Najzdrowsze miejsce w internecie

Witaminy - sprawdź, czego ci brakuje

Witaminy to związki chemiczne niezbędne dla naszego naszego prawidłowego funkcjonowania. Nie potrzebujemy ich w zbyt dużej ilości, ale niedobór którejkolwiek z nich szybko odbija się niekorzystnie zarówno na naszym zdrowiu, jak i urodzie. Musimy je dostarczyć organizmowi z zewnątrz, bo on sam nie potrafi ich wyprodukować.
Tabletki witaminy
Źródło: 123RF
Spis treści

Zapotrzebowanie na witaminy zależy od wieku, stanu organizmu i stylu życia człowieka. Najbardziej potrzebują ich ludzie chorzy, w podeszłym wieku, osoby żyjące w stresie oraz nadużywające alkoholu i tytoniu. Zapotrzebowanie na składniki odżywcze wzrasta także w czasie ciąży oraz intensywnej pracy fizycznej i umysłowej.

Niestety nasz organizm potrafi wytworzyć tylko dwie witaminy: D i K. Pierwsza z nich powstaje w skórze pod wpływem promieniowania słonecznego, a witaminę K produkują bakterie żyjące w przewodzie pokarmowym. Reszta musi zostać dostarczona wraz z pożywieniem. Niestety, nasza żywność jest w dużym stopniu przetworzona, przez co zawiera mniej witamin i składników mineralnych niż dawniej. Poza tym wiele z nich jest traconych podczas gotowania i podgrzewania posiłków.

Odpowiedni poziom witamin i minerałów jest niezwykle ważny, dlatego jeśli występują niedobory należy je niezwłocznie uzupełnić. Oprócz zbilansowanej diety można sięgnąć po preparaty, pomagające pozbyć się niedoborów. Co ważne, dawka powinna być dopasowana do wieku i indywidualnych potrzeb. Jeśli odpowiedniego szukasz preparatu kliknij tutaj.

Reklama

Sprawdź, jakich witamin ci brakuje:

1. Suche, łamliwe włosy, szara cera oraz tzw. "gęsia skórka" na rękach i nogach mogą świadczyć o niedoborze witaminy A. Jej duże ilości znajdują się w rybach morskich, natomiast beta-karoten, prekursor witaminy A, występuje w owocach oraz żółtych, pomarańczowych i zielonych warzywach.

2. Nadmierny łojotok skóry oraz zajady, czyli pęknięcia skóry w kącikach ust, mogą być spowodowane niedostateczną ilością witamin B2. Znajdziemy ją mięsie, jajkach i przetworach zbożowych z pełnego ziarna.

3. Przedwczesne siwienie włosów występuje w przypadku niedoboru witaminy A, B5 lub kwasu foliowego. Ich braki możemy uzupełnić jedząc nasiona roślin strączkowych, zielone warzywa, podroby, ciemne pieczywo, orzechy i pestki słonecznika.

4. Zmęczona, zwiotczała cera to skutek braku witaminy E. Jest ona nazywana witaminą młodości, gdyż hamuje starzenie się organizmu. Razem z witaminami A i C należy do tzw. przeciwutleniaczy, które chronią komórki organizmu przed uszkodzeniem przez wolne rodniki. Zapobiega to powstawaniu miażdżycy i jej następstw, takich jak zawał serca i udar mózgu oraz nowotwory. Naturalne źródła witaminy E to kiełki pszenicy, oleje roślinne, żółtka jaj, orzechy oraz ryby i ciemnozielone warzywa.

5. W przypadku niedoboru witaminy C częściej zapadamy na infekcje, jesteśmy zmęczeni i pozbawieni energii. Aby temu zapobiec, wprowadźmy do naszej diety więcej owoców - cytrusy, czarne porzeczki i truskawki - oraz warzyw. Duże ilości witaminy C zawierają  przede wszystkim warzywa kapustne, natka pietruszki oraz ziemniaki.

6. Depresja, problemy ze snem oraz nadmierna drażliwość mogą być efektem niedoboru kwasu foliowego i witaminy B6 oraz B12. Aby zlikwidować te dolegliwości powinniśmy jeść więcej produktów z pełnego ziarna zbóż, mięsa (głównie wątróbki), ryb oraz ciemnozielonych, liściastych warzyw i bobu.

Jak zapobiec stratom witamin?

Warzywa i owoce najlepiej spożywać w stanie surowym. Gotowanie i duszenie powodują bowiem niszczenie większości witamin. Straty te można zmniejszyć gotując potrawy na parze lub z minimalną ilością wody oraz skracając czas ich przyrządzania. Pamiętajmy, że niektóre witaminy (A, D, E i K) lepiej wchłaniają się w obecności tłuszczy. Dlatego do każdej surówki powinniśmy dodawać nieco oleju lub oliwy z oliwek.

Niedobory witamin można także uzupełniać stosując różnorodne preparaty witaminowe. Przed rozpoczęciem kuracji warto jednak skonsultować się z lekarzem, gdyż nadmiar niektórych witamin (głównie A i D) może być równie szkodliwy jak ich niedobór.

Artykuł zawiera lokowanie produktu

Zobacz:

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Źródła witaminy C – co ma jej najwięcej? Produkty
Pomarańcze to nauralne źródło witaminy C
Przeczytaj artykuł
Najczęstsze objawy niedoboru witamin i składników mineralnych
Przeczytaj artykuł
Produkty bogate w magnez: gdzie jest go najwięcej? Przykłady
Szpinak, migdały i awokado, czyli produkty o dużej zawartości magnezu
Podobne artykuły
Witaminy na włosy – jakie na wypadanie i porost włosów?
Przedawkowanie witaminy D u dzieci i dorosłych - czym grozi?
Badanie poziomu witaminy D - kiedy wykonać, czy na czczo?
Najlepsza witamina C – jaka dla dzieci i dorosłych?
Może to Cię zainteresuje
Dzbanek filtrujący - jaki wybrać i dlaczego filtrować wodę?
Jaki materac do łóżeczka dziecięcego? Na co zwrócić uwagę?
Jaki roller do twarzy wybrać i na co pomaga taki masaż?
Olejek CBD - jaki wybrać i czym się kierować przy zakupie?

Reklama


Ból gardła u dziecka? 🤒
Sprawdź, co pomaga!