Witaminy a prawidłowy rozwój dziecka

Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Rodzicu, nie myśl o kupowaniu kolejnych cukierków, czy żelków z witaminami ale o tym, co w ogóle je Twoja pociecha.

Spis treści

Codzienny jadłospis powinien zawierać mleko i przetwory mleczne, produkty zbożowe, warzywa, owoce, mięso i ryby. We wczesnym dzieciństwie, czyli do 3 roku życia, zalecane jest stosowanie produktów przeznaczonych dla niemowląt i małych dzieci. Spełniają one wysokie normy jakości, bo komponowane są przez dietetyków, którzy wiedzą jak powinien wyglądać prawidłowy posiłek malucha.

Konsultacja lekarska wymagana

Dlatego, jeśli Wasze dziecko będzie prawidłowo odżywiane, dodatkowe witaminy i suplementy diety nie są potrzebne (nie wolno ich podawać bez konsultacji lekarskiej dzieciom do lat 3).

Ale jest kilka wyjątków. W niektórych przypadkach podawanie witamin rozpoczynamy zaraz po urodzeniu dziecka. Takim wyjątkiem jest witamina K. Inną witaminą, którą uzupełniamy u dzieci to witamina D.

Pozostałe witaminy i składniki mineralne konieczne dla prawidłowego rozwoju dziecka to: żelazo, witaminia C, witaminia B, cynk, witamina A, witamina E, PP, chrom, mangan, miedź, cynk, wapń, itd.

Wszystkie te ważne składniki powinny pochodzić  z dobrze zbilansowanej diety. Pamiętajmy, żadne preparaty i suplementy diety nie zastąpią łatwo przyswajalnych witamin, zawartych w owocach i warzywach

Witamina A uszkadza wątrobę

W kwestii zdrowia dziecka nie ulegajmy tak łatwo wpływom reklam. Nadmierne spożycie witamin może prowadzić do uszkodzenia wielu narządów np. witamina A, D i E w nadmiarze uszkadza wątrobę.

Okazuje się że witaminy najczęściej łykają dzieci najzdrowsze  i najbardziej aktywne, których dieta jest tak zróżnicowana i urozmaicona, że nie wymagają dodatkowej suplementacji.

Frytki i witaminy

Przyczyny braku witamin w organizmie spowodowane są najczęściej błędami żywieniowymi (frytki, hamburgery), niewłaściwym przygotowaniem posiłków – zbyt długie gotowanie, kilkukrotne odgrzewanie potraw, zamrażanie i rozmrażanie produktów.

Dziecko w kuchni

Dziecko 2-3 letnie powinno być zaangażowane  w przygotowanie posiłków. Urozmaicenie kształtów, kolorów i rodzaju pokarmów nie tylko pozwoli pokryć całkowite zapotrzebowanie na składniki odżywcze ale także rozwinie wyobraźnie dziecka. Najlepiej aby dziecko spożywało posiłki w gronie rówieśników lub rodziny,  co także rozwija nawyki żywieniowe oraz uczy zasad zachowania się przy stole.

Są jednak przypadki które są niezależne od nas a braki witamin w organizmie wynikają ze schorzeń układu pokarmowego, w wyniku których zaburzony zostaje proces wchłaniania witamin. Dlatego zapotrzebowanie na witaminy określa się najczęściej na podstawie oceny najmniejszej ilości koniecznej dla zapobiegania objawom niedoboru lub zaburzeniom funkcji biochemicznych i fizjologicznych.

ek,szo

Zobacz: Witaminy - sprawdź, czego ci brakuje

Czytaj też: Witamina A (retinol) - występowanie, niedobór i właściwości

Pytanie: Jak często sprawdzasz swój poziom cukru?

  Kontroluję go regularnie

  Sprawdzam, przy okazji innych badań/zabiegów

  Zdarzyło mi się raz może dwa

  Nigdy nie sprawdzałem/łam