Wiosenny spadek odporności. Sprawdź, jak sobie radzić!

Wiosna to czas, w którym należy szczególnie troszczyć się o swoje zdrowie. Po przesileniu wiosennym, nasze organizmy narażone są nadal na najróżniejsze infekcje wirusowe i bakteryjne, spowodowane bardzo zmienną aurą. Jak stymulować odporność w tym okresie, aby cieszyć się dobrym zdrowiem przez długie miesiące?
Menavitin 1MNA
Źródło: Materiały partnera

Spis treści

Niewłaściwe nawyki żywieniowe podczas zimy, zbyt mała różnorodność w pokarmach i mniejsza aktywność fizyczna to tylko niektóre przyczyny spadku odporności na wiosnę. Taki stan w ciele powoduje, że nasz układ immunologiczny gorzej radzi sobie z drobnoustrojami. Z tego powodu w większym stopniu narażeni jesteśmy na infekcje dróg oddechowych, którym nierzadko towarzyszą wysoka gorączka, kaszel, uporczywy katar czy bóle głowy. Właśnie dlatego ważne jest, aby w sezonie wiosennym zadbać o sobie jak najlepiej dzięki kilku prostym zasadom.

Sposób 1: Zdrowe nawyki

Stymulowanie odporności warto zacząć od zmiany dotychczasowych, złych nawyków. W pierwszej kolejności należy postawić na odpowiednio długi sen. Śpiąc około 8 godzin podczas każdej doby, wspomagamy nasze ciało w produkcji leukocytów, czyli białych krwinek, które naturalnie budują odporność.

Dodatkowo trzeba zdać sobie sprawę, że każde sięganie po używki, m.in. alkohol, zaburza magazynowanie witamin na naszym ciele. Pijąc zbyt dużo alkoholowych trunków, skutecznie pozbywamy się z naszego ciała dobroczynnych witamin A, D, E i K, rozpuszczalnych w tłuszczach, ale również mikroelementów, tj. wapń, magnez, żelazo czy cynk. W stymulowaniu odporności niebagatelne znaczenie ma również unikanie chronicznego podenerwowania, który zwiększa poziom kortyzolu, nazywanego „hormonem stresu”. Nieodpowiedna jego zawartość w organizmie osłabia zdolność ciała do obrony przed bakteriami i wirusami i właśnie dlatego w okresie wzmożonego spadku odporności warto zadbać o codzienny relaks i odprężenie.

Sposób 2: Aktywność fizyczna

Naszą odporność możemy także zwiększyć poprzez regularną aktywność fizyczną, najlepiej 3 razy w tygodniu, przez przynajmniej 30 minut. Dobrym wyborem będą z pewnością takie dyscypliny jak jazda na rowerze, lekki jogging, bieganie czy pływanie. Jeśli mamy taką możliwość, wiosną warto zrezygnować z dojazdów autobusem czy własnym samochodem na rzecz marszu w drodze do pracy.

Bardzo intensywna aktywność fizyczna, np. wyczerpujące treningi siłowe połączone z długotrwałą dietą redukcyjną, również wpływają niekorzystnie na naszą odporność. Dlatego w okresie wzmożonych infekcji warto postawić na hartowanie organizmu w saunie. Odpowiednie schładzanie ciała po takim seansie skutecznie przyzwyczaja organizm do zmian temperatur i wilgotności powietrza. Pozwala to na zapobieganie przeziębieniom i poprawę mechanizmu termoregulacji w ciele.

Reklama

Sposób trzeci: Dieta, witaminy i minerały

Nie ulega wątpliwości, że sposób odżywiania w największej mierze warunkuje naszą odporność. Wiosną powinniśmy postawić szczególnie na dostarczanie do naszego organizmu owoców i warzyw, które zawierają witaminę C i β-karoten. Istotne substancje dla zdrowia stanowią także kwasy omaega-3, które rekomendowane są do wprowadzania do codziennej diety nie tylko w przypadku seniorów, ale i osób młodszych, a także dzieci. Omega-3 znajdziemy m.in. w olejach roślinnych, nasionach, orzechach czy tłustych rybach morskich.

Do osłabienia odporności prowadzi również niedobór witaminy D, która wytwarzana jest w organizmie pod wpływem słońca. Zbyt małe nasłonecznienie w okresie jesienno-zimowym sprawia, że ciężko uzupełnić braki tej witaminy wyłącznie dietą. Właściwa jej suplementacja pomoże nie tylko zmniejszyć ryzyko osteoporozy czy złamań koci, ale również usprawnić pracę naszego układu immunologicznego.

Witaminy z grupy B, m.in. tiamina (B1), ryboflawina (B2), cholina (B4), kwas pantotenowy (B5), niacyna (B6), biotyna (B7) czy kobalmina (B12) umożliwiają z kolei zmniejszenie uczucia zmęczenia, a także utrzymanie odpowiedniej sprawności umysłowej. Witaminy te biorą udział w procesach neurofizjologicznych, zapewniają lepszą odporność, uczestniczą w syntezie hormonów, stabilizują poziom cukru we krwi, a także zapewniają zdrowe włosy i paznokcie. Na uwagę zasługuje tu szczególnie witamina B3 nazywana niacyną, która wspiera funkcjonowanie błon śluzowych, a dzięki czemu możemy skutecznie walczyć ze skutkami negatywnych czynników zewnętrznymi, tj. zmiany temperatur.

Bezpiecznym, nowoczesnym suplementem diety, łączącym działanie witamin z grupy B z witaminą C i cynkiem są preparaty Menavitin Vital i Menavitin Senior. Po Menavitin Vital z dodatkowym ekstraktem z kwiatostanu głogu, mogą sięgać wszystkie osoby dorosłe, które chcą poprawić swoje samopoczucie, wesprzeć układ nerwowy, wspierać utrzymanie prawidłowych funkcji poznawczych i utrzymać sprawność umysłową na prawidłowym poziomie. Menavitin Senior wzbogacony został z kolei o ekstrakt z korzenia żeńszenia, dzięki czemu mogą z niego korzystać starsze osoby, które chcą dbać o swoje siły witalne, koncentrację i ogólną sprawność. Co najważniejsze oba preparaty skutecznie wspomagają system odpornościowy.

Sposób czwarty: Nowoczesne substancje wzmacniające odporność

Nowoczesną, unikalną substancją godną uwagi, zawartą jest we wszystkich suplementach Menavitin, jest molekuła 1-MNA (1-metylonikotynamid), która chroni organizm przed chorobami. Jest ona fizjologicznie obecna w organizmie człowieka, powstaje w wyniku metabolizmu witaminy B3 i znajduje się głównie w wątrobie, a także w nerkach, płucach, sercu i mózgu. Najbogatszym źródłem 1-MNA są  niskokaloryczne algi Wakame bogate w składniki mineralne, a także liście zielonej z dobroczynnymi proteinami i aminokwasami. To właśnie te dwa produkty, w połączeniu z brązowym ryżem, warzywami, rybami i owocami morza stanowią podstawę tradycyjnej diety Japończyków, których długość życia nie ma sobie równych na świecie.

Wielowymiarowe dbanie o swoje zdrowie pozwala przede wszystkim na uniknięcie infekcji wirusowych, które atakują wiosną, wykorzystując spadek naszej odporności. Prawidłowe nawyki są nieocenione w zapobieganiu zapaleniu gardła, katarowi, kaszlowi czy stanom gorączkowym, spowodowanym przez agresywne drobnoustroje. Prawidłowe funkcjonowanie układu immunologicznego jest również ważne z uwagi na globalne zagrożenie koronawirusem SARS-Cov-2, a w szczególności w okresie, kiedy jesteśmy zmęczeni przedłużającymi się ograniczeniami.

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

16524
Pytanie: Jaka forma probiotyku jest dla Ciebie najwygodniejsza do stosowania?

  kapsułki

  saszetka

  krople

  ampułki

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!