Wrogowie gładkiej skóry

Starszy niż rok
Zmiany skórne w postaci trądziku to problem, z którym walczy około 80% nastolatków oraz 10% osób dorosłych. Leczone za pomocą środków przeciwbakteryjnych oraz preparatów złuszczających naskórek, zwykle wynikają z wahań hormonalnych – nadmierna stymulacja androgenowa powoduje wzmożoną produkcję łoju, przez który na skórze pojawiają się pryszcze. Nie jest to jednak wyłączna przyczyna, dla której znacząca część populacji cierpi z powodu trądziku. Najnowsze badania dowodzą, że na stan skóry najprawdopodobniej wpływa również sposób odżywiania się. Lekarze nie posiadają dowodów na to, że niektóre pokarmy powodują trądzik, twierdzą jednak, iż określone rodzaje jedzenia mogą go nasilać. Dowiedz się, co może sabotować walkę z brzydką cerą.



Zmiany skórne w postaci trądziku to problem, z którym walczy około 80% nastolatków oraz 10% osób dorosłych. Leczone za pomocą środków przeciwbakteryjnych oraz preparatów złuszczających naskórek, zwykle wynikają z wahań hormonalnych – nadmierna stymulacja androgenowa powoduje wzmożoną produkcję łoju, przez który na skórze pojawiają się pryszcze. Nie jest to jednak wyłączna przyczyna, dla której znacząca część populacji cierpi z powodu trądziku. Najnowsze badania dowodzą, że na stan skóry najprawdopodobniej wpływa również sposób odżywiania się. Lekarze nie posiadają dowodów na to, że niektóre pokarmy powodują trądzik, twierdzą jednak, iż określone rodzaje jedzenia mogą go nasilać. Dowiedz się, co może sabotować walkę z brzydką cerą.



Indeks glikemiczny

Białe pieczywo, ziemniaki, ryż czy makaron należą do produktów o wysokim indeksie glikemicznym. Ich spożycie powoduje, że stężenie glukozy we krwi gwałtownie rośnie, a trzustka rozpoczyna wzmożoną produkcję insuliny ułatwiającej transport cukru do wnętrza komórek. W tym samym czasie wydziela się insulinopodobny czynnik wzrostu IGF-1, który w parze z insuliną przyśpiesza produkcję androgenów oraz – co za tym idzie – sebum. W przypadku problemów z trądzikiem warto przerzucić się na pokarmy o niskim indeksie glikemicznym, takie jak owoce, warzywa, pieczywo pełnoziarniste, rośliny strączkowe czy orzechy. Utrzymywanie stałego poziomu cukru we krwi może korzystnie wpłynąć na cerę.

Zobacz też: Menu bez glutenu.



Słodycze, słodzone napoje gazowane oraz sztuczne soki to kolejne produkty, na które trzustka reaguje gwałtownymi wyrzutami insuliny. W trosce o zdrową skórę lepiej wystrzegać się czekolady, batoników, cukierków i ciastek. W odstawkę powinny pójść także napoje energetyczne, coca-cola czy sprite. Słodzoną poranną kawę dobrze zastąpić zieloną herbatą, a słodkie przekąski suszonymi owocami, które równie skutecznie radzą sobie z uczuciem lekkiego głodu.



Mleko (zwłaszcza odtłuszczone) coraz częściej zawiera komponenty, które oddziałują na organizm podobnie jak testosteron, pobudzając gruczoły łojowe do nadmiernej produkcji sebum. Stan skóry może znacząco się poprawić po wyeliminowaniu z diety tłustego mleka, twarogu oraz żółtego sera, trzeba jednak zadbać o dostarczenie organizmowi niezbędnego wapnia i witaminy D, które zwykle spożywamy wraz z nabiałem. Zamiast tradycyjnych produktów pochodzenia mlecznego warto spróbować wyrobów z mleka koziego oraz wzbogacić jadłospis o brokuły, jarmuż albo sardynki.



Kwasy omega 3

W dzisiejszych czasach można zaobserwować tendencję do spożywania większej ilości kwasów tłuszczowych omega-6 (zawartych m.in. w oliwie z oliwek i oleju rzepakowym) ze szkodą dla omega-3. Ze względu na cerę warto złagodzić tę nierównowagę poprzez:
- ograniczenie tłuszczu pochodzenia roślinnego w diecie,
- spożywanie kwasów tłuszczowych omega-3 zawartych np. w łososiu czy makreli,
- zażywanie suplementów diety z rybim tłuszczem.
W przypadku brzydkiej cery należy również wystrzegać się potraw smażonych na tłuszczu kilkakrotnie używanym i głębokim. Z jadłospisu najlepiej wykreślić frytki, hamburgery, chipsy, fast foody i pączki. Równie szkodliwa może okazać się bogata w tłuszcze uwodornione margaryna.

Zobacz też: 7 najzdrowszych ryb.



Nagły wysyp pryszczy może być skutkiem spożywania pokarmów ostrych i podrażniających, czyli silnie doprawionych pieprzem, ostrą papryką, octem spirytusowym czy sosem tabasco. W przypadku zmian skórnych warto unikać też soli – wydalana przez pory podrażnia cerę, powodując krosty, nacieki zapalne i wysięki. Co więcej, nadmiar soli drażni gruczoły łojowe i przyspiesza powstawanie zaskórników utajonych, dlatego też najlepiej całkowicie zrezygnować ze słonych przekąsek.



Pojedynek z trądzikiem wkracza również w obszar żywności przetworzonej, zawierającej konserwanty i sztuczne aromaty (czasem określane jako „identyczne z naturalnymi”). W trakcie zakupów szczególną uwagę należy poświęcić etykietom produktów – koniec z barwnikami, benzoesanem, saletrą i glikolem.



Podejmując walkę z trądzikiem pamiętaj, że nie wszystkie wymienione w artykule pokarmy wpływają na Twoją cerę. Najnowsze teorie dermatologów nie posiadają sztywnych ram i w większości opierają się na indywidualnych obserwacjach pacjentów. Jeśli zmiany skórne dają Ci się we znaki, stopniowo wprowadzaj pewne zmiany do jadłospisu i uważnie monitoruj stan skóry. Być może to właśnie jeden z wymienionych „winowajców” stoi na Twojej drodze do zdrowej i gładkiej cery.

Zobacz: Mezoterapia igłowa i bezigłowa – która jest skuteczniejsza?

Czytaj też: Łojotokowe zapalenie skóry - dieta i domowe sposoby

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: W jakich okolicznościach najczęściej korzystasz z plastrów z opatrunkiem?

  Przy skaleczeniach

  Przy odciskach i pęcherzach (np. na stopach)

  Przy stłuczeniach z naruszeniem skóry

  Przy oparzeniach

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA