Witaminy dla karmiących piersią – kiedy warto je brać?

kobieta w ciąży

Artykuł sponsorowany

Źródło: Materiały partnera
Artykuł sponsorowany

Autor

Artykuł partnera

Każda mama pragnie wszystkiego co najlepsze dla swojego dziecka, dlatego wiele kobiet, jeszcze przed rozpoczęciem starań o potomka, pogłębia swoją wiedzę na temat ciąży, połogu oraz pierwszych miesięcy życia dziecka. Wiele mówi się o tym, jak ważną rolę odgrywa dostarczanie organizmowi zarówno matki jak i dziecka odpowiedniej ilości witamin i mikroelementów, niezbędnych dla zdrowia i prawidłowego rozwoju.

Dla noworodka i niemowlaka najlepszym źródłem wszystkich niezbędnych substancji jest oczywiście pokarm mamy, dlatego wiele kobiet robi wszystko, by móc karmić piersią. Dzięki unikalnym mechanizmom produkcji mleka, matczyny pokarm zawsze zawiera wszystkie niezbędne do prawidłowego rozwoju dziecka substancje. Jeżeli jednak kobieta nie dba o odpowiednią ilość witamin i mikroelementów w diecie, skutkuje to powstaniem w jej organizmie niedoborów, które mają negatywny wpływ na jej zdrowie i samopoczucie. Dlatego tak ważna jest odpowiednia dieta nie tylko w ciąży, ale również w okresie karmienia piersią. Jeżeli jednak boimy się, że i tak nie pokrywa ona w 100% naszego zapotrzebowania, sięgnijmy po specjalne witaminy dla ciężarnych i karmiących kobiet.

Jak dostarczyć potrzebne witaminy dla karmiących piersią?

Organizm każdej kobiety jest naturalnie przystosowany do etapu karmienia piersią. Dzięki zmianom gospodarki hormonalnej oraz metabolizmu, które zachodzą przez całą ciążę, możliwa jest od chwili porodu produkcja mleka idealnie dopasowanego swoim składem do potrzeb noworodka. Wymaga to jednak sporych nakładów energetycznych ze strony organizmu świeżo upieczonej mamy, dlatego zwiększa się jej zapotrzebowanie kaloryczne, czasem nawet o 800 kalorii dziennie. Kobieta karmiąca piersią może więc odczuwać, zwłaszcza na początku swojej „mlecznej drogi” wzmożony apetyt. Wraz ze wzrostem wydatku energetycznego rośnie również zapotrzebowanie kobiecego organizmu na składniki odżywcze (pochodzą one z węglowodanów, białka oraz tłuszczy) i wybrane witaminy dla karmiących piersią, takie jak witamina A,E, C oraz witaminy z grupy B. Z kolei zapotrzebowanie na takie pierwiastki jak fosfor, magnez czy wapń nie ulega znaczącej zmianie.

Aby zaspokoić potrzeby swojego organizmu, kobieta karmiąca piersią powinna przede wszystkim zadbać o zróżnicowaną, pełnowartościową i dobrze zbilansowaną dietę. Niestety, często jest to trudne do zrealizowania, zwłaszcza jeżeli niemowlak domaga się sporo uwagi. Wiele młodych mam potwierdza, że ciężko w tym okresie nie tylko o różnorodność, ale nawet o regularność posiłków. Z tego powodu wiele z nich, chcąc uchronić swój organizm przed niedoborami, sięga po witaminy dla karmiących piersią, których szeroki wybór można znaleźć w aptece. Ze względu jednak na fakt, że dla zdrowia niebezpieczne są zarówno niedobory jak i nadmiar niektórych witamin i mikroelementów, należy sięgać po takie witaminy dla karmiących piersią, które zawierają jedynie faktycznie potrzebne karmiącej mamie składniki w odpowiednich dawkach i stosować je zawsze pod kontrolą lekarza.

Co powinna suplementować kobieta karmiąca piersią?

Jeżeli chodzi o suplementację witamin i mikroelementów w trakcie karmienia piersią, zawsze powinna ona być poprzedzona konsultacją z lekarzem. Zazwyczaj, zanim przepisze jakikolwiek preparat witaminowy, zleci nam wykonanie wybranych badań laboratoryjnych, które pozwolą uzyskać informację o stanie naszego organizmu po ciąży. Zazwyczaj badania te obejmują:

  • morfologię,
  • badania hormonów tarczycy,
  • poziom żelaza,
  • poziom witaminy D.

Nawet jeśli badania nie uwidocznią żadnych znaczących niedoborów, zalecenia PTGiP mówią o tym, że kobiety karmiące piersią mogą bez obaw suplementować żelazo, jod, witaminę D3, kwas foliowy oraz kwasy omega. Jeżeli dodatkowo, ze względu na reakcje uczuleniowe u dziecka, mama jest na diecie bez białek mleka krowiego, wskazana jest również suplementacja wapniem. Dlaczego właśnie te minerały i witaminy dla karmiących piersią są takie istotne?

Żelazo, kwas foliowy oraz wapń

Zarówno w trakcie ciąży jak i w okresie połogu obecne w kobiecym organizmie zapasy żelaza zostają mocno zubożone. Spowodowane jest to przede wszystkim zwiększonym zapotrzebowaniem organizmu na żelazo, a dodatkowo przyczyniają się do tego również poród oraz obfite krwawienia połogowe. Dlatego zwłaszcza świeżo upieczonym mamom, u których obserwuje się niski poziom hemoglobiny, brak energii i ospałość, zaleca się zwiększenie ilości spożywanego żelaza. W przypadku niewielkich niedoborów pomóc może dieta bogata w czerwone mięso oraz witaminę C, która wpływa na wchłanianie żelaza, jednak w poważniejszych przypadkach konieczna może być specjalna suplementacja, którą należy przeprowadzać pod okiem lekarza. W przypadku ryzyka wystąpienia anemii PTGiP zaleca, by dzienna suplementacja żelaza u kobiet karmiących piersią mieściła się w granicach 20 mg dobę.

Choć największe znaczenie dla rozwoju układu nerwowego płodu ma odpowiednia suplementacja kwasu foliowego zwłaszcza na początku ciąży, po porodzie organizm dziecka wciąż potrzebuje dużych dawek tej witaminy. Aby uniknąć niedoborów kwasu foliowego w organizmie matki, należy zadbać o wzbogacenie diety w produkty takie jak zielone warzywa, cytrusy czy pełnoziarniste pieczywo. Ze względu jednak na fakt, iż wskazana dzienna dawka kwasu foliowego w okresie laktacji wciąż wynosi ponad 5mg, praktycznie każde witaminy dla karmiących piersią zawierają go w swoim składzie.

Odpowiedni poziom wapnia jest szczególnie istotny, ze względu na fakt iż odgrywa on kluczową rolę w budowie kości. Zwykle jednak utrzymanie jego odpowiedniego poziomu nie stanowi problemu, ze względu na spore dawki dostarczane wraz z dietą. Suplementacja wapnia zalecana jest więc przede wszystkim tym kobietom karmiącym piersią, które muszą wyeliminować ze swojej diety wszystkie produkty zawierające białka mleka krowiego, gdyż to właśnie one stanowią główne źródło wapnia w naszej diecie. Warto jednak spróbować najpierw wprowadzić do diety inne cenne źródła wapnia, takie jak mleka roślinne, rośliny strączkowe (groszek, fasola, ciecierzyca i soja), sezam, nasiona słonecznika, suszone morele czy orzeszki ziemne.

Witamina D3

Suplementacja witaminą D3 zalecana jest wszystkim osobom mieszkającym w naszym klimacie, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, nic więc dziwnego że jest ona wskazana również dla kobiet karmiących piersią. W okresie laktacji powinno dostarczać się organizmowi około 1500-2000 IU (5ug) na dobę. Jest to uzasadnione nie tylko tym, że znacząco wzrasta w tym okresie zapotrzebowanie na witaminę D3, ale również faktem iż jej spożycie wpływa bezpośrednio na stężenie tej witaminy w mleku karmiącej mamy. Oczywiście, pomimo faktu iż witamina D3 zawarta w mleku jest doskonale przyswajalna, niemowlę również powinno być suplementowane, oczywiście dawkami ustalonymi przez pediatrę.

Jod i kwasy omega

Podobnie jak w przypadku witaminy D3, ilość jodu i kwasów omega znajdujących się w mleku zależy od tego, jaka ich ilość zostanie dostarczona do organizmu matki. Są one wyjątkowo ważne dla rozwijającego się mózgu dziecka, a ich niedobór może wpływać niekorzystnie nie tylko na rozwój intelektualny dziecka, ale również na jego wzrok i układ odpornościowy. Niedobór jodu jest możliwy, przede wszystkim jeśli rzadko spożywamy ryby morskie, będące naturalnym źródłem tego pierwiastka. Dlatego jeżeli w naszym jadłospisie przynajmniej 3 razy w tygodniu nie figurują ryby morskie, wskazana jest suplementacja zarówno jodu (dawka do 500 ug/dobę) jak i kwasów omega (nawet do 1000 mg/dobę).

Dobre witaminy dla karmiących piersią zawierają wszystkie wymienione wyżej mikroelementy w odpowiednich dawkach. Często są też uzupełnione w cynk, witaminę A oraz witaminy z grupy B, na które zapotrzebowanie rośnie w okresie laktacji, a które korzystnie wpływają m.in. na odporność organizmu.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Konsultacja merytoryczna: lek. med. Mateusz Nawrocki​

Bibliografia

  • Szajewska H., Horvath A., Rybak A., Socha P., Karmienie piersią. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterlogii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. Standardy Medyczne/Pediatria 2016; 13: s. 9-24
  • Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie stosowania witamin i mikroelementów u kobiet planujących ciążę, ciężarnych i karmiących. Ginekol Pol. 2014, 85, 395-399
  • https://pantabletka.pl/co-suplementowac-podczas-karmienia-piersia-wapn-i-witaminy/

Oceń artykuł

(liczba ocen 1)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA