Wzdęcia: powszechny i wstydliwy problem – przyczyny, objawy, leczenie

Często dolegliwości ze strony układu pokarmowego wywołują nie tylko dyskomfort fizyczny, ale także psychiczny. Nikt z nas nie lubi cierpieć na wzdęcia objawiające się m. in. napompowanym brzuchem lub żołądkiem, odczuwaniem gazów i odbijaniem się w przełyku, uczuciem nadmiernego wypełniania po posiłku czy też odgłosami „przelewania się”. Dodatkowe przykre dolegliwości związane z tym stanem to także skurcze, nudności czy ból brzucha. Skąd biorą się wzdęcia i co je wywołuje?
Kobieta z problemem wzdęć

Artykuł sponsorowany

Źródło: Materiały partnera

Spis treści

Najczęstsze przyczyny prowadzące do wzdęć

Pozbywanie się gazów przez nasz układ trawienny jest zupełnie naturalnym procesem fizjologicznym, ale gdy przebiega on zbyt intensywnie, może stać się bolesny. Wzdęcia spowodowane są gazami nagromadzonymi w naszym układzie trawiennym.

Do powstawania wzdęć przyczyniają się:

  • Niektóre potrawy, takie jak: fasola, brokuły, kapusta, kalafior, rzepa, por.
  • Napoje gazowane, tłuste i ciężkostrawne dania.
  • Cukry, a w szczególności zawarta w owocach i sokach owocowych fruktoza, która przechodzi do jelita w niestrawionej postaci i wymaga dokładniejszego przetworzenia w gazotwórczych procesach trawiennych.
  • Przetwory mleczne – szczególnie, w przypadku tzw. nietolerancji laktozy, która występuje, gdy nasz organizm nie trawi cukru zawartego w mleku, czyli właśnie laktozy.
  • Ciężkostrawne posiłki o wysokiej zawartości węglowodanów i tłuszczy.
  • Szybkie jedzenie posiłków i połykanie powietrza w czasie jedzenia.
  • Zbyt obcisłe ubrania w okolicach żołądka, utrudniające pracę układu trawiennego i perystaltykę jelit.
  • Stres i napięcie, które prowadzą do licznych problemów w naszym organizmie, w tym także w przewodzie pokarmowym.

Szybka pomoc w przypadku wzdęć

Gdy męczą nas uprzykrzające codzienne funkcjonowanie i odbierające radość z posiłków, dolegliwości ze strony układu pokarmowego, w tym wzdęcia, nie warto czekać na ich nasilenie się. Szybkie w działaniu i skuteczne są leki zobojętniające kwas żołądkowy i regulujące procesy trawienne takie jak np. Rennie® (https://www.rennie.pl/).

Reklama

Co zrobić, aby pozbyć się wzdęć na dłużej?

Warto wprowadzić kilka zdrowych nawyków żywieniowych, które mogą okazać się pomocne w przeciwdziałaniu wzdęciom. Wśród nich można wymienić:

  1. Unikanie potraw wywołujących wzdęcia, szczególnie warzyw kapustnych.
  2. Wyeliminowanie z diety napojów gazowanych, a także piwa.
  3. Unikanie tłustych i ciężkostrawnych posiłków o wysokiej zawartości węglowodanów.
  4. Popijanie posiłków letnią, nie zimną wodą.
  5. Picie ziół o dobroczynnym wpływie na układ trawienny takich jak np. mięta czy koper włoski.
  6. Spożywanie prebiotyków bądź przetworów mlecznych z wysoką zawartością bakterii probiotycznych. Przeciwskazaniem do ich stosowania jest nietolerancja laktozy.
  7. Unikanie spożywania nadmiaru fruktozy zawartej w owocach i sokach owocowych.
  8. Chodzenie w wygodnych, nie obciskających żołądka ubraniach.
  9. Regularne spożywanie lekkostrawnych posiłków o podobnych porach każdego dnia.
  10. Wolne delektowanie się posiłkiem i jedzenie z zamkniętymi ustami, co zapobiega nadmiernemu połykaniu powietrza podczas jedzenia.

Dodatkowo, konieczna jest redukcja stresu i napięcia emocjonalnego, które mają bardzo szkodliwy wpływ na nasz organizm, w tym układ trawienny. Pomocne może okazać się wyeliminowanie, tam, gdzie to jest możliwe, czynników stresogennych oraz odpowiednie techniki relaksacyjne np. ćwiczenia oddechowe czy fizyczne.

Reklama

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!