Witaminy - sprawdź, czego ci brakuje

Witaminy - sprawdź, czego ci brakuje
Starszy niż rok
Witaminy to związki chemiczne niezbędne dla naszego naszego prawidłowego funkcjonowania. Nie potrzebujemy ich w zbyt dużej ilości, ale niedobór którejkolwiek z nich szybko odbija się niekorzystnie zarówno na naszym zdrowiu, jak i urodzie. Musimy je dostarczyć organizmowi z zewnątrz, bo on sam nie potrafi ich wyprodukować.

Zapotrzebowanie na witaminy zależy od wieku, stanu organizmu i stylu życia człowieka. Najbardziej potrzebują ich ludzie chorzy, w podeszłym wieku, osoby żyjące w stresie oraz nadużywające alkoholu i tytoniu. Zapotrzebowanie na składniki odżywcze wzrasta także w czasie ciąży oraz intensywnej pracy fizycznej i umysłowej. Niestety nasz organizm potrafi wytworzyć tylko dwie witaminy: D i K. Pierwsza z nich powstaje w skórze pod wpływem promieniowania słonecznego, a witaminę K produkują bakterie żyjące w przewodzie pokarmowym. Reszta musi zostać dostarczona wraz z pożywieniem. Niestety, nasza żywność jest w dużym stopniu przetworzona, przez co zawiera mniej witamin i składników mineralnych niż dawniej. Poza tym wiele z nich jest traconych podczas gotowania i podgrzewania posiłków.

Przeczytaj także: Witaminy – co o nich wiemy?

Sprawdź, jakich witamin ci brakuje:

1. Suche, łamliwe włosy, szara cera oraz tzw. "gęsia skórka" na rękach i nogach mogą świadczyć o niedoborze witaminy A. Jej duże ilości znajdują się w rybach morskich, natomiast beta-karoten, prekursor witaminy A, występuje w owocach oraz żółtych, pomarańczowych i zielonych warzywach.

2. Nadmierny łojotok skóry oraz zajady, czyli pęknięcia skóry w kącikach ust, mogą być spowodowane niedostateczną ilością witamin B2. Znajdziemy ją mięsie, jajkach i przetworach zbożowych z pełnego ziarna.

3. Przedwczesne siwienie włosów występuje w przypadku niedoboru witaminy A, B5 lub kwasu foliowego. Ich braki możemy uzupełnić jedząc nasiona roślin strączkowych, zielone warzywa, podroby, ciemne pieczywo, orzechy i pestki słonecznika.

4. Zmęczona, zwiotczała cera to skutek braku witaminy E. Jest ona nazywana witaminą młodości, gdyż hamuje starzenie się organizmu. Razem z witaminami A i C należy do tzw. przeciwutleniaczy, które chronią komórki organizmu przed uszkodzeniem przez wolne rodniki. Zapobiega to powstawaniu miażdżycy i jej następstw, takich jak zawał serca i udar mózgu oraz nowotwory. Naturalne źródła witaminy E to kiełki pszenicy, oleje roślinne, żółtka jaj, orzechy oraz ryby i ciemnozielone warzywa.

Czytaj też: Witamina E - występowanie, działanie, właściwości i niedobór

5. W przypadku niedoboru witaminy C częściej zapadamy na infekcje, jesteśmy zmęczeni i pozbawieni energii. Aby temu zapobiec, wprowadźmy do naszej diety więcej owoców - cytrusy, czarne porzeczki i truskawki - oraz warzyw. Duże ilości witaminy C zawierają  przede wszystkim warzywa kapustne, natka pietruszki oraz ziemniaki.

6. Depresja, problemy ze snem oraz nadmierna drażliwość mogą być efektem niedoboru kwasu foliowego i witaminy B6 oraz B12. Aby zlikwidować te dolegliwości powinniśmy jeść więcej produktów z pełnego ziarna zbóż, mięsa (głównie wątróbki), ryb oraz ciemnozielonych, liściastych warzyw i bobu.

Zobacz: Niezbędne witaminy i składniki mineralne – gdzie ich szukać?

Jak zapobiec stratom witamin?

Przeczytaj także: Uzupełniamy witaminy

Warzywa i owoce najlepiej spożywać w stanie surowym. Gotowanie i duszenie powodują bowiem niszczenie większości witamin. Straty te można zmniejszyć gotując potrawy na parze lub z minimalną ilością wody oraz skracając czas ich przyrządzania. Pamiętajmy, że niektóre witaminy (A, D, E i K) lepiej wchłaniają się w obecności tłuszczy. Dlatego do każdej surówki powinniśmy dodawać nieco oleju lub oliwy z oliwek.

Niedobory witamin można także uzupełniać stosując różnorodne preparaty witaminowe. Przed rozpoczęciem kuracji warto jednak skonsultować się z lekarzem, gdyż nadmiar niektórych witamin (głównie A i D) może być równie szkodliwy jak ich niedobór.

Autor: Elżbieta Koman

Przeczytaj także: Witaminy w kosmetykach

Zobacz:

Oceń artykuł

(liczba ocen 16)

Pytanie: W którym z produktów znajduje się najwięcej witaminy C?

  w cytrynie

  w czerwonej papryce

  w wątróbce

  w marchewce

  w ogórku

  nie wiem

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA