Wzorkowiec czy słuchowiec? Jaki jest twój styl uczenia się?

Starszy niż rok
Każdy człowiek ma własny, charakterystyczny sposób uczenia się. Jedni najlepiej uczą się słuchając, inni czytając, a jeszcze inni spacerując. Wybieramy tę metodę, która jest dla nas najbardziej efektywna, ale zdarza się, że wykorzystujemy styl mieszany. Poznaj cechy wzrokowca, słuchowca, kinestetyka i dotykowca.

To  w jaki sposób najskuteczniej przyswajamy wiedzę zależy od kilku czynników w tym m.in. od dominacji prawej lub lewej półkuli, ale także od nawyków i doświadczeń życiowych związnych z nauką. Uczenie się wzrokowców, słuchowców, kinestetyków i dotykowców jest zupełnie inne. Występują też typy mieszane, z których każdy też inaczej przyswaja wiedzę.

Zobacz też: Twój organizm chce się uczyć! 5 faktów o wpływie nauki na zdrowie i kondycję

Jakim typem jestem: wzrokowcem, słuchowcem, kinestetykiem czy dotykowcem? Rozpoznaj swój styl uczenia się.

Wzrokowiec

  1. Ucząc się korzysta z pomocy szkolnych, plansz, map, wykresów.
  2. Myśląc ma tendencje do spoglądania w górę, słuchając – potrzebuje kontaktu wzrokowego z rozmówcą.
  3. Mówiąc – opisuje elementy wizualnie.
  4. Ma świetną pamięć do materiału wydrukowanego, narysowanego (mapy, plansze).
  5. Uczy się szybko i doskonale odbiera informacje w formie słów, liczb zapisanych.
  6. Uczy się szybciej, jeśli informacje są uporządkowane w formie punktów, wykresów.
  7. Potrafi się uczyć zarówno przy muzyce, jak i bez niej. Hałas go nie rozprasza, ponieważ skupia się na bodźcach wzrokowych, a nie słuchowych.
  8. Łatwo mu przychodzi zapamiętywanie reguł pisowni i gramatyki.
  9. Na egzaminach potrafi przywołać obrazy tego, czego się nauczył.
  10. Odbierając informacje siedzi spokojne, patrzy przed siebie lub w górę.
  11. Zazwyczaj szybko mówi.

Słuchowiec

  1. Uczy się słuchając lub czytając i myśląc na głos.
  2. Potrzebuje ciągłych bodźców słuchowych, dlatego często śpiewa, gwiżdże, mówi do siebie. Ale w czasie nauki potrzebuje ciszy.
  3. Rzadko nawiązuje kontakt wzrokowy ze swoim rozmówcą.
  4. Potrafi opisać dźwięki, głosy czy muzykę.
  5. Ma dobrą pamięć do dialogów, muzyki, dźwięków, opowieści zasłyszanych.
  6. Słuchając np. wykładu często potakuje głową, patrząc w przestrzeń a nie na nauczyciela.
  7. Uczy się podczas wykładów czy zajęć z nauczycielem.
  8. Chwyta sens werbalnych informacji. Uczy się z podręczników – głośno czytając.

Kinestetyk

  1. Często uczy się spacerując po pomieszczeniu. Ruch to dla niego pozytywny element nauczania. Uczy się, gdy jego ciało jest w ruchu.
  2. Lubi słuchać i skupiać się wykazując nikły kontakt w rozmowie.
  3. Podczas wykładów słuchając zazwyczaj swobodnie rozsiada się na krześle.
  4. Często podczas lekcji jest ruchliwy.
  5. Mówi mało, ale konkretnie. Ma tendencje do przechodzenia od razu do sedna.
  6. Podczas mówienia wykonuje określone ruchy.
  7. Ma dobrą pamięć do działań i ruchów.
  8. Myśli w sposób zorganizowany, systematyczny.
  9. Nie lubi siedzieć długo w jednym miejscu, bo staje się niespokojny i rozprasza się.
  10. Potrafi swobodnie opisać to, co robi. Ucząc się do testów zapamiętuje łatwo to, co sam przygotował (prezentacje).
  11. Sprawdza się w pracy w grupie.

Dotykowiec

  1. Często podczas lekcji bawi się długopisem, rysuje coś, szkicuje, maluje, bazgrze.
  2. Odczuwa fizycznie i emocjonalnie, dlatego patrzy na innych, aby odczytać wyraz ich twarzy, mimikę, język ciała.
  3. Słuchając – mimochodem spuszcza wzrok. Świadczy to o przetwarzaniu informacji na poziomie emocjonalnym.
  4. Ma dobrą pamięć do wydarzeń i doznań fizycznych.
  5. Myśląc i słuchając musi trzymać coś w dłoni.
  6.  Jest wrażliwy na komunikaty werbalne, jak i niewerbalne.
  7. Sporządza notatki, z których później i tak nie korzysta.
  8. Lubi uczyć się w tym samym miejscu.
  9. Potrzebuje pozytywnych uczuć, aby się skoncentrować.
  10. Lubi uczyć się w grupie.
  11. Zazwyczaj szybko dąży do rezultatów, nie jest systematyczny ani skrupulatny.
  12. Pracuje w oryginalny i pełen inwencji sposób.
  13. Dzięki intuicji potrafi szybo pojąć sens długiego wykładu.

Edyta Jóźwiak

Sprawdź: 5 zalet nauki języków obcych

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA