Witaminy dla zdrowia

Starszy niż rok
Zbliża się okres zwiększonej zachorowalności na grypę oraz innych infekcji dróg oddechowych. Nie jesteśmy całkiem bezbronni, możemy przygotować nasz organizm do walki z wirusami i bakteriami wywołującymi choroby.

Każdego roku, zanim zacznie się sezon zwiększonej zachorowalności na grypę, szczepię się, dzięki czemu od kilku lat nie choruję na grypę. Bardzo ważny jest ruch na świeżym powietrzu, ponieważ pobudza układ odpornościowy do produkcji leukocytów, a organizm łatwiej walczy z infekcją - dlatego niezależnie od pogody staram się codziennie spacerować przynajmniej pół godziny.

Przeczytaj także: Witaminy – co o nich wiemy?

Pamiętam również o witaminach i minerałach, bez których nasz układ immunologiczny nie będzie dobrze funkcjonował, np.: witamina C pobudza produkcje interferonu, wspomagając walkę organizmu z bakteriami i wirusami, pobudza tzw. odporność komórkową, brak witaminy E spowoduje osłabienie aktywności limfocytów i produkcji przeciwciał przez organizm, podczas gdy witamina A przyczynia się do zwiększenia ilości komórek odpornościowych. Natomiast brak żelaza może spowodować uszkodzenie odporności komórkowej, a przez to zniszczenie układu odpornościowego.

Zima pełna witamin

Zimą staram się dostarczać organizmowi porcję witamin - codziennie zjadam garść owoców aronii oraz łyżkę natki pietruszki, których zapas na całą zimę mam w zamrażalniku. Aronia zawiera duże ilości witamin C, B1, B2, B6, E, PP, składników mineralnych, antyutleniaczy i mikroelementów, natomiast pietruszka dostarcza między innymi prowitaminę A, witaminę C i żelazo. Dodatkowo codziennie wypijam pół szklanki barszczu kiszonego, który jest bogatym źródłem witaminy C, B6, B12, żelaza i różnych minerałów, dzięki czemu wspaniale wspomaga naszą odporność. 

Oczywiście nie zapominam o cebuli, która jest bombą witamin i minerałów. Już w starożytności była stosowana jako panaceum na różne schorzenia, dodaję ją do surówek i na kanapki, przynajmniej pól główki na dzień.

Dzięki takiemu postepowaniu rzadko choruję i przeziębiam się, a teraz chętnie dzielę się moim przepisem na zdrowie z innymi.

Artykuł zakwalifikowany do konkursu: "Twój sposób na odporność". Więcej domowych sposobów na zachowanie odporności znajdziesz na stronie Twój sposób na odporność.

Zobacz: Niezbędne witaminy i składniki mineralne – gdzie ich szukać?

Czytaj też:

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: W którym z produktów znajduje się najwięcej witaminy C?

  w cytrynie

  w czerwonej papryce

  w wątróbce

  w marchewce

  w ogórku

  nie wiem

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA