Witaminy w ciąży - ile i jakie je brać, żeby dziecko urodziło się zdrowe?

Sposób odżywiania kobiety w ciąży ma duży wpływ nie tylko na jej zdrowie, ale również na rozwój płodu. Sprawdź więc, jakie witaminy w ciąży powinnaś zażywać, żeby dziecko urodziło się zdrowe, a w twoje ciało odzyskało energię i witalność od razu po porodzie.
Witaminy w ciąży

Artykuł sponsorowany

Spis treści

Jakie witaminy zażywać w ciąży?

Według Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego, najważniejszymi witaminami, które powinno się dostarczać w ciąży, są: kwas foliowy oraz witamina D. Pełne zestawienie dostępne pod adresem http://pantabletka.pl/jakie-witaminy-w-ciazy-opinia-analiza.

Kwas foliowy, inaczej witamina B9, ma szczególne znaczenie dla prawidłowego rozwoju płodu. Przy jego niedoborach dochodzi do zaburzenia rozwoju cewy nerwowej płodu, z której wyodrębnia się później mózg oraz rdzeń kręgowy. Następstwem tego zaburzenia jest bezmózgowie dziecka lub przepuklina mózgowo-rdzeniowa. Brak dostatecznej ilości tej witaminy w ciąży może skutkować poronieniem lub wpływać na małą masę urodzeniową dziecka. Skutkiem niedoboru kwasu foliowego jest także niedokrwistość megaloblastyczna ciężarnej. Jest ona szczególnie niebezpieczna dla wieloródek, powyżej 30 roku życia. U nich w szczególności (choć zdarza się to też u innych kobiet) może dojść do zakażeń, krwotoków, czy też obumarcia wewnątrzmacicznego płodu. Obserwacje kliniczne pokazują, że suplementacja kwasu foliowego już przed poczęciem (przynajmniej 3 miesiące przed), jak i w trakcie ciąży, zmniejsza ryzyko wystąpienia negatywnych skutków niedoboru tej witaminy, a przede wszystkim wad cewy nerwowej u dziecka.

Jaką ilość kwasu foliowego powinna więc spożywać osoba ciężarna, jeśli chce zapewnić prawidłowy rozwój płodu oraz zachować zdrowie? Liczne badania pokazują, że zapotrzebowanie na kwas foliowy przed zajściem w ciążę wynosi 250 uq, natomiast w trakcie ciąży wzrasta do 460 uq dziennie. Ponieważ trudno o dostarczenie takich dawek jak 460 uq z dietą, zaleca się, aby kobiety ciężarne uzupełniały niedobory kwasu foliowego poprzez suplementację odpowiednimi preparatami farmaceutycznymi.

Źródła kwasu foliowego w diecie to: warzywa liściaste takie jak- kapusta, szpinak, brokuły, sałata, szparagi, brukselka. Poza tym bogate są w niego: bób, słonecznik, pełne ziarna zbóż, zielony groszek, buraki, wątróbka, jajka, drożdże, sery.

Witamina D - jej obecność w trakcie ciąży jest szczególnie ważna ze względu na zwiększone zapotrzebowanie na wapń w tym okresie. Witamina D jest zawiadowcą wapnia i powoduje, że dzięki niej lepiej przyswaja się on w organizmie i trafia dokładnie w te miejsca, w które powinien trafić, czyli do kości i zębów. Niedobór tej witaminy w ciąży wiąże się z takimi skutkami jak: zwiększenie ryzyka wystąpienia cukrzycy ciążowej, odwapnienie kości, stan przedrzucawkowy, czy też zapalenie pochwy o podłożu bakteryjnym. Najlepszym źródłem witaminy D jest synteza skórna, która polega na wytwarzaniu witaminy D przez organizm pod wpływem promieni słonecznych UVB. W warunkach geograficznych, w których żyjemy w Polsce, możemy korzystać z takiego sposobu pozyskania witaminy D jedynie od kwietnia do września. Przez pozostałą część roku, czyli od października do marca, ta synteza skórna praktycznie nie ma miejsca. W takich momentach koniecznie trzeba suplementować witaminę D za pomocą środków aptecznych, jak również dostarczać w pożywieniu np. pijąc tran. Rekomendowana ilość witaminy D w ciąży to 2000 IU na dobę.

Co oprócz witamin w ciąży jest konieczne dla rozwoju zdrowego płodu?

Polskie Towarzystwo Ginekologiczne rekomenduje, że w pierwszej kolejności, oprócz kwasu foliowego i witaminy D, w diecie ciężarnej powinny się znaleźć takie minerały i składniki odżywcze jak: jod, żelazo, magnez, wielonienasycone kwasy tłuszczowe.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe, a w szczególności kwas DHA, to składnik, którego nie może zabraknąć w diecie ciężarnej. Przede wszystkim dlatego, że odpowiednia ilość tych kwasów zapewnia przedłużony czas ciąży, większą masę urodzeniową dziecka i ogranicza ryzyko przedwczesnego porodu. Ponadto np. DHA jest głównym przedstawicielem wielonienasyconych długołańcuchowych kwasów tłuszczowych, które występują w mózgu oraz siatkówce oka. Jeśli więc przyszła matka chce zapewnić zdrowy rozwój siatkówki oka dziecka, prawidłowy rozwój jego układu nerwowego, powinna spożywać w ciąży tłuste ryby morskie oraz owoce morza, które są jego źródłem. Ze względu jednak na to, że coraz częściej wspomina się o zatruciu metalami po spożyciu ryb, ciężarna powinna zadbać o to, aby kupować je z pewnego źródła. Jeśli nie ma takiej możliwości, powinna sięgnąć po dobry suplement dla ciężarnych z zawartością DHA. Zalecaną dawką DHA w ciąży jest 600 mg DHA, a w przypadku zagrożenia zbyt wczesnym porodem - 1000 mg DHA dziennie.

Żelazo. Utrzymanie go na prawidłowym poziomie w trakcie ciąży jest bardzo ważne. Niedokrwistość u matki może prowadzić bowiem do przedwczesnego porodu lub małej masy urodzeniowej dziecka. Ponadto niedokrwistość u kobiety może przechodzić na płód, a potem na noworodka, co skutkować może w dalszym czasie zaburzeniami umysłowymi oraz gorszym rozwojem psychomotorycznym malucha. Przeciętna dawka żelaza w trakcie ciąży powinna wynosić od 26-27 mg dziennie. W przypadku anemii, dawka ta powinna być zwiększona do 30 mg po ukończeniu 8 tygodnia ciąży.

Jod. W trakcie ciąży wzrasta zapotrzebowanie na ten pierwiastek ze względu na to, że następuje duża jego utrata przez nerki. Ponadto potrzebuje go płód, więc wyciąga ten składnik z organizmu matki, powodując w ten sposób jego deficyty. Przy niedoborach jodu u kobiety może pojawić się wole tarczycowe. Z kolei u płodu może to skutkować niedorozwojem umysłowym.  W związku z tym, już od I trymestru ciąży kobiety powinny zażywać około 200 mikrogramów jodu na dobę.

Jak widać, zarówno witaminy w ciąży, jak i minerały, są niezbędne do tego, by kobieta dobrze czuła się w trakcie ciąży i mogła być spokojna o prawidłowy rozwój płodu. Warto jednak pamiętać, że każdy suplement, który chce zażyć ciężarna, powinien być wcześniej skonsultowany z lekarzem prowadzącym. 

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Źródła:

  • H. Czeczot, Kwas foliowy w fizjologii i patologii, „Postępy Higieny i Medycyny doświadczalnej” 2008, nr 62, s. 405-419
  • Rekomendacji Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie stosowania witamin i mikroelementów u kobiet planujących ciążę, ciężarnych i karmiących, „Ginekologia Polska” 2008, tom 85, nr 5, s. 395-399
  • J. Cech-Kowalska, E. Wietrak, M. Popiel, Znaczenie witaminy D w okresie ciąży i laktacji, „Ginekologia i Położnictwo medical project” 2011, nr 1 (19), s. 48-61
  • J. Hamułka, A. Wawrzyniak, R. Pawłowska, Ocena spożycia witamin i składników mineralnych z suplementami diety przez kobiety w ciąży, „Roczniki Państwowego Zakładu Higieny” 2010, tom 61, nr 3, s. 269-275

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

<-- popup -->