Wzmocnij się na wiosnę!

Sposoby na wzmocnienie organizmu
Źródło: 123RF
Wiosna to trudny czas dla naszego organizmu. Często dopada nas zmęczenie, osłabienie, jesteśmy bardziej podatni na infekcje. Tymczasem reklamy kuszą nas suplementami diety, magicznymi tabletkami na zdrowie, odporność i urodę.

Prawda jest taka, że nie każdy i nie zawsze musi łykać suplementy diety, aby zachować zdrowie. W takim razie kto jest najbardziej narażony na straty i niedobory witamin i minerałów? I jakich suplementów powinniśmy szukać wiosną?

Czytaj też: Wiosna - czas na „porządki” w jadłospisie

Najczęściej suplementów potrzebują ludzie, którzy spożywają mało warzyw i owoców, palą papierosy, są na restrykcyjnej diecie, pijący alkohol, prowadzący niezdrowy tryb życia, ale także przyjmujący duże ilości leków (np. leki na nadciśnienie, moczopędne, przeczyszczające). Pamiętajmy jednak, że suplementy nigdy nie zastąpią dobrze zbilansowanej diety i zdrowego, naturalnego pożywienia. Warto także skonsultować z lekarzem rodzaj przyjmowanych suplementów, ponieważ nie wszystkie można ze sobą łączyć.

Witamina D3 - witaminą życia

Zawartość witaminy D w pożywieniu jest niewielka, a w okresie zimowym i wiosennym jest jej za mało, aby zaspokoić potrzeby organizmu. Jedyną możliwością uzupełnienia braków jest regularna jej suplementacja. Witamina D3 odgrywa ważną rolę w rozwoju i funkcjonowaniu organizmu ludzkiego, od pierwszych chwil po urodzeniu do późnej starości. Brak witaminy D3 w organizmie powoduje m.in. krzywicę u dzieci, osteoporozę u seniorów, jest także istotnym czynnikiem ryzyka wielu chorób cywilizacyjnych takich jak: nowotwory, choroba sercowo-naczyniowa, nadciśnienie tętnicze, alergie, łuszczyca, astma oskrzelowa,  oraz zaburzenia metaboliczne. Suplementacja witaminy D3 wzmacnia układ odpornościowy i obniża ryzyko infekcji dróg oddechowych (np. infekcji sezonowych i grypy, obniża ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 1 i poprawia przemianę materii u chorych na cukrzycę typu 2, normalizuje proces zapalny, wzmacnia kości i mięśnie.

Zobacz też: Polakom brakuje witaminy D3

Pokrzywa – idealna na wiosenne zmęczenie

Pokrzywa jest źródłem naturalnych witamin. Jej liście zawierają flawonoidy, karotenoidy, kwasy organiczne, duże ilości witamin (A, B2, C, E, K) i sole mineralne (magnez, mangan, fosfor, żelazo, potas, krzem). Zupełnie niedawno stwierdzono, że liście i korzenie pokrzywy zawierają substancje pobudzające organizm człowieka do wytwarzania interferonu i antygenów wirusowych chroniących przed wirusami i zmianami nowotworowymi. Roślina ta działa na nasz organizm odżywczo, witaminizująco, mineralizująco, wzmacniająco i oczyszczająco. Nasze babcie nazywały ją lekiem krwi - działa bowiem krwiotwórczo, zwiększa poziom hemoglobiny i liczbę czerwonych krwinek, leczy anemię spowodowaną brakiem żelaza. Trzeba dodać, że żelazo zawarte w pokrzywie jest wyjątkowo dobrze przyswajane przez organizm, gdyż towarzyszy mu witamina C, której znaczne ilości znajdują się w jej liściach. W aptekach możemy kupić kilkanaście różnych preparatów zawierających pokrzywę, wybór zależy od nas.

Błonnik

Wiosną znów przypominamy sobie o naszej sylwetce i krytycznym okiem patrzymy na zbędne kilogramy. Błonnik to nasz sprzymierzeniec. Niestety, dieta przeciętnego Polaka zawiera około 8 gramów błonnika na dobę. Tymczasem dietetycy zalecają, aby dzienne spożycie błonnika wynosiło około 20-22 gramów. Jeśli się odchudzasz, musisz wiedzieć, że błonnik wspaniale wspomaga odchudzanie. Wypełnia przewód pokarmowy, daje uczucie sytości i zmniejsza wchłanianie tłuszczów i cukru z jelit. Jeśli nasza dieta jest uboga w błonnik, warto sięgnąć po błonnik z apteki. Pamiętajmy jednak o tym, że gdy łykamy błonnik pić znacznie więcej wody mineralnej. Więcej: Błonnik – nasz sprzymierzeniec

W trosce o cerę, włosy i paznokcie

Wiosną często narzekamy wypadanie włosów, łamliwość paznokci i problemy z cerą. Być może potrzebujemy witamin i makroelementów takich jak np. wapń, potas czy siarka.

Poznaj właściwości i przepis na: Syrop z czosnku

Beata Borys

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA