacznie więcej niż fitness, to styl życia, który ma zapewnić zdrowie, dobre samopoczucie i harmonię pomiędzy ciałem, duchem i umysłem.

Corporate wellness – luksus czy konieczność?

Na wellness składa się dbałość o różne, ważne dla człowieka obszary takie jak:

  • zdrowie fizyczne (w tym aktywność fizyczna i dieta, ergonomia miejsca pracy),
  • emocje (np. radzenie sobie ze stresem i równowaga między życiem zawodowym i osobistym),
  • umysł (nowe inspiracje, IQ),
  • i szeroko pojęty rozwój (wzmacnianie swoich silnych stron, realizacja potencjału, zarządzanie karierą czy kreowanie swojej marki osobistej).

Wellness traktuje człowieka jako całość i wie, że do pełni zadowolenia ważne jest zaspokojenie potrzeb z różnych poziomów. Jednak co wspólnego ma wellness z pracą? Otóż ma, i to wiele. Zadowolona, zdrowa osoba bardziej lubi swoją pracę, mocniej się angażuje i ostatecznie osiąga lepsze wyniki. Wpływa to na kondycję całej firmy. I odwrotnie - ludzie żyjący w nieustannym pośpiechu, chronicznie zmęczeni, nie są ani kreatywni, ani efektywni, a ponadto obniżają poziom energii w całym zespole. Nierzadko też częściej chorują, i częściej nie ma ich w pracy. A to z kolei generuje koszty. Coraz częściej więc traktuje się corporate wellness nie jako luksus, lecz mądrą, niezbędną inwestycję.

Programy corporate wellness w firmach

Dlatego pracodawcy coraz częściej wdrażają w firmach pełne programy wsparcia dla pracowników. Specjaliści sprawdzają miejsce pracy pod kątem ergonomii, lekarze badają oczy i kręgosłup, nierzadko na jeden dzień w tygodniu do firmy przyjeżdża masażysta.

Promuje się fitness, zdrowe odżywianie (można zamówić zdrowy catering!) i pracuje nad nowymi nawykami podczas interaktywnych warsztatów z obszaru komunikacji, asertywności, zarządzania emocjami czy metod radzenia sobie ze stresem. Niektórzy dodatkowo zamawiają coaching zdrowego stylu życia lub marki osobistej. Nowe nawyki utrwalają aplikacje mobilne, które zapewniają pracownikom 24-godzinne wsparcie zdrowotne.

Miesiące wiosenne i letnie można z kolei wykorzystać na wyjazdy integracyjne wellness, które poza rekreacją, zabawą i sportem mają solidny prozdrowotny program edukacyjny. Cieszą się one bardzo dużym zainteresowaniem.

Zadowolony pracownik, zadowolona firma

Niewątpliwie cieszy fakt, że nowy trend zarządzania znajduje w Polsce zrozumienie. Dla pracowników oznacza to bardziej przyjazne miejsce pracy, rozwój i większą integrację życia osobistego z zawodowym. Dla pracodawców lepszy wizerunek, i przede wszystkim znacznie lepsze efekty w realizacji postawionych celów. Jest to więc rozwiązanie, które wszystkim stronom przynosi korzyści. Prawdziwa „wygrana- wygrana”.

Katarzyna Kowalska – Jarnot

Firma szkoleniowo-doradcza Workmed

Czytaj też: Czy musisz iść do pracy w taki upał?

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA