Wymagający kręgosłup


 
Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Proste zaniedbania prowadzą do poważnych konsekwencji. O tym, jak ważną częścią ciała jest nasz kręgosłup przypominamy sobie wtedy, gdy…sam nas o tym poinformuje – najczęściej w bolesny sposób.

Powszechnie nazywamy odczuwanie dyskomfortu tej części ciała „bólem krzyża”. Większa część ludzi w miastach pracuje za biurkiem przed komputerem, pozostając długo w pozycji siedzącej. Po powrocie do domu niewielu ma ochotę na rozruszanie ciała jakąś formą aktywności. Tak samo dzieci – sporą część dnia spędzają w klasie szkolnej, potem odrabiają lekcje znów pochylone nad książkami. Właśnie styl życia i złe nawyki prowadzą do dolegliwości tej wrażliwej, a jednocześnie niezwykle ważnej części ciała. Brak ruchu to prosta droga do osłabienia mięśni, które w efekcie nie wspierają kręgosłupa. Obciążone są za to dyski i kręgi, co prowadzi do ich deformacji.

Sami sobie jesteśmy winni, bagatelizując proste wskazówki, które pomogłyby uniknąć przykrych dolegliwości. Nie myślimy o tym, że pochylając się zbyt nisko nad blatem kuchennym czy deską do prasowania, obciążamy kręgosłup. Tak samo działa noszenie pękatych toreb ciągle na jednym ramieniu. Każde ułożenie ciała w nienaturalnej pozycji zaburza prawidłową pracę mięśni, działając nierówno na niektóre odcinki.

Zobacz: Jak zadbać o kręgosłup? 7 skutecznych sposobów

Właściwie w każdej chwili nasze działanie związane jest z wpływem na kręgosłup. Śpimy na zbyt wielkiej poduszce i za miękkim materacu? Gwałtownie zrywamy się rano z łóżka? Potem podnosimy ciężkie przedmioty bez zginania nóg, kobiety biegną w szpilkach przez miasto, do tego stres i brak świeżego powietrza…na skutki w postaci bólu nie trzeba długo czekać.

Zobacz wideo: Jak wygląda leczenie zachowawcze chorób kręgosłupa

Plecy pesymisty

Nasze myśli znajdują odbicie w postawie ciała. Ktoś pewny siebie, śmiało spoglądający w przyszłość – przyjmuje pozycję „zwycięzcy”: wyprostowana sylwetka, uniesiona głowa, wciągnięty brzuch i ściągnięte ramiona. Z kolei smutek, lęki czy depresja objawią się sylwetką „skazańca”: głowa spuszczona w dół, zgarbione plecy i ociężały chód. Poza tą niezdrową dla kręgosłupa postawą, długotrwałe napięcie mięśni z powodu wydzielanej adrenaliny prowadzi do zmian zwyrodnieniowych i silnych bólów.

Wbrew pozorom, to wcale nie idealnie prosta pozycja, jakiej uczono kandydatki na przyszłe damy, gwarantuje dobre ułożenie kręgów podczas siedzenia. Zdrowiej jest zadbać o odchylenie ciała o 120 – 135 °C w stosunku do ud, czyli pochylić się delikatnie do tyłu. Także kierowanie górnej części ciała do przodu nie jest rozsądne. W ten sposób siedzą wciągnięci w przebieg akcji gracze komputerowi.

Kręgosłup lubi aktywność

Regularny ruch: tenis, pływanie, rower czy nawet zwykły spacer sprawiają, że kręgosłup jest zadbany. Od czasu do czasu wspaniale jest skorzystać z rozluźniającego napięcie masażu pleców (ludzką ręką, a nie przyrządami). Niezwykłe działanie na tą część ciała mają ćwiczenia z obszaru jogi, pilates lub tai – chi. Są opisywane w książkach, jednak początkującym lepiej jest uczyć się pod okiem doświadczonego instruktora, aby nie zrobić sobie krzywdy. Na stan kręgosłupa istotny wpływ mają mocne mięśnie brzucha, które pozwalają trzymać prostą postawę. Także ćwiczmy brzuszki nie tylko dla zlikwidowania brzydkich fałdek, ale też trzymania zdrowego pionu.

Zobacz także: Szyja - łatwo może zdradzić twój wiek

Sprawdź: Co pomaga na ból pleców? 5 domowych sposobów

Czytaj też: Walka z chorobą kręgosłupa, czyli nadzieja i strach