Witamina ważna dla dzieci i seniorów. Poznaj jej działanie

Witamina ważna dla dzieci i seniorów. Poznaj jej działanie

Autor

Joanna Barczykowska

Nie tylko rośliny czerpią energię życiową ze światła słonecznego. Człowiek także. Niestety, w naszej szerokości geograficznej witamina D3 może być syntezowana ze słońca tylko w miesiącach letnich, a w jedzeniu mamy jej za mało. Jesienią i zimą te niedobory możemy uzupełnić tylko dzięki odpowiedniej suplementacji.

Latem, w godzinach od 10 do 15, mając odsłonięte przedramiona i nogi, pobieramy witaminę D3 ze słońca. Jednak z uwagi na nowoczesny styl życia - praca w zamkniętych pomieszczeniach, brak ruchu na świeżym powietrzu - oraz powszechne stosowanie filtrów przeciwsłonecznych nawet w tym okresie możemy mieć niedobory witaminy D3. Jej zawartość w pożywieniu jest niewielka i nie ma możliwości dostarczenia jej w wymaganych ilościach nawet w przypadku urozmaiconej diety. To wszystko sprawia, że w Polsce około 90 procent ludzi ma niedobory tej witaminy. Jedyną możliwością uzupełnienia braków w sezonie jesienno-zimowym i wiosną jest regularne stosowanie preparatów witaminy D3, czyli suplementacja.

Przeczytaj także: Witaminy – co o nich wiemy?

Ważna dla całego organizmu

Witamina D3 odgrywa kluczową rolę w rozwoju i funkcjonowaniu organizmu ludzkiego, od pierwszych chwil po urodzeniu do późnej starości. Niestety, zasady suplementacji witaminą D3, zarówno w Polsce jak i innych krajach, są przestrzegane jedynie w pierwszych miesiącach życia.  Później nie jest już podawana lub jest podawana sporadycznie. Naturalną konsekwencją tej sytuacji są powszechne niedobry tej witaminy wśród dzieci powyżej drugiego roku życia, młodzieży, dorosłych i seniorów. Brak witaminy D3 może powodować:

- krzywicę u dzieci,
- osteoporozę u seniorów,
- choroby cywilizacyjne: nowotworowe, sercowo-naczyniowe, nadciśnienie tętnicze, schorzenia autoimmunologiczne (alergie, astma oskrzelowa, RZS, łuszczyca), choroby i zaburzenia metaboliczne (np. cukrzyca),
- choroby infekcyjne wynikające z obniżonej odporności,
- zaburzenia neurodegeneracyjne, np. choroba Alzheimera, stwardnienie rozsiane, demencja, także depresja.  

Jak witamina D3 działa na organizm ludzki:

- wzmacnia układ odpornościowy i obniża ryzyko infekcji dróg oddechowych (np. infekcji sezonowych i grypy),
- obniża ryzyko zachorowania na raka (np. piersi, jelita grubego),
- obniża ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 1 i poprawia przemianę materii u chorych na cukrzycę typu 2, - normalizuje proces zapalny,
- chroni komórki nerwowe i zmniejsza ryzyko wystąpienia m.in.  stwardnienia rozsianego, otępienia,
- zmniejsza śmiertelność u osób starszych oraz śmiertelność związaną z chorobami sercowo-naczyniowymi,
- obniża ciśnienie tętnicze krwi, poprawia funkcję mięśnia sercowego i metabolizm tłuszczów,
- wzmacnia kości i mięśnie, obniża ryzyko złamań np. szyjki kości udowej. W konsekwencji opóźnia potrzebę opieki seniorów.

Zobacz: Niezbędne witaminy i składniki mineralne – gdzie ich szukać?

Czytaj też: Witamina A (retinol) - występowanie, niedobór i właściwości

Materiały prasowe

Czytaj też:

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA