Wróć do formy po ciąży. Co Ci się przyda?

Starszy niż rok
Po urodzeniu dziecka pojawiają się myśli o tym, by szybko i skutecznie wrócić do formy sprzed ciąży. Niełatwo to jednak osiągnąć. Podjęcie jakiś kroków pomoże w powrocie do formy po ciąży?

Forma sprzed ciąży

Pierwsze problemy, jakie pojawiają się po urodzeniu dziecka, dotyczą samopoczucia oraz wyglądu. Dodatkowe kilogramy, niedoskonałości cery, rozstępy i opuchnięte nogi... Chciałybyśmy, by wszystko wróciło do normy, ciało przestało walczyć z hormonami oraz by było takie, jak przed ciążą. Można to osiągnąć systematyczną i nie pozbawioną wysiłku pracą oraz dodatkowymi działaniami pielęgnacyjnymi. Zobacz też: Bieganie w ciąży – czy jest bezpieczne dla matki i dziecka?

Pozbyć się rozstępów

Rozstępy to drobne pasma skóry, który zostały naciągnięte wskutek nadwagi lub ciąży. Początkowo przypominają czerwone lub różowe blizny i wówczas najlepiej z nimi walczyć. Im dłużej jednak rozstępy pozostają na skórze, tym trudniej się ich pozbyć. W końcowej fazie przybierają jasną, białą barwę. Pojawiają się najczęściej w okolicy ud, brzucha, piersi i pośladków.

Zobacz wideo: Ćwiczenia dla kobiet w ciąży

Niemożliwe jest całkowite pozbycie się rozstępów. Usuwanie blizn wykonuje się operacyjnie. Samodzielnie można jednak nieco zmniejszyć ich widoczność. Pomogą w tym kremy lub balsamy ujędrniające oraz ćwiczenia fizyczne, dzięki którym skóra odzyska swą elastyczność. Pod tym względem bardzo ważna jest systematyczność.

Wrócić do wagi sprzed ciąży

W czasie ciąży bardzo łatwo o nadprogramowe kilogramy, które niestety trudniej zrzucić. W pozbywaniu się nadwagi często pomaga karmienie piersią i jest to jedna z korzystnych zmian, jaka czeka po porodzie. Ale naturze należy nieco pomóc. Dlatego w powrocie do formy pomoże zbilansowana, zdrowa dieta. Nie chodzi jednak o to, by rozpocząć głodówkę czy detoks. Posiłki powinny być korzystne i zdrowe nie tylko dla mamy, ale zwłaszcza dla malucha, by w mleku znalazł odpowiednie wartości odżywcze.

Do tego powinny dojść codzienne ćwiczenia. Należy jednak pamiętać, że czas połogu trwający kilka tygodni po porodzie nie służy aktywności fizycznej. Gdy wszelkie dolegliwości miną, można zastanowić się nad tym, jaki rodzaj aktywności będzie najbardziej korzystny – bieganie, pływanie, jazda na rolkach, spacer? Cokolwiek, co sprawi, że zadbasz o dawkę zdrowego ruchu.

Zadbać o cerę i włosy

W wyniku działania hormonów na twarzy mógł pojawić się trądzik, z którym trudno poradzić sobie po porodzie. W takim przypadku skuteczne okażą się kosmetyki dostosowane do cery tłustej lub trądzikowej – kremy, żele, płyny tonizujące lub maści o działaniu miejscowym.

Cera po porodzie nie musi zmagać się ze zmianami hormonalnymi – może być jednak zmęczona, zszarzała i pozbawiona blasku. W powrocie do formy pomogą preparaty zawierające witaminę C, które odżywią skórę, a także maseczki, peelingi i kremy odżywcze. Jeśli natomiast problem stanowią wypadające włosy, warto sięgnąć po szampony i odżywki przeciw wypadaniu. Nie należy też obciążać włosów dodatkowymi zabiegami pielęgnacyjnymi.

Czytaj też: Drugie dziecko, druga ciąża

Zobacz też: Seks po porodzie. Kiedy zacząć?

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Czy według Ciebie bankowanie krwi pępowinowej to dobra inwestycja?

  Tak. Jej późniejsze wykorzystanie może uratować życie.

  Nie sądzę, ale na wszelki wypadek warto się zabezpieczyć.

  Nie. Uważam, że nie zostanie wykorzystana.

Patronem sondy jest Polski Bank Komórek Macierzystych

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA